Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Elmeholt skrev:Kollade pris på bilbolaget i Härnösand idag. 6200:- monterat och klart. Tack men nej tack :)
Elmeholt skrev:Alltså att den varnar om ingen sitter bältad bak. Min verkar efter bytet till adaptiv digital display inte känna av det iaf.

Bem vet garanterat, hjälp mig broder :)
Nu hänger jag inte med. Köpte du det iaf?
av Elmeholt
perin skrev:
Elmeholt skrev:Kollade pris på bilbolaget i Härnösand idag. 6200:- monterat och klart. Tack men nej tack :)
Elmeholt skrev:Alltså att den varnar om ingen sitter bältad bak. Min verkar efter bytet till adaptiv digital display inte känna av det iaf.

Nu hänger jag inte med. Köpte du det iaf?
Stämmer, jag är inte riktigt klok, för att citera min fru ;)
av Elmeholt
Är det verkligen ingen som har en sån här display å kan hjälpa mig så jag vet innan jag kommer till min volvohandlare. :)
Användarvisningsbild
av bem

Hej,

Kul att du skaffa digitalt kombiinstrument. Lite elegantare än den vanliga analoga du hade innan.

Få se nu:
"ingen sitter bältad bak"

Du menar alltså att det sitter nån i baksätet men har inte bältet på sig (och då skall den varna i digitala kombiinstrumentet)?
På min V70 2014 är det så här i digitala kombiinstrumentet:
Nån sitter i baksätet men har ej satt på sig bältet - kombiinstrumentet visar då en grå nedtonad bältessymbol.
När densamma baksätespassageraren sätter på sig bältet visas istället grå (ej tonad) bältessymbol.
Om baksätespassagerare som har på sig bältet tar av bältet visas istället en röd bältessymbol.
Det är bara i framsätena du får en röd bältessymbol om man inte har på sig bältet (och bak om nån tar av sig bältet under färd), så funkar det i min bil i kombiinstrumentet i alla fall.

Vad är bästa vännen när man undrar om nåt - handboken V70 MY14:

Bältespåminnare
Obältade blir påminda om att ta på sig säkerhetsbältet genom ljud- och ljuspåminnelse.
Ljudpåminnelsen är hastighetsberoende och i vissa fall tidsberoende.
Ljuspåminnelse finns i takkonsolen och i kombiinstrumentet.
Barnstolar omfattas inte av bältespåminnarsystemet

Baksäte
Bältespåminnaren i baksätet har två delfunktioner:
• Informera om vilka säkerhetsbälten som används i baksätet.
Ett meddelande visas i kombiinstrumentet vid användning av säkerhetsbältena eller om en av bakdörrarna har öppnats.
Meddelandet raderas automatiskt efter ungefär 30 sekunders körning eller efter en tryckning på blinkerspakens OK-knapp.
• Påminna om att något säkerhetsbälte i baksätet tagits av under färd.
Påminnelse sker genom meddelande i kombiinstrumentet kombinerat med ljud- och ljussignal.
Påminnelsen upphör då säkerhetsbältet åter tagits på, men kan också kvitteras manuellt med en tryckning på OKknappen.
Meddelandet i kombiinstrumentet, som visar vilka säkerhetsbälten som används, finns alltid tillgängligt.
För att se lagrade meddelanden, tryck på OK-knappen.

Vissa marknader
Obältad förare och främre passagerare blir påmind om att ta på sig säkerhetsbältet genom ljud- och ljuspåminnelse.
Vid låg fart ges ljudpåminnelse de första 6 sekunderna.

Bältespåminnare
Symbolen lyser om någon i framsätet inte tagit på sig säkerhetsbältet eller om någon i baksätet tagit av sig säkerhetsbältet.

Bild
av Elmeholt
Jag visste att du skulle ge ett eminent svar Bem, tack så mkt.

Nu en reflektion till Volvo, hur kan dom göra det sämre i det digitala kombiinstrumentet jämfört med det analoga jag hade innan? Där varnade den med en röd gubbe om någon satt sig bak och innan den satt på sig bältet. Mycket knepigt måste jag säga av Volvo.
av Elmeholt
XC90_Executive skrev:Hade en V40 i helgen. Den visade "röd gubbe" på en av platserna bak när bältet inte var på!
Även om ingen satt där?
Användarvisningsbild
av bem
När jag trycker med handen i passagerarstolen fram lyser bältesvarningen rött i digitala kombiinstrumentet. Gör jag samma sak i baksätet lyser inte bältesvarningen rött när jag provade. Jag har även provat med att sitta i baksätet (med motorn igång) men får ingen röd bältespåminnare i digitala kombiinstrumentet att jag sitter obältad.
Borde ju vara samma som analoga instrumentet att det blir röd symbol för bältesvarnare även bak, kan man tycka.
Kanske den tänder sig röd för obältad bak är man börjar köra framåt men det har jag inte testat.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Baksätesvarning som använder dörrarna som givare är ju helt asjobbigt, det var det första jag stängde av när jag köpte min XC60. Nu säger den bara till om någon har bälte på sig, eller om någon haft bälte på sig tar av det.
Användarvisningsbild
av bem
MartinS,

Jag tycker också det är helt OK att man bara får information om när baksätespassagerare sätter på sig bältet (fylld grå symbol) eller tar av sig bältet (röd symbol) i digitala kombiinstrumentet. Vet man bara om att det funkar så kan man ju ändå se om folk i baksätet har bälte på sig eller ej. Så nåt jätteproblem tycker jag nog inte det är.

/Bo
B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]