- sön 19 jan 2014, 01:31
#826621
Hallo! Har införskaffat mig en volvo 855 t5 som inte startar! Motorn går runt men han tänder inte! Soppa finns det eller det stinker iallafall soppa efter ett par varv på startamotorn och pumpen hör man att den gå igång! Det jag tycker är konstigt är att stiften inte är blöta eller dylikt efter man nästan kört slut på batteriet! Med tanke på bensindoften som sprider sig i garaget! Men åter till problemet med att han inte tänder!
Jag har ström fram till tändspolen men får ingen ström ur tändspolen! får alltså ingen ström fram till fördelaren! Har bytt tändspole och satt i den ifrån min fungerande 855: 2.5 se -96:a utan resultat! Då kom jag på tanken med vevaxel och kammaxelgivarna! Så jag tog först och bytte kammaxelgivaren mellan bilarna dock utan resultat prövade sedan även med vevaxelgivaren utan resultat där med! Finns det något sätt att mäta så att dessa fungerar som de ska eller dylikt? De borde dock göra det med tanke på att andra bilen startar med dessa i. Det är ju dock en 10 ventilare! Har hört att 20 ventilarna var mer känsliga för strul med dessa! Rätta mig gärna om jag har fel! Är det kanske så att det är något som skiljer dem åt mellan turbomodellerna och sugmodellerna? Dock så ser båda 2 identiska ut!
Jag skulle även kolla felkoderna idag. När jag ska trycka ner stiften i A6 sockeln som är till tändsystemet upptäcker jag att det bara är ett hål finns inget som stiftet får kontakt med! Bilen är import förmodligen ifrån italien har det med detta att göra?? eller har det blivit borttaget med tiden? När jag ska kolla upp felkoder på bränslesystemet (sockel A2 har jag för mig) så börjar enbart dioden att lysa. När man provar trycka till på testknappen så lyser den till lite starkare men sedan återgår den och enbart till att lysa lite svagare.
Jag har tänkt ikring en eventuellt immobilizer som strular men vad jag har kunnat läsa mig till så ska inte dessa vara monterade på årsmodellerna 1994. Hur tar jag annars reda på ifall jag har någon form av detta och isåfall kopplar förbi den?
I annat fall finns det några relän eller andra givare som är värda att kolla upp för tändningens skull?
Mvh Torgny
Jag har ström fram till tändspolen men får ingen ström ur tändspolen! får alltså ingen ström fram till fördelaren! Har bytt tändspole och satt i den ifrån min fungerande 855: 2.5 se -96:a utan resultat! Då kom jag på tanken med vevaxel och kammaxelgivarna! Så jag tog först och bytte kammaxelgivaren mellan bilarna dock utan resultat prövade sedan även med vevaxelgivaren utan resultat där med! Finns det något sätt att mäta så att dessa fungerar som de ska eller dylikt? De borde dock göra det med tanke på att andra bilen startar med dessa i. Det är ju dock en 10 ventilare! Har hört att 20 ventilarna var mer känsliga för strul med dessa! Rätta mig gärna om jag har fel! Är det kanske så att det är något som skiljer dem åt mellan turbomodellerna och sugmodellerna? Dock så ser båda 2 identiska ut!
Jag skulle även kolla felkoderna idag. När jag ska trycka ner stiften i A6 sockeln som är till tändsystemet upptäcker jag att det bara är ett hål finns inget som stiftet får kontakt med! Bilen är import förmodligen ifrån italien har det med detta att göra?? eller har det blivit borttaget med tiden? När jag ska kolla upp felkoder på bränslesystemet (sockel A2 har jag för mig) så börjar enbart dioden att lysa. När man provar trycka till på testknappen så lyser den till lite starkare men sedan återgår den och enbart till att lysa lite svagare.
Jag har tänkt ikring en eventuellt immobilizer som strular men vad jag har kunnat läsa mig till så ska inte dessa vara monterade på årsmodellerna 1994. Hur tar jag annars reda på ifall jag har någon form av detta och isåfall kopplar förbi den?
I annat fall finns det några relän eller andra givare som är värda att kolla upp för tändningens skull?
Mvh Torgny