NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Tänkte höra hur ni med samma bil och motor som jag har upplever glödningen i era bilar. Enligt manualen ska ju glödsymbolen lysa så länge bilen glöder?

Min blinkar bara till när jag vrider nyckeln till läge 2 oberoende hur kallt det är ute. Samma beteende om det är -5 som -20. Böt batteri häromdagen och bilen startar jättefint även när det är -20 så jag antar att glödningen fungerar. För motorn har gått 25 tusen mil. Inga felkoder i VIDA heller.

Dela gärna med er om hur era bilar beter sig. Tack på förhand.
av Rizzt
Moderna bilar behöver inte "glödas" som en gammal disel mersa från 80 talet.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ja, det var ju fint att nån svara till slut :) Har flera äldre dieslar, både vw och cheva o de glöder länge o väl. Men iom att lampan i v50:in bara flimrar till så undrar man ju. För glöder gör den säkert även om lampan säger annat. Vettefan om den skulle starta vid -20 annars?
av hockeytok
Min gör likadant, ska bli intressant att följa denna tråd.
Tänkte ett tag kolla med nån prov-lampa eller så OM den glöder längre- men bilen startar ju så. . . :???:
av timebandit
Så här står det i manualen...

Engine preheater (diesel)
This symbol is lit during engine preheating. Preheating occurs when the temperature is below –2 C. The car can be started once
the symbol extinguishes.
Användarvisningsbild
av Vojje
konstig manual du har. Är inte din bil CE-märkt?

"Vid leverans till slutkund ska produkten åtföljas av en bruksanvisning på mottagarlandets språk."
av timebandit
Vojje skrev:konstig manual du har. Är inte din bil CE-märkt?

"Vid leverans till slutkund ska produkten åtföljas av en bruksanvisning på mottagarlandets språk."
Engelsk via Volvos sida. Hittade den inte på Svenska men vem kan inte engelska idag och kan översätta själv? :)
Men lovar dig att det faktiskt står samma sak i den Svenska fast på Svenska. Har faktiskt läst den en gång :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
En av passat dieslarna jag har (98:a tdi) indikerar glödning med symbolen i instrumentet bara en kort stund när det är kallt men sätter man en testlampa på glödbryggan så glöder den flera minuter efter start. Vilket gör att man får jämnare gång.

En skoda pickup jag hade förut gjorde likadant. Den hade tillomed förglödning vid öppning av förardörren när det var kallt. Innan man ens satt nyckel i tändningslåset. Men den gjorde det bara vid första öppningen.

Chevabussen med 6.2l v8 stödglöder i intervaller efter start. Utan den är gången ojämn som tusan innan den får lite värme i cylindrarna. Men den indikerar stödglödningen med samma lampa som ordinarie glödningen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Tog igår isär kontaktstycket till glödstiften (sitter i motorns vänstra bakkant sett framifrån, kontakt med 4 st ganska grova ledningar i orange/grön färg) och mätte upp stiften. Alla visar samma ohmvärde och har motstånd. Testade även att ta en lös plusledning fäst från batteriet och testade mot varje kontakt med ah mätare emellan så man såg att varje stift drog ström, vilket alla gjorde.

Satte ihop kontakten och satte dit motorkåpan och gick in. Döm om min förvåning imorse när jag vred på nyckeln och glödsymbolen lyste mkt längre än vanligt. Denna gången i säkert 4-5 sekunder. Vred sen till startläget och den hoppar igång ännu lättare än innan jag delade kontakten och mätte.

Hur kan nu detta komma sig? Har ej haft felkod på glödningen innan. Och den enda övervakningen är väl resistansen på stiften samt kanske strömåtgången på enskilda stift. Volvo har ju 4 separata ledningar fram till stiften och många andra dieslar har en grov eller kanske två gemensamma kablar från relät till stiften.

Vet nån hur det övervakas?

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]