NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davber84
Jag har en V50 1,8F 06a gått ca 13 000 mil, kört på etanol helt utan problem och sedan bytte vi till bensin, efter att vi kört på bensin ett tag kom det upp massor felmeddelanden och motorn dog när man körde normalt och plötsligt tryckte ner kopplingen då den har en extremt svajig tomgång.
Det började även komma ett svagt vinande ljud från generatorn vid tillfället.
Lämnade in den på Volvoverkstad och de sa att bilen trodde det var etanol trots att vi körde på bensin och därför dränkte motorn, de nollställde och allt funkade igen.
Nu nyligen så bytte vi återigen från etanol till bensin det vinande ljudet från generatorn lät ännu mer. Efter att jag åkte genom en biltvätt och startar motorn lamar den för att abs, antispinn mm är ur funktion samt att det är el fel och jag ska uppsöka verkstad,
stänger omedelbart av bilen och försöker starta igen och den är helt död, får starthjälp av en bil och den går igång direkt, är tvungen att ha varvtalet över ca 1500 för att den inte ska larma.
Körde ca en timma och tomgången fungerade igen, stängde därefter av bilen och när jag försöker starta igen var bilen var återigen död, dock lyste instrumentpanel mm.
Köpte idag ett nytt batteri och nu fungerar bilen bra igen dock finns fortfarande det där vinande ljudet från generatorn kvar.

Det hör till saken att det är min sambo som tankar och hon kör alltid 3 mil till jobbet efteråt så bilen borde kunna räkna ut vilket bränsle det är varje gång. om det inte är bränslet som räknas ut fel är det generatorn som måste bytas ?
av dieselputte
davber84 skrev: Efter att jag åkte genom en biltvätt och startar motorn lamar den för att abs, antispinn mm är ur funktion samt att det är el fel och jag ska uppsöka verkstad,
stänger omedelbart av bilen och försöker starta igen och den är helt död, får starthjälp av en bil och den går igång direkt, är tvungen att ha varvtalet över ca 1500 för att den inte ska larma.
Körde ca en timma och tomgången fungerade igen, stängde därefter av bilen och när jag försöker starta igen var bilen var återigen död, dock lyste instrumentpanel mm.
Köpte idag ett nytt batteri och nu fungerar bilen bra igen dock finns fortfarande det där vinande ljudet från generatorn kvar.
Mät laddspänningen om du har tillgång till en multimeter. Med stor sannolikhet kommer din generator snart att paja. Hade precis samma vinande ljud innan min packade ihop efter en biltvätt med underspolning. Att den varieraar i varvtal beror nog på soppan.

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Tack för feedback 👌