Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:1. Hm. Om det går att eliminera gastrycket och problemet försvinner: Voilà!
2. Är problemet kvar, kanske dags att be en verkstad analysera kylvätskan med avseende på avgaser.
Det man själv kan göra utöver 1 är ju att sniffa i expansionskärlet, men det är inte en exakt vetenskap, precis...
Nu står bilen ute med kall motor. Ifall jag går ut och lättar på trycket i exp.kärlet och sedan öppnar imorgon igen - är det högt tryck igen borde väl det vara gas som läcker och inget annat? Jag ska köra slut på gasen oxå , blir en sväng imorgon. Tänkte jag skulle be en annan verkstad kolla upp det hela oxå, så jag får fler utlåtanden - kan vara värt det när det står minst 15 k på spel....
lätt övertryck i exp.kärlet, nivån på strax över min. När jag kollade i morse efter att ha kört ut bilen var nivån uppe vid locket och läckte ut, som jag skrev tidigare i tråden....
Lukten, tja, luktar kanske lite "förbränning" men jag kan inte vara mer specifik än så. Glykol luktar ju ingenting, men det här luktade som sagt lite annorlunda, men jag kan inte säga om det var gaslukt eller något annat
Uppdaterar tråden igen, ifall någon orkar svara - i eftermiddags skruvade jag av locket på expansionskärlet igen efter att bilen stått över natten och dagen. Då var det högre övertryck än igår kväll och det som pös ut luktade i mitt tycke gas, fast inte kraftigt. Har svårt att begripa hur det skulle kunna vara på något annat sätt än att det pyser in gas - för visst brukar det väl inte byggas upp några gaser när bilen står stilla i normala fall?
av rid54
Nej, tryck ska inte byggas upp när bilen står. Det som kan bygga upp tryck är väl i princip tre saker, på din bil:
1. Hetta (ångtryck från vattnet i kylvätskan, helt normalt när motorn är i drift)
2. Tryck som sipprar ut från förbränningsrummen när motorn går (otät topplockspackning eller en spricka)
3. Drivgas som -uppenbarligen- kan läcka från gassystemet till kylsystemet. Det kan säkert inträffa när bilen står.

Du lär nog behöva ha kontakt med någon som kan systemen för bränslegas.
Starta bilen och tag bort säkringen till "gasen" när bilen dör finns ingen gas kvar i systemet

Kör nu bilen utan säkring och se om problemet är borta

Lite enkel felsökning som dom flesta klarar av

//Gooose
gooose skrev:Starta bilen och tag bort säkringen till "gasen" när bilen dör finns ingen gas kvar i systemet

Kör nu bilen utan säkring och se om problemet är borta

Lite enkel felsökning som dom flesta klarar av

//Gooose
Detta skall prövas :) tack för tips

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]