Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Kan mätarn visa innetemp också? Givarn har jag ansluten på dom 2 gröna kablarna och det är väl plus å jord så det gör väl inget om givarfäste är rostigt på denna. Men jag har ju inte satt den i bilen testat den på batteriet.
av Maacke
Jag är på väg tillbacka till militären nu och kommer inte hem igen på minst 2 veckor.
men det där med innertemp va ju väldigt intressant skulle gärna ha den funktionen också men kablarna jag hade var bara 2 gröna(givar?) kablar, svart,orange å gul. Kan inte säga exakt på vilka stift dom var men det var typ på stiften 4-8. Alltså dom tidigare stiften hade inga sladdar anslutna.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag hade tänkt starta en egen tråd, men hänger på här. Min mätare har börjat visa några grader fel. Har inte gjort någon felsökning än, tänkte börja med att fråga om tips. För ca en vecka sedan så märkte jag att den visar ca 5 grader för varmt. -7 grader ute, mätaren visar -2. Sedan blev det kallare, -15 ute, mätaren visar -10.

Någon som råkat ut för samma sak och har ett tips?
av Maacke
Själv vet jag inte men skulle gissa på att som det skrevs kanske givaren har dålig jord eller kanske givarn börjar bli slut?
Mätarn i 240in min visar typ 2 grader för varmt men den givarn är långt från ny och så kanske lite värme från motorn påverkar när givarn är framme under störfångarn.
Användarvisningsbild
av erikn
Helt plötsligt verkar den visa rätt igen. Har inte varit väder för att krypa under och kolla, men mitt minne säger mig att den bara är instoppad i plasten under stötfångaren. Borde inte kunna bli rost där. Men ska kolla när jag får tillfälle.
av Maacke
De va ju konstigt, men om bilen står länge på tomgång har jag märkt på 240in att den kan börja visa tillockmed 5 grader för varmt men när motorn är kall eller man kör börjar den visa mer rätt
Användarvisningsbild
av lennarte
Maacke skrev:De va ju konstigt, men om bilen står länge på tomgång har jag märkt på 240in att den kan börja visa tillockmed 5 grader för varmt men när motorn är kall eller man kör börjar den visa mer rätt
När bilen står stilla sprider sig värmen från motorn runt i motorrummet. Det blir strålvärme nedåt också för motorhuven är stängd så värmen kan inte gå uppåt.

Mvh
Lennart
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)

Volvo car UX

Jag saknar att kunna ställa in på halva[…]

Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]