Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Vatten (och de flesta andra vätskor...) kan inte komprimeras. Den effekt du beskriver kan inte bero på vätska, utan måste bero på gas(er). Viss "fjädring" finns i kylsystemet i form av att kylarslangar är lite töjbara, men inte så att ett expansionskärl kan fyllas av att de drar ihop sig. Du har gas i systemet. Om detta är en "permanent" luftficka eller liknande, eller en gasblåsa som bildas av (långsamt) läckage från topplockspackningen går inte att svara på på avstånd. Det finns andra (exotiska) sätt som det kan komma in gas (typ luft...) i systemet under gång, men vanligast är nog att det finns någon lite läcka någonstans, som är temperaturberoende eller som har en sorts "backventilfunktion", dvs det sipprar in luft när motorn kallnar och vätskan drar ihop sig, men det läcker inte ut vätska när den blir varm. Om du är orolig, låt provtrycka systemet, varmt och kallt och gör ett kompressionsprov (varm och kall motor) och låt kolla ev gasvärden i kylvätskan.
rid54 skrev:Det skulle inte förvåna mig om Volvo förespråkar någon specialprocedur och något specialmedel, men "förr i världen" lossade man övre o undre kylarslang och lät rent vatten rinna igenom ett tag... Termostaten kanske ställer till lite trassel, så jag brukar tömma ur gammalt, fylla på rent vatten, köra varmt, tappa ur, låta svalna, eventuellt upprepa detta och sedan (när motorn inte är varm!) fylla med rätt sorts kylvätska. Värmereglage på fullt!

*pettson* har ju helt rätt i sitt inlägg; det jag menade var mest att om motorn verkar ha rätt temp och man inte förlorar kylvätska, så kanske man kan ta det lite lugnt och inte låta "trycklöshet" orsaka sömlöshet och stort felsökningspådrag, MEN moderna system är ju tänkta att kunna jobba under tryck. Drar man tungt och/eller belastar motorn hårt kan man ju få kokning om inte kylsystemet är i god kondition.
Okej! Nu ska vi se vad jag har gjort. En dag så var det typ 17 minus här uppe i norr, en två månader sen nu kanske. Då såg jag att det var is i expansionskärlet så jag kollade hur kylarvätskan var blandad. -14 grader... Bra! Varmkörde bilen och skulle försöka ta loss termostaten, men den satt så in i helvete hårt, försökte använda en hammare med en spårmejsel och knacka lös den, men vad hände då? Jo, då sprack hela termostathuset som sitter i toppen... Så jag har nu rivit insug, rengjort vevhusventilationen och vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag fortsätta demontera eller fixa termostathuset skruva ihop allt, spola igenom kylsystemet kanske? Jag tycker ju att bilen går så fint och bra. Känns onödigt om man skulle öppna toppen och den är helt ok... Kanske är jobbigt att spola systemet nu på vintern när det är 14 grader kallt och inte har tillgång till varmgarage. :(

Eftersom det fanns spår av MASSA kanel och ingefära och allt vad det kan vara så kanske det gör att det blir sånt övertryck? Såg att det alltid rann vatten från den lilla slangen som går från termostathuset in i expansionskärlet. Är det normalt? Har kört alldeles för lite för att se om det försvinner kylarvatten. Givaren som sitter vid termostathuset, är det den som kan bråka om mätaren svajar?

Vad tycker ni jag ska göra. Är rådlös! Min experthjälp säger bara, byt motor, sälj bilen köp en ny! :P Men jag tycker den är så fin och bra utrustad!
av rid54
Spontant tycker jag du skulle kunna fixa termostaten och -huset, gå igenom alla slangar/skarvar, spola igenom alltihop, fylla med rätt kylvätskeblandning, kolla att inte vattenpumpen läcker och prova. Att lyfta toppen utan att det finns en tydlig indikation på att packningen är dålig är inget jag skulle göra. Jag skulle nog också helt enkelt låta bli att bekymra mig om kylsystemet om problemen inskränker sig till ett måttligt läckage. Övertemp och kokning är ju en annan femma, men det har ju tydligen inte varit fråga om det, eller har jag missat nåt?
rid54 skrev:Spontant tycker jag du skulle kunna fixa termostaten och -huset, gå igenom alla slangar/skarvar, spola igenom alltihop, fylla med rätt kylvätskeblandning, kolla att inte vattenpumpen läcker och prova. Att lyfta toppen utan att det finns en tydlig indikation på att packningen är dålig är inget jag skulle göra. Jag skulle nog också helt enkelt låta bli att bekymra mig om kylsystemet om problemen inskränker sig till ett måttligt läckage. Övertemp och kokning är ju en annan femma, men det har ju tydligen inte varit fråga om det, eller har jag missat nåt?
Ja det känns som att det är rätt väg att gå. Har ju tex inte provtryckt systemet eller mätt avgaser ifrån expansionskärlet. Det var jävligt svårt att urskilja något lukt när det stank kanelbulle ifrån kärlet. Haha :P

Nej du har helt rätt. Den har inte kokat och tempen ska ha varit bra enligt mätaren. Hade god koll när jag körde hem den. Har som högst kanske kört 5-7 mil i ett sträck med den, då var kylarvätskan över max. Det var även då trycket hade stannat kvar tills dagen efter. Det kanske är något läckage någonstans där den kan suga luft, men inte kan trycka ut något, typ en backventil. Oljan ser fin ut för övrigt! Men förra ägaren sa att den hade dragit olja och vatten, massa kanel i kärlet, oljan var säkert 5cm över max sträcket. Så jag antar att han kanske har läst oljestickan fel, och sen slagit i olja, utan att där fanns ett läckage. Något måste det ju vara när nivån sjunker när motorn blir varm, och sedan ökar när trycket släpps ut. Angående den här lilla slangen vid termostaten, ska det rinna vatten där hela tiden? Någon som vet? Det blir mer ju högre varv på motorn man har.
Ska inte svära på det, men jag tror inte det sitter någon backventil på kylsystemet. Pumpen pumpar ju bara åt ett håll, och termostaten bestämmer när den ska släppa igenom vatten.
Så det närmsta en backventil man kan komma är nog termostaten, för sätter man den bakochfram (som vissa lyckas med) släpper den inte igenom vattnet som den ska(=oundviklig kokning).

Nivå sjunker vid varm motor... Pratar du om oljan nu eller? Isf ska nivån sjunka med motorn igång, då olja fraktas från trågen ända upp i toppen. När motorn är avstängd(och således oljepumpen avstängd) så rinner oljan tillbaka ner i tråget - vilket ger "mer" olja enligt stickan.
5cm över stickan är inte nyttigt oavsett kall eller varm motor, så töm ur lite olja snarast.
Personligen har jag blivit lärd att hålla nivån ungefär på mitten av stickan med varm motor. Hurvida det är 100% korrekt eller inte kan jag inte svara på.
Pratar du därimot om kylarvattnet så är det lite annorlunda. Nivån kan sjunka direkt vid kallstart, men den ska relativt snabbt "fyllas på" igen ju varmare vattnet blir, för att slutligen bli "mer" än nivån vid kall motor.

Returslangen vid termostaten skickar tillbaka det vatten som inte "får plats" i systemet. Detta för att flytta trycket från slangarna och motorn till expansionskärlet, som är byggt för att hantera övertryck.
Skulle du plugga den slangen så skulle kylarslangarna börja spricka och lite annat mindre trevligt.
Detta är dock bara min personliga uppfattning av det hela :roll:
Lucif3r skrev:Ska inte svära på det, men jag tror inte det sitter någon backventil på kylsystemet. Pumpen pumpar ju bara åt ett håll, och termostaten bestämmer när den ska släppa igenom vatten.
Så det närmsta en backventil man kan komma är nog termostaten, för sätter man den bakochfram (som vissa lyckas med) släpper den inte igenom vattnet som den ska(=oundviklig kokning).

Nivå sjunker vid varm motor... Pratar du om oljan nu eller? Isf ska nivån sjunka med motorn igång, då olja fraktas från trågen ända upp i toppen. När motorn är avstängd(och således oljepumpen avstängd) så rinner oljan tillbaka ner i tråget - vilket ger "mer" olja enligt stickan.
5cm över stickan är inte nyttigt oavsett kall eller varm motor, så töm ur lite olja snarast.
Personligen har jag blivit lärd att hålla nivån ungefär på mitten av stickan med varm motor. Hurvida det är 100% korrekt eller inte kan jag inte svara på.
Pratar du därimot om kylarvattnet så är det lite annorlunda. Nivån kan sjunka direkt vid kallstart, men den ska relativt snabbt "fyllas på" igen ju varmare vattnet blir, för att slutligen bli "mer" än nivån vid kall motor.

Returslangen vid termostaten skickar tillbaka det vatten som inte "får plats" i systemet. Detta för att flytta trycket från slangarna och motorn till expansionskärlet, som är byggt för att hantera övertryck.
Skulle du plugga den slangen så skulle kylarslangarna börja spricka och lite annat mindre trevligt.
Detta är dock bara min personliga uppfattning av det hela :roll:
Jag menade att ett läckage har blivit en "backventil". Nej det är.ju inte bra med för mycket olja i motorn. Det första jag gjorde var att tömma all olja och fylla på med korrekt mängd innan jag ens körde hem bilen.var inte så sugen på att skjuta packboxar osv :p
Det var vattnet jag skrev om :)
av svda
Locket till expansionskärlet innehåller en övertrycksventil som skall öppna och släppa ut ev. övertryck. Om denna öppnar vid för högt eller lågt tryck kan det bli problem. Man bör därför överväga att testa ett annat lock.
Huga, det ser jobbigt ut att komma åt termostatshusets understa skruv!

Kom på en sak, det läcker olja ifrån "ventilkåpan" inte plastkåpan som täcker tändstiften. Det droppar olja ner på grenröret... Kan det vara så att det är någon som försökt byta topplockspackning och inte fick till det riktigt bra?

Jag vet att det är viktigt med ett riktigt volvolim och att man bara skall stryka på väldigt lite. Fan kanske är lika bra att bara ta motorn ifrån reservdelsbilen och hinka in den i denna. Men då är reservdelsbilen en 95a och den här en 93a. I 93an är det 140hk och i 95an är det 144. Vad måste jag då göra för att det ska passa?
Användarvisningsbild
av taxi
Förr eller senare läcker packningen i oljelocket ut olja, den hamnar då först under plastkåpan, sen rinner den ner till grenröret. Packningen är lätt att byta. Du hade inga problem med vevhusventilationen?
Men kolla locket först innan du gör nåt annat.
Och om du pratar om att byta motor antar jag att du provat det som föreslagits ovan? Spolat ur och hällt i ny glykol? Ny termostat?

Sammanfatta gärna det du gjort, symptomen mm, så detaljerat som möjligt, då ökar chansen att nyanlända till tråden orkar engagera sig.
taxi skrev:Förr eller senare läcker packningen i oljelocket ut olja, den hamnar då först under plastkåpan, sen rinner den ner till grenröret. Packningen är lätt att byta. Du hade inga problem med vevhusventilationen?
Men kolla locket först innan du gör nåt annat.
Och om du pratar om att byta motor antar jag att du provat det som föreslagits ovan? Spolat ur och hällt i ny glykol? Ny termostat?

Sammanfatta gärna det du gjort, symptomen mm, så detaljerat som möjligt, då ökar chansen att nyanlända till tråden orkar engagera sig.

Symptomen har varit följande:

Väldigt ryckig gång innan den blivit varm, jag bytte rotor och fördelarlock som var VÄLDIGT dåliga. Då blev jag kvitt det problemet.
Verkar vara alldeles för högt tryck i systemet, vatten trycks undan i expansionskärlet, bubblar nästan över när jag öppnar locket. Kunde inte känna avgasdofter. Bilen går förövrigt väldigt bra !

Det jag gjort nu är att jag demonterat insug och vevhusventilation. Måste bort med termostathuset för det är sprucket. Vad är det för material? Kan jag bara hälla i vanligt vatten nu när det är minusgrader och varmköra eller ska jag alltid använda glykol hur som? Om det nu är massa kanel i systemet, måste jag inte hälla i något medel då?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS