NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För två år sedan när det tar som kallast frös mitt batteri sönder. Trodde vi, då vi inte fick igång bilen överhuvudtaget.
Vi köpte ett nytt batteri och bilen gick felfritt i hela två dagar.

Fick hjälp hos Volvo, bytte återigen batteri, då de trodde att det berodde på fel batteri. Men problemet kvarstod.
Bilen gick inte att köra om det var mer än -15 grader ute.

Vi skaffade varmgarage och bilen fungerar klockrent.

Gjorde en körning på 16 mil nu i fredags. Blev något knäppt med min tidinställning på dieselvärmaren så att det inte startade. Det hade hunnit bli 18 minusgrader, och ja. Bilen startade utan problem.
Efter 16 mil återresa fick den stå i varmgarage och vila upp sig. Till nästa dag. Vi gjorde en 12 mil lång tur&retur resa. Hälsade på familj, det hann bli 24 grader kallt. Ska sätta på dieselvärmaren innan vi ska fara hem. Då det står att spänning för låg, OCH DEN GÅR INTE ATT STARTA. Alltså själva värmaren.

Provar att starta bilen och det går, till min stora glädje.
Låter inte klockrent, inte finaste musiken. Men startar.

Mina frågor är?
Hur i bomben kan jag starta bilen men inte värmaren?
Kan generator vara dålig?
Och varför kan larmet gå om jag står parkerad och det finns en liten lutning?

Har någon samma problem?
C-30 07
Viktigt att underhållsladda batteriet med tanke på att man drar ur det när man kör värmaren. Tumregel är att köra bilen minst lika länge som man kört värmaren, så tex köra värmaren i 15 minuter och sen 5 km till jobbet är inte bra för batteriet om man inte underhållsladdar batteriet.

Det finns de som haft problem med spänningsfall i kabeln till värmaren och det är möjligt att du har problem med det med tanke på att det blev problem så kort tid efter batteribytet.

Läs den här tråden om batteri och prova mäta spänningen om du har en multimeter. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=101896
av Mackarena
Tack dieselputte. Jag har en batteriladdare som jag använder lite då och då.
Men jag hade inte använt dieselvärmaren. Jag hade kört ganska långt. Tycker det borde ha räckt.
36 mil på två dagar, stått i varmgarage och utan värmare.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌