Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Roffen93
Hejsan!

Har alltså en 965a -92 som lambdalampan lyser på och har fått väldigt höga avgasvärden. Får felkod 2-1-2 som ska vara lambdasignal.
Har ingen aning om vart jag ska börja men har följt kablarna men det verkar inte vara av någonstans, även bytt lamndan utan reslutat.
Dock så går bilen som en klocka men med väldigt hög bränsleförbrukning.
Har letar runt på internet men hittar ingen tråd som jag fått svar på..

Så nu ber jag er om hjälp så kanske jag slipper lämna in på verkstad! :)
av rid54
Är det enda felkoden? En gissning som kanske är lika bra som någon annan är att motortempsensorn är dålig (ECU tror att motorn är kall hela tiden).
av Roffen93
rid54 skrev:Är det enda felkoden? En gissning som kanske är lika bra som någon annan är att motortempsensorn är dålig (ECU tror att motorn är kall hela tiden).
Kan ju vara något att kolla! Dock så går tempen upp som vanligt med det kanske inte hör i hop med det du beskrev?
av umekille
Luftmassemätaren?
Vad lamdan beträffar händer det bara vid minusgrader?
Nya tändstift kablar fördelarlock oljebyte får ner avgasvärden.
Drar motorn olja?
Prova nolla med att göra bilen strömlös så ser du sen efter nån mils körning
om lamdalampan börjar lysa...övrigt så har jag hört lamdan skall dras fast med ett
moment runt 50kg därav muttern den sitter i också skall bytas.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
umekille skrev:Luftmassemätaren?
Vad lamdan beträffar händer det bara vid minusgrader?
Nya tändstift kablar fördelarlock oljebyte får ner avgasvärden.
Drar motorn olja?
Prova nolla med att göra bilen strömlös så ser du sen efter nån mils körning
om lamdalampan börjar lysa...övrigt så har jag hört lamdan skall dras fast med ett
moment runt 50kg därav muttern den sitter i också skall bytas.
960 har tandspolar direkt på tändstiften :wink: , och om man ska byta muttern hur gör man då när den sitter i grenrör som är gjorda i gjutjärn? Muttern byts oftast bara då den är dålig tex rost. Sonden skall dras med ett moment på 45Nm.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)

Volvo car UX

Jag saknar att kunna ställa in på halva[…]

Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]