rid54 skrev:Det skulle inte förvåna mig om Volvo förespråkar någon specialprocedur och något specialmedel, men "förr i världen" lossade man övre o undre kylarslang och lät rent vatten rinna igenom ett tag... Termostaten kanske ställer till lite trassel, så jag brukar tömma ur gammalt, fylla på rent vatten, köra varmt, tappa ur, låta svalna, eventuellt upprepa detta och sedan (när motorn inte är varm!) fylla med rätt sorts kylvätska. Värmereglage på fullt!
*pettson* har ju helt rätt i sitt inlägg; det jag menade var mest att om motorn verkar ha rätt temp och man inte förlorar kylvätska, så kanske man kan ta det lite lugnt och inte låta "trycklöshet" orsaka sömlöshet och stort felsökningspådrag, MEN moderna system är ju tänkta att kunna jobba under tryck. Drar man tungt och/eller belastar motorn hårt kan man ju få kokning om inte kylsystemet är i god kondition.
Okej! Nu ska vi se vad jag har gjort. En dag så var det typ 17 minus här uppe i norr, en två månader sen nu kanske. Då såg jag att det var is i expansionskärlet så jag kollade hur kylarvätskan var blandad. -14 grader... Bra! Varmkörde bilen och skulle försöka ta loss termostaten, men den satt så in i helvete hårt, försökte använda en hammare med en spårmejsel och knacka lös den, men vad hände då? Jo, då sprack hela termostathuset som sitter i toppen... Så jag har nu rivit insug, rengjort vevhusventilationen och vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag fortsätta demontera eller fixa termostathuset skruva ihop allt, spola igenom kylsystemet kanske? Jag tycker ju att bilen går så fint och bra. Känns onödigt om man skulle öppna toppen och den är helt ok... Kanske är jobbigt att spola systemet nu på vintern när det är 14 grader kallt och inte har tillgång till varmgarage. :(
Eftersom det fanns spår av MASSA kanel och ingefära och allt vad det kan vara så kanske det gör att det blir sånt övertryck? Såg att det alltid rann vatten från den lilla slangen som går från termostathuset in i expansionskärlet. Är det normalt? Har kört alldeles för lite för att se om det försvinner kylarvatten. Givaren som sitter vid termostathuset, är det den som kan bråka om mätaren svajar?
Vad tycker ni jag ska göra. Är rådlös! Min experthjälp säger bara, byt motor, sälj bilen köp en ny!

Men jag tycker den är så fin och bra utrustad!