NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När det gäller generatorn så hade jag först ett vinande ljud vid generatorn, precis som när man får generatortjut i bilstereo. Kollade då laddningen och den låg på runt 13 V. Oljudet försvann av sig självt och laddningen blev normal 14,5 V. Nån vecka senare körde jag bilen i en automattvätt mitt i vintern och direkt efter jag kört ut bilen så tändes plötsligt laddningslampan. Det vinande ljudet kom tillbaka i samband med detta och felet blev permanent. Volvo bytte ut generatorn via min försäkring. Jag var utomlands på arbete vid bytet och fick aldrig någon klarhet i vad felet var. De bytte iaf till 150A och sedan dess har det funkat bra. Enda fadäsen var när frugan skulle hämta bilen, en massa klickande vid startförsök och fick larm om styrfel. Volvo hade bara startat upp bilen och kört ut den på parkeringen vid -15 ute, så batteriet var dåligt laddat.

Den här videon ger en del tips om vad man kan kolla själv om den pajar.
samt var man kan köpa reservdelar. Om den pajar igen så får man göra ett försök själv först.

Finns fler videos också om man söker på Denso alternator.
Något vinande ljud har jag dock aldrig hört som tur är. Men får väl vara lite uppmärksam på ev. fel på generatorn.
När jag startar bilen igen för första gången idag eller imorgon så skall jag direkt kontrollera laddningen å se om något är skumt.
Ja, man skall tydligen också uppdatera mjukvaran om man bytt till en större generator. Även Bilia/Volvo kan göra fel med att inte ladda upp batterier osv.
Annars är väl bara att hålla koll så att inte laddlampan tänds antar jag. Man kan ju inte åka runt å vara orolig å fundera på när generatorn skall rasa. Hoppas man kan glömma av generatorn om någon dag :)

Bra och intressant länk! Frågan är om jag orkar/klarar av att ta av och sätta på generatorn själv. Om inte så köper jag en ny från Tyskland till bra pris och ber en mindre/bättre verkstad byta den.
dieselputte skrev:Jämfört dieselvärmaren är nog detta enkelt :wink:

Är det verkligen så? :)
Läser ofta att det är så jobbigt å krångligt att ta av och få på remmen till generatorn. Men någon gång måste man kanske prova.
Men först får vi hoppas att generatorn har klarat sig, annars så lovar jag att återkomma och be om mer hjälp info inför byte :)

Kom på en sak faktiskt. Är det Denso eller är det Bosch som sitter i våra V50? Om ca 10 månader är det dags för den stora 24.000milars service. Då remmarna ändå skall byta kanske man skall passa på att byta generatorn? :)

Har vart nere å kollat till bilen. Batteriet har laddats i snart 1 dygn. Bilen startade direkt och alla felkoder är nu raderade också. På tomgång så ger generatorn 14.55V och efter jag provat varva den lite så laddade den 14.6V så än så håller den nog. Fast det säger iofs inget om skicket på generatorn i det stora hela.
Jag köpte biltemas AGM batteri med nummer 80800, det är på 80 ah och har 800 kallstartsampere. Det får plats utan problem i batteriboxen. Kostade 1599 kr.

Har brukat det i över en vecka med -10 mestadels och det har inte behövt tillskottsladdning än. Bilen startar hur bra som helst och tvekar inte vid kyla. Har låtit bli motorvärmaren (elektrisk) ett par gånger bara för att kolla så batteriet orkar med.
Sierra94 skrev:Jag köpte biltemas AGM batteri med nummer 80800, det är på 80 ah och har 800 kallstartsampere. Det får plats utan problem i batteriboxen. Kostade 1599 kr.

Har brukat det i över en vecka med -10 mestadels och det har inte behövt tillskottsladdning än. Bilen startar hur bra som helst och tvekar inte vid kyla. Har låtit bli motorvärmaren (elektrisk) ett par gånger bara för att kolla så batteriet orkar med.

Den passar v50? Skumt. När man ringer till dem och frågar vad som passar så har dem bara en. Kass kundservice på biltema...
Passar bra. Får på locket utan problem.
Lite orelaterat.

Vet ej vad jag har för ampere på mitt batteri. Kan man köra 80A ifall du har ett 70A. Enligt en kollega så kan det bli "problem" med att 80A inte laddar normalt då man haft ett 70A. Nu är det inte säkert att jag har ett 70A inne... Inte orkat ta bort plastkåpan ännu.
Användarvisningsbild
av Sierra94
En sån liten skillnad gör ingen skada. Iaf inte under normala förhållanden. Skulle däremot batteriet vara totalt tomt så får ju generatorn arbeta längre för att ladda. Likaså om du laddar med laddare. Men i normala fall ser jag inga problem.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌