NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallybenny
Hej

Skulle starta dieselvärmaren imorse och fick som meddelande att bilbatteriet har för låg spänning för att det ska ske.
Riktigt kul var det att frysa arslet av sig och försena utgången cirka timme senare.

Vad händer här näst? Ska jag behöva köpa ett nytt bilbatteri? Varit lite mycket på sista tiden som jag fått stå. Nya vinterdäck, bilrutan byttes etc etc det bara flyger upp kostnader...

Ska på mätning på mekonomen nu vid fyra så dem kan kolla om batteriet behöver bytas ut.

MVH
av Rådlös
Om batteriet är urladdat, så säger alla tester att det är dåligt och bör bytas. Om du däremot laddar upp batteriet först och kollar därefter vilken status batteriet har, blir det mera rättvist att döma ut eller "ligga lågt" i batteributiken.
Så här skall ett batteri skötas:
Bild
Du skall alltså ladda upp ditt batteri och det skall hålla dom värden som kallas Vilospänning. Den mäts när motorn har varit avstängd ca en ½-timma. Klarar inte batteriet detta, så är det utdömt.
Ett batteri far illa av att vara oladdat. Har du möjlighet så bör du skaffa dig en batteriladdare och kompletteringsladda ditt batteri på nätter och helger. Det finns en tumregel som säger att: Lika länge som motorvärmare och annat har varit igång, skall man köra med bilen för att återställa den energin som man har tagit ut. Alltså: Har motorvärmaren varit igång en timma, så skall man köra med bilen i en timma också. Är detta praktiskt omöjligt så är det batteriladdare som gäller.
av Rallybenny
Hej

har precis varit hos mekonomen. De mätte batteriet till 12.7 V. Sedan en annan summa om 700 kom fram. Vad 700 förklarar kände han inte till utan han tittade på sin lilla mätare som beordrade honom att säga att jag ska byta batteri. Vilket jag naturligtvis inte gjorde...

Kör ganska korta sträckor under veckodagarna då jobbet befinner sig i centrum typ 2 ½ km från mig. Får köpa en batteriladdare till tidpunkter det blir extra kallt. Generatorn får sköta resten!

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av mobe
700 borde vara CCA (Cold cranking amperes) dvs hur mycket ström batteriet kan ge vid -18 (tror jag) under 30sek och samtidigt behålla minst 1,2V/cell(7,2V på ett 12V batteri). Är det en V50 med bränsledriven värmare så ska batteriet ha minst 700 CCA och 80Ah

Om du använder värmaren och sen bara kör 2,5km då laddas batteriet snabbt ur. En generell regel är att man ska köra lika länge med bilen som värmaren gått.
av Rallybenny
Hej

Ja precis, jag brukar inte köra värmaren till jobbet. Just denna dagen skulle vi iväg till Västervik, ca 1 h körning så det passade perfekt. Men vägrade gå igång pga "låg spänning".

Sen kickstartar ju värmaren automatiskt vare sig jag vill det eller inte i vissa fall vilket är ganska irriterande. Vet ej om detta går på batteriet eller om den har en egen variant som tillskottsvärmaren fixar.

Tycker hela idén med V50's dieselvärmare är ett snabbt ihopkok. Ibland går den på, ibland inte. Mycket märkligt beteende...

MVH
av getsome
Du kan ha ok vilospänning men batteriet orkar ändå inte under belastning , är batteriet äldre än 6 år så är byte nog ganska nära förestående ändå. Dieselvärmaren går igång när bilen märker att spillvärmen från motorn inte räcker till , tar du t.ex ut mycket värme i kupén (går fler kW där än man tror) så måste värmaren jobba för att hålla motorn varm. Så är det på alla dieselbilar under vintern. som ex kan jag ta min gamla VW Vento där jag aldrig fick upp motortempen över 70 grader om det var kallare än -5 och jag inte körde 110..
av dieselputte
Trots att jag kört med C-tek laddare så fort bilen stått hemma under nov-apr varje vinter så har jag fått byta batteri 2 gånger sedan 2007 + generator en gång. Mitt körschema är sällan kortare än 2 mil och jag kör alltid igång dieselvärmaren med timer/direktstart då det är under ett par minusgrader, i övrigt kallstarter. Vid parkering på andra platser kör jag värmaren med timer under ett par minusgrader.

Samma scenario varje gång batteriet börjar strula: Tagit bort C-tek laddaren som visat grönt, kört igång värmaren som stannar efter en stund. Försöker starta igen och får fel medd för låg batt spänning = bara att byta batteri.

Den här gången köpte jag Biltemas 90Ah batteri för 999 kr och det funkar ju bra hittills. Håller det 3 år så kommer jag aldrig mer att köpa Volvos egna batterier.

V70 D5 som jag hade höll original batteriet de 18000 mil jag körde under de 3 år jag hade bilen. Då laddade jag aldrig batteriet med extern laddare och körde värmaren oftare med timer än vad jag gör nu. Fick aldrig larm om låg batterispänning även om det var -25 ute. V50n som jag har har jag i snitt kört 1300mil/år med , så man kan undra varför det höll så bra på V70n....

Jag har läst i några engelska forum om att det ofta verkar vara problem med överladdning på S40/V50 bilar och det är ju inte bra för batteriet.

Rallybenny, du får nog sikta in dig på batteribyte och snåla inte med det. Har du otur så kan generatorn gå sönder som följd av det dåliga batteriet och det kan även skapa en massa konstiga larm om startspänningen sjunker tillräckligt lågt.

JA, det kostar att ha bil, en del har tur och andra otur, finns mycket att läsa om här på forumet.
av hockeytok
Jag har fått byta batteri på min åxå, sedan vid en koll ladda den 14.4 vilket enligt min bedömning är i mesta laget eller ? ??:-/
Vet någon om det finns laddregulator att köpa som resdel, och var. kanske även med olika laddsp , som på gamla goda tiden :mrgreen:
av dieselputte
hockeytok skrev:Jag har fått byta batteri på min åxå, sedan vid en koll ladda den 14.4 vilket enligt min bedömning är i mesta laget eller ? ??:-/
Vet någon om det finns laddregulator att köpa som resdel, och var. kanske även med olika laddsp , som på gamla goda tiden :mrgreen:
Ja, regulatorn finns att köpa som reservdel (Denso generator) . http://www.ebay.ie/itm/NEW-VOLVO-DENSO- ... 257d6e9b21 Har ingen kunskap om hur den övervakas , men det är väl via Canbus. Inte hundra på att Denso generatorn sitter i alla modeller. Har för mig några har Bosch MY 2007-2011 (?)

14.4 V är ok, går det över 14,8V så är det inte bra.
Användarvisningsbild
av Perra83
Läste instruktionsboken till min V60 -13 och där står det att vid byte av batteri ska inget annat än AGM batterier användas. Kan de va nå i äldre Volvosar?
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌