Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ssbek
Hej!
Min 940 har börjat bete sig konstigt.
För en vecka sedan så betedde sig bilen konstigt, på tomgången så varvade bilen av sig själv.. från att nästan dö upp till 2000rp/m.
det gick knappt att köra bilen under 2000rp/.
Jag löste detta problemet genom att byta till en splitter ny LMM. Bilen vart helt som vanligt då.

Nu har bilen börjat strula igen. Jag har ett liknande problem men ändå inte.
Bilen startar inte som den alltid har gjort utan jag behöver ge den gas för att den ska starta.
När jag väl har gett bilen gas så att den startar så lägger den sig jätte fint på tomgången och ligger precis som den ska strax under 1000rp/m.
När jag kör bilen så känns den för det mesta som vanligt, men ibland så kan bilen börja varva upp eller motorbromsa helt av sig sjäv.
Och varje gång jag lägger i friläge medans bilen rullar så varvar bilen själv från 1000rp/m upp till 2000rp/m och så ner i varv igen och upp igen...
Men om jag varvar upp bilen ordentligt till ca 5000rp/m så kan den IBLAND bli normal igen?

Vad kan felet bero på?? Mycket tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 2 ssbek, redigerad totalt 0 gång.
Jag har inte hunnit kolla något av ovanstående saker, men jag var ute och körde med bilen idag och då dog den för mig.
Startade inte först utan startkablar sen så när jag kom iväg så hackade bilen som bara den på alla växlar.
Den orkade knappt varva över 1500rp/m.
Bilen dog och jag lyckades få liv i den igen med startkablar och då lät det inte som den gick på alla fyra..
Bilen dog igen 2 minuter efter och nu går det inte att få liv i den.
Jaha! Då är det ett större fel än tomgångsmotorn. Du får börja från början. Kolla om du har gnista. Kommer bränsle fram? Startar den på startgas?
Kan du ta ut felkoder? Jag tror du behöver en sån obd felkodsläsare så det går nog inte utan det.
sicnarf skrev:Jaha! Då är det ett större fel än tomgångsmotorn. Du får börja från början. Kolla om du har gnista. Kommer bränsle fram? Startar den på startgas?
Igårkväll så sprayade jag startgas lite här och var för att se om den drog tjuvluft.. Men det verkade lugnt och den verkar inte dra tjuvluft.
Jag prövade starta med startgas och det hjälpte inte.
Jag hann varken kolla gnista eller bränsle för jag fick snabbt hjälp att bogsera hem bilen som nu står hos en kompis.. :???:
Så kom gärna med förslag om vad jag ska kolla imorgon!
Oljan var i rätt nivå samt glykolen. Oljan var dock väldigt svart och rinnig och hade planerat att byta olja idag men det vart inte så pga allt som hände.
Jag tänkte kolla:
Tändstift.
LMM.
Tändkablar / hattar.
Bränsle. (hur kollar man om det kommer fram?)
Rotor / Fördelare.
Tryckslangar / slangar i övrigt.

Någe mer?
Vad tror ni det kan vara?
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]