Elmeholt skrev:Alltså att den varnar om ingen sitter bältad bak. Min verkar efter bytet till adaptiv digital display inte känna av det iaf.
Bem vet garanterat, hjälp mig broder :)
Hej,
Kul att du skaffa digitalt kombiinstrument. Lite elegantare än den vanliga analoga du hade innan.
Få se nu:
"ingen sitter bältad bak"
Du menar alltså att det sitter nån i baksätet men har inte bältet på sig (och då skall den varna i digitala kombiinstrumentet)?
På min V70 2014 är det så här i digitala kombiinstrumentet:
Nån sitter i baksätet men har ej satt på sig bältet - kombiinstrumentet visar då en grå
nedtonad bältessymbol.
När densamma baksätespassageraren sätter på sig bältet visas istället grå (ej tonad) bältessymbol.
Om baksätespassagerare som har på sig bältet tar av bältet visas istället en röd bältessymbol.
Det är bara i
framsätena du får en röd bältessymbol om man inte har på sig bältet (och bak om nån tar av sig bältet under färd), så funkar det i min bil i kombiinstrumentet i alla fall.
Vad är bästa vännen när man undrar om nåt - handboken V70 MY14:
Bältespåminnare
Obältade blir påminda om att ta på sig säkerhetsbältet genom ljud- och ljuspåminnelse.
Ljudpåminnelsen är hastighetsberoende och i vissa fall tidsberoende.
Ljuspåminnelse finns i takkonsolen och i
kombiinstrumentet.
Barnstolar omfattas inte av bältespåminnarsystemet
Baksäte
Bältespåminnaren i baksätet har två delfunktioner:
• Informera om vilka säkerhetsbälten
som används i baksätet.
Ett meddelande visas i kombiinstrumentet vid användning av säkerhetsbältena eller om en av bakdörrarna har öppnats.
Meddelandet raderas automatiskt efter ungefär 30 sekunders körning eller efter en tryckning på blinkerspakens OK-knapp.
• Påminna om att
något säkerhetsbälte i baksätet tagits av under färd.
Påminnelse sker genom meddelande i kombiinstrumentet kombinerat med ljud- och ljussignal.
Påminnelsen upphör då säkerhetsbältet åter tagits på, men kan också kvitteras manuellt med en tryckning på OKknappen.
Meddelandet i kombiinstrumentet, som visar vilka säkerhetsbälten som används, finns alltid tillgängligt.
För att se lagrade meddelanden, tryck på OK-knappen.
Vissa marknader
Obältad förare och främre passagerare blir påmind om att ta på sig säkerhetsbältet genom ljud- och ljuspåminnelse.
Vid låg fart ges ljudpåminnelse de första 6 sekunderna.
Bältespåminnare
Symbolen lyser om någon i framsätet inte tagit på sig säkerhetsbältet eller om någon i baksätet tagit av sig säkerhetsbältet.

V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.