NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallybenny
Hej

Jag jobbar som säljare och har väldigt god insyn i reklamation m.m.

När en etablerad firma är inblandad i försäljning så som denna så är han bunden enligt lag att fullfölja de beslut som redan är satta gällande reklamation.

Det du gör stegvis är att:

0- (varför noll är att oftast brukar dem ge sig med enkla små hot till media, arn osv.)

Säg att du snackat med konsumentombudsmannen och referera till ett hokuspokus ärendenummer. T ex.

"Hej Fusk-bil-säljaren (mata in valfritt namn här). Jag har snackat med Rune Bengtsson som jobbar som konsumentombudsman i min kommun. Vi har upprättat ett ärende för detta med ärendenummer 34123. Vi kommer, om ni inte löser detta problemet inom rimlig tid (6månader max) att föra detta vidare till ARN som i sin tur hanterar detta vidare.

Det innebär att jag även kommer kontakta media"

En väletablerad firma vill inte synas på detta sättet och kommer med stor sannolikhet vika sig ganska omgående :)

1. Anmäla till din konsumentombudsman lokalt.
2. Skicka in formell anmälan till ARN
3. Om du ens kommer hit. Dra dem inför en rättsprocess.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad vinner han på att ljuga ihop ett ärendenummer? Tycker man ska vara så ärlig och klar i sånt här som möjligt så att inte något kommer tillbaka och sparkar en i baken senare.

Försök dokumentera allt.. svårt när man bara tar samtal med säljaren. Skriv upp datum när du pratat med säljaren.. Ta med en kompis som vittne... spela in telefonsamtal, eller försök ta det via mail. (Risk att inte få svar då såklart.)
av Rallybenny
Jag har haft otur i livet när det gäller produkter som gått sönder där folk har bråkat. Det handlar inte direkt om ljuga utan det är rent utav en poker strategi som till 99% (för mig) har fungerat!

Det krävs lite balls givetvis då man kan bli synad :) är man inte den typen av personlighet så följer man givetvis direkt vid steg nr 1.
av Zenhex
Nu har jag vart på verkstan och läst av den. Den larmar för bränsletryckgivare och bränsletrycksregulator,. Den ska in på på verkstan på tisdag, så vi får se om dom får fram ngt. Dom är iaf villiga att hjlpa mig med bilhandlaren.
Tänker nog börja med joell80 s förslag, hjälper inte det får jag nog ta rallybennys förslag utan att ljuga för mycket.
Tusen tack för att ni tar er tid och försöker hjälpa mig! Jag håller er uppdaterade efter att den vart inne på verkstan!
av marko80
uppdatera oss gärna med vad felet var :) med dessa bilar gäller det att det finns så mycket tips ute som möjligt eftersom detta är nog en av världens topp-10 struligaste bil.
(nu kanske jag blir halshuggen för detta men jag har i ärlighetens namn aaldrig stött på en bilmodell med så mycket fel och sjukdomar som just denna ...förlåt belgium-volvo-fans :(
Användarvisningsbild
av TommyP86
Marko har aldrig ägt p2 iaf :)

Bränsletrycksgivare, sitter på fuelrailen, kostar ca 500kr på bildelaronline24.se.
Om det nu är en bensinfemma. Det är väldigt enkelt att byta denna, och om det nu skulle vara felet så kan du ju dessutom be bilfirman fara åt *******. Det är en vanligt fel, jag har bytt flera stycken. På s60/v70 finns det garantiåtagande för det, dock bara i usa, men sönder går dom oavsett kontinent.
av Zenhex
Dom bytte bränsleregulatorn (eller vad det heter) den som reglerar hur mycket bränsle motorn ska ha. Ni vet säkert vad jag menar :p
Nu går bilen som den ska och motorlampan är släckt.
Ska ringa bilförsäljaren nu i veckan och förklara läget, hoppas att han inte bråkar allt för mycket om det. Delar och arbete gick på 2800kr så jag tycker inte att det är mycket att bråka om, för mig är det mest principen.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]