NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Ni som hållit på med att byta batterier: Är det bara att byta batteri "rakt av", eller måste man in och nollställa den omtalade BMS:en efteråt? Det är inte aktuellt för mig nu, men bra att lägga i "minnesbanken" för framtida behov. :)
Jag har inte nollat nånting. Slog av tändningen, lät bilen vara några minuter och sen gjorde jag bytet. Startade och åkte hem :-)
Korkad fråga...Frugan har nu köpt nytt batteri och jag tänkte köra in det ikväll.Hur slår man av tändningen(?) beklagar på förhand den korkade frågan :)

Edit:

Kom på det själv..ut med nyckeln...sparar historiken så ni kan skratta åt min okunnighet, haha
:D
timebandit skrev:
dieselputte skrev:Jämfört dieselvärmaren är nog detta enkelt :wink:

Är det verkligen så? :)
Läser ofta att det är så jobbigt å krångligt att ta av och få på remmen till generatorn. Men någon gång måste man kanske prova.
Men först får vi hoppas att generatorn har klarat sig, annars så lovar jag att återkomma och be om mer hjälp info inför byte :)

Kom på en sak faktiskt. Är det Denso eller är det Bosch som sitter i våra V50? Om ca 10 månader är det dags för den stora 24.000milars service. Då remmarna ändå skall byta kanske man skall passa på att byta generatorn? :)

Har vart nere å kollat till bilen. Batteriet har laddats i snart 1 dygn. Bilen startade direkt och alla felkoder är nu raderade också. På tomgång så ger generatorn 14.55V och efter jag provat varva den lite så laddade den 14.6V så än så håller den nog. Fast det säger iofs inget om skicket på generatorn i det stora hela.
Har iofs inte gjort något med generator /rem själv än. Citerar lite från Haynes: Man tar bort höger innerskärm+plastskyddet under motorn, sen pallar man upp bilen och det skall vara lätt att komma åt att byta och spänna remmen. Om man skall väck med generatorn måste man ta loss bränslefiltret först och vika undan det med bränsleslangarna kvar.

Den info jag fått fram är att det skall vara Denso. Men jag har även läst att vissa modeller kan ha Bosch ( D5? ) 2007-2011. Med tanke på hur mycket en generator får slita i bilar med värmare, så kan jag nog tänka mig att kolen är slut efter 22000 mil. Har du otur så är släpringarna slut och då är det nog utbytes enhet som gäller, har inte hittat nån som säljer utbytes släpringar.

Kan nog vara bra att kolla kolen så fort som möjligt och byta.
Kollar i VIDA just nu och dem gör det ännu enklare att ta av remmen. Bort med motorkåpan.
Använda en blocknyckel och vrida moturs. Om jag förstår steg 2 så skall man låsa spännaren med något?

Låter meckigt att byta generatorn om man måste pilla med bränslefiltret.
Troligen har jag nog otur att kol/släpringar etc är slitna men hoppas att det skall klara sig till ca Oktober/November då den stora servicen skall göras så då kan dem passa på att byta generatorn när ändå bränslefiltret osv skall bytas :)

Tror jag sett att det faktiskt sitter en Bosch 120A generator i våran V50 2007 men får gå ut och titta. När jag kollar efter nya generatorer så är det oftast Denso som dyker upp och ibland Bosch. Men det är väl inga konstigheter att byta en Bosch 120A mot en Denso 150A (självklart uppdatera mjukvaran så bilen vet att det är en 150A som sitter i).
Funderar på att beställa hem en generator från Tyskland under sommaren å vänta in servicen :)

Orkade inte vela med bilbatteriet så jag köpte ett Varta 85Ah 800CCA eller vad det var idag. Nu står det nya batteriet på laddning. Är väl bäst att underhållsladda batteriet 2ggr i veckan i vintertiden med tanke på korta resvägar å värmaren.

Edit:

Tittade lite extra på Ebay efter generator men det visar sig att dem flesta inte är original eller "remanufactured" och måste skicka tillbaks den gamla.
En av dem har väldigt bra betyg men dock inte original. Vågar man sig på det eller inte tro?
Någon som har tips på vart man köpa generator till bra/bättre pris?
Står att man skall vrida spännrullen motsols till 2st hål hamnar i linje, sätt därefter in en 5 mm borr/bult metallpinne/bult genom hålet in i blocket för att låsa fast. Sen skall man kunna ta av remmen.

Om du kollar videon jag länkade till så kan du se hur märkskylten ser ut och om du har Denso. Kanske behövs en inspektionsspegel för att se.

Edit: Såg att skruvat.se har 2 olika modeller som passar till 2.0D , den dyraste 4000kr och 150A.

Här fanns det billigare men med deposition http://www.mister-auto.se/sv/generator/ ... 06_g4.html . Slog mitt reg nummer och det kom upp Bosch ? Skall kollas när jag får tid... det kanske sitter Bosch i nu. Står mer och mer klart att det var rövarpris som Folksam fick pröjsa Volvo för generator bytet.
Jag är ganska säker på Bosch. Hittade också Mister Auto. Även om det är stompant så är det ett jäkla bra pris! Skall maila å fråga om allt är renoverat på deras så man skipper ev. lagerhaveri osv.

Det roliga på Mister Auto är att 150A är mycket billigare, varför? Vad skiljer?

Så här står det i VIDA:

Generator, bytes, 150A 1.00 EU 36000599
CH -554734, D4164T, EXCH FOR 30795422, 30795423, (36000598)

Generator, bytes, 150A 1.00 EU 36000599
CH -589999, D4204T, EXCH FOR 30795422, 30795423, (36000598

Generator, bytes, 150A 1.00 EU 36002577
CH 554735-614294, D4164T, EXCH FOR 31288155

Mjukvara laddas vid byte från generator 120A till generator 150A.

Mister Auto:

Den dyra 120A- VOLVO : 36000598 - 8603182 - 30795422
Den billiga 150A - VOLVO : 36000599 - 8603183 - 30667068 - 30795423

Har chassienummer 311 nått så då blir det 36000599 som jag skall ha. 1328:- + 1100 i pant som kommer i retur. Känns lite väl billigt?

Ja, försäkringsbolagen får betala bra det vet vi redan :) Min krock för ett tag sedan kostade Volvia 80.000:- vilket borde ha kunnats halveras!

Edit:

Tror jag skippar Mister Auto faktiskt. Har nu läst lika mycket positivt och negativt om detta Franska bolag. Blir väldigt osäker om det verkligen är originaldelar dem verkligen sysslar med. Känns mer som pirat. Får fortsätta leta. Funderar fortfarande om man kan byta Bosch mot Denso?
Nu blir jag lite fundersam och tvekar ännu mer fast åt andra hållet. Har ni något att komma med om detta?

Generatorn kostar alltså endast 1328:- + ca 1100:- i deponeringsavgift som man får tillbaks när dem får ens gamla eller så nöjer man sig med att ha en i reserv man kan renovera själv :)
Mailde dem igår och frågade om dem var renoverade samt vad som är bytt osv med tanke på eventuella lager som kanske inte byts och blir snabbt dåliga.
Enligt alla omdömmen så får dem luddiga svar, dålig svenska etc etc etc men kolla på detta svaret:

Tack för ditt mejl.

Generatorn BOSCH - Ref: 0 986 049 071 är en helt ny generator, inte någon renoverad generator.
Den är en del belagd med depositionsavgift av tillverkaren.
Detta innebär att vi lägger till en depositionsavgift på 1 097.88 kr inklusive moms till priset på din produkt.
När du har skickat tillbaka din använda generator till oss återbetalar vi depositionsavgiften.
Vänligen ha en titt på de generatorer som kommer upp vid sökning med bilens registreringsnummer:

http://www.mister-auto.se/sv/generator/ ... 06_g4.html
Om de kommer upp som en möjlighet vid sökningen med bilens registreringsnummer eller med årsmodell bil passar de troligen din bil.
Om du inte är helt säker kan du alltid välja en garanti för säkert köp som ger dig gratis returfrakt om de inte passar.
Inte alla varor som kommer upp när du söker på reg. nr passar din bil p.g.a. ändringar som har skett hos modellen i åren.
För att vara helt säker på att bildelarna passar din bil, kan du altid kontrollera att OEM-koden (originalkoden) passar.
Det står på själva bildelen du har nu, eller så kan du fråga din tillverkare eller mekaniker.
Du kan återkomma med den koden och vi kan söka istället för dig.

Med vänliga hälsningar,

Mister-Auto-teamet

Det är alltså ca 2500:- för en helt ny Bosch generator om man inte skickar tillbaks sin gamla, annars endast 1400:-. Är detta verkligen troligt att dem är så billiga ute i Europa? Eller bör man anta att det är en varg i fårakläder så att säga?
Det var inte heller dålig Svenska så man blir bortskrämd... Visst är det inte perfekt men ändå bra.
Vad har ni att säga om detta?
2500 (Edit -1400 får nog räkna ett par hundra på returfrakt också, men billigt är det och det är ju känt att bildelar är mycket billigare i tex Tyskland) för en helt ny låter för bra för att vara sant, eller får man väl säga helgerån som Volvo utförde mot Folksam i mitt fall , drygt 8000 kr för byte till en renoverad (enl Volvo själva) :-O)

Varit på en längre resa under eftermiddagen och fick ABS bromsfel 2 gånger (sist var i juni nån gång) , bara larm nån enstaka sekund och jag har nu en misstanke om att det kan orsakas av en mobilladdare. Yngsta grabben höll på att koppla in laddaren i baksätets cigg uttag när larmet kom.

Undrar om en mobilladdare kan orsaka störningar på Can bus som kan orsaka dessa intermittenta larm?

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]