Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallo! Har införskaffat mig en volvo 855 t5 som inte startar! Motorn går runt men han tänder inte! Soppa finns det eller det stinker iallafall soppa efter ett par varv på startamotorn och pumpen hör man att den gå igång! Det jag tycker är konstigt är att stiften inte är blöta eller dylikt efter man nästan kört slut på batteriet! Med tanke på bensindoften som sprider sig i garaget! Men åter till problemet med att han inte tänder!

Jag har ström fram till tändspolen men får ingen ström ur tändspolen! får alltså ingen ström fram till fördelaren! Har bytt tändspole och satt i den ifrån min fungerande 855: 2.5 se -96:a utan resultat! Då kom jag på tanken med vevaxel och kammaxelgivarna! Så jag tog först och bytte kammaxelgivaren mellan bilarna dock utan resultat prövade sedan även med vevaxelgivaren utan resultat där med! Finns det något sätt att mäta så att dessa fungerar som de ska eller dylikt? De borde dock göra det med tanke på att andra bilen startar med dessa i. Det är ju dock en 10 ventilare! Har hört att 20 ventilarna var mer känsliga för strul med dessa! Rätta mig gärna om jag har fel! Är det kanske så att det är något som skiljer dem åt mellan turbomodellerna och sugmodellerna? Dock så ser båda 2 identiska ut!

Jag skulle även kolla felkoderna idag. När jag ska trycka ner stiften i A6 sockeln som är till tändsystemet upptäcker jag att det bara är ett hål finns inget som stiftet får kontakt med! Bilen är import förmodligen ifrån italien har det med detta att göra?? eller har det blivit borttaget med tiden? När jag ska kolla upp felkoder på bränslesystemet (sockel A2 har jag för mig) så börjar enbart dioden att lysa. När man provar trycka till på testknappen så lyser den till lite starkare men sedan återgår den och enbart till att lysa lite svagare.

Jag har tänkt ikring en eventuellt immobilizer som strular men vad jag har kunnat läsa mig till så ska inte dessa vara monterade på årsmodellerna 1994. Hur tar jag annars reda på ifall jag har någon form av detta och isåfall kopplar förbi den?

I annat fall finns det några relän eller andra givare som är värda att kolla upp för tändningens skull?

Mvh Torgny
Har varit ute och rivit lite i garaget idag! Hitta bland annat denna!

Bild

Det låg dänklippt ovanför pedalerna uppstoppad ibland alla kablar och grejor som där fanns! Men de kablar som hade varit klippta verkade vara ihopkopplade igen! Då bör jag inte ha något problem med någon immobiliser eller dylikt? Eller tänker jag fel? Ska försöka plocka bort lite mer av inredningen där precis under ratten imorgon och undersöka saken noggrannare! Så att alla kablar är ihopkopplade ordentligt osv!

Fick för mig att stoppa i kammaxelgivare, vevaxelgivare samt tändspolen ifrån t5:an i min andra 855:a och mycket riktigt startade den! Den gick inte optimalt dock utan man hörde att den misstände och dylikt och han var inte pigg på gasen för fem öre. Även en mycket svajjig tomgång!

Åter till t5:an Vad är det jag missar som ska ge signal till att tändspolen ska skicka vidare strömmen till fördelaren? Finns det andra relän eller givare eller vad som som är värt att kolla upp???

Jag lyckades även ha sönder en plastslang som jag är osäker på vad den är till! Ska försöka få bild på den imorgon och se om någon här vet!

Mvh Torngy
Vad jag kan se på mina scheman för 96:an så styrs effektsteget i tändspolen direkt från motordatorn. Kan det vara så att din immobilizer bryter den förbindelsen för att förhindra start? Jag vet inte, bara spekulerar. Du får väl försöka reda ut var de olika kablarna går.
js1 skrev:Vad jag kan se på mina scheman för 96:an så styrs effektsteget i tändspolen direkt från motordatorn. Kan det vara så att din immobilizer bryter den förbindelsen för att förhindra start? Jag vet inte, bara spekulerar. Du får väl försöka reda ut var de olika kablarna går.
Det sitter ingen orginal immobiliser på denna ifrån 94:a. Det är ju endast denna enhet som jag hittade när jag skruvade ner inredningen! Dock så var denna helt borkopplad ifrån elsystemet! Men ska försöka få bort resten av inredningen där vid pedalerna imorgon och se om jag kan reda ut något! Eftersom detta var helt bortkopplat borde inte immobilisern påverka tändsystemet! Det konstiga är sammtidigt att den tidigare ägaren hade kört med bilen och den dog under färd! Sedan gick den ej att få liv i igen! Så det låter som något elektriskt har gett upp enligt mig! Relä eller dylikt! Men vet ej om det finns ett sådant som reglerar tändningen!
Jag vet att den inte är original och därför inget man hittar i originalscheman. Jag tyckte du skrev att "men de kablar som hade varit klippta verkade vara ihopkopplade igen". Det tolkade jag som att den ÄR inkopplad. Att den dött under körning tyder ju på något generalknas. Antagligen strömförsörjningen någonstans.
js1 skrev:Jag vet att den inte är original och därför inget man hittar i originalscheman. Jag tyckte du skrev att "men de kablar som hade varit klippta verkade vara ihopkopplade igen". Det tolkade jag som att den ÄR inkopplad. Att den dött under körning tyder ju på något generalknas. Antagligen strömförsörjningen någonstans.
Ber om ursäkt för det! Klantigt skrivet av mig! Alarmenheten är helt bortkopplad ifrån bilens elektronik!

Någon aning om vart det är värt att slå ett extra öga? Jag ska däremot göra rent plus polen och kabelskon idag samt kolla över jordpunkterna! Är inte hemma förens kl 5 så svårt att få mycket gjort på han!

Mvh Torgny
Det finns ju ett antal avlastningsrelän för olika funktioner som sitter uppe under locket vid säkringarna. Det är väl tre eller fyra svarta kvadratiska relän har jag för mig. Jag vet inte vilka som går till vad men enklast är ju att ta reläna från din 96:a och testa.
js1 skrev:Det finns ju ett antal avlastningsrelän för olika funktioner som sitter uppe under locket vid säkringarna. Det är väl tre eller fyra svarta kvadratiska relän har jag för mig. Jag vet inte vilka som går till vad men enklast är ju att ta reläna från din 96:a och testa.
Här för mig det sätt 4 kvadratiska relän och ett rektangulärt i t5:an ska öppna idag och kolla hur det ser ut på den andra idag! :)

Mvh Torgny
Torgny77 skrev:
js1 skrev:Det finns ju ett antal avlastningsrelän för olika funktioner som sitter uppe under locket vid säkringarna. Det är väl tre eller fyra svarta kvadratiska relän har jag för mig. Jag vet inte vilka som går till vad men enklast är ju att ta reläna från din 96:a och testa.
Här för mig det sätt 4 kvadratiska relän och ett rektangulärt i t5:an ska öppna idag och kolla hur det ser ut på den andra idag! :)

Mvh Torgny
Har prövat byta det enda vässentliga reläet vid säkringsboxen d.v.s bränslepumpsrelä:t Utan framgång! De andra relä:na verkar gå till strålkastarna! Även gått över kabelskorna till batteriet + polerna! Samt att jag gick över jordpunkterna och detta verkade se okej ut!

Har nu börjat fått tankar för den s.k hallgivare? Sitter det en sådan på volvo 850? Var sitter den isåfall är det innanför fördelarlock och rotor? Eller är det denna som är den s.k vevaxelgivaren nu på volvo 850?? Har även fått tips om "tändstyrboxen" Finns det någon form av sådan styrbox som sitter separat eller är det endast den stora styrboxen som styr det??

Jag tycker det är så konstigt eftersom jag har en tändspole ifrån en annan fungerande bil! Jag får även ström fram till tändspolen. Har även tagit kammaxelgivare och vevaxelgivare ifrån en fungerande bil. Jag får ändå ingen gnista ifrån något av tändstiften när man t.ex. prövar att hålla dem emot motorblocket och kör på startmotorn! Har prövat med alla tändkablar och tändstift och jag tycker inte att alla borde vara trasiga Finns det något bättre sätt att pröva gnistan på??

Andra tips och råd är jätte välkommna! Vad för tankar ni än har! Börjar bli riktigt desperat på att få igång den! :)

Mvh Torgny

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]