perin skrev:joel80 skrev: .......så att den "bränner ur" ordentligt ibland.
Vaddå "bränner ur"?
Står det även i instruktionsboken angående det? När man åker till jobbet så är det väl ganska vanligt att man kommer iväg ganska lika tid varje morgon. Men när man ska hem från jobbet eller efter tex träning (eller annat) så kan det ju skilja en stund. Jag sätter många ggr då ca 15 min efter det jag tror att jag ska åka för att vara på säkra sidan och kommer jag iväg innan den har slagit ifrån så brukar jag stänga av den manuellt. Men det kanske man ska sluta med?
Jag har bensinvärmare om det har någon betydelse.
Jag är kanske ute på hal is nu.. men om jag kommer ihåg rätt så finns det en risk för att speciellt dieselvärmare sotar igen om den får gå för kort tid och inte hinner bli varm nog varje gång. Det behöver inte betyda att man måste köra den hela 50 minuter, den blir ju varm en bra stund innan den gått klart.
Man man ska nog akta sig för att köra den allt för korta tider.. diesel sotar ju betydligt med än t.ex bensin när förbränningen görs då det inte är varmt nog.
Har läst här på forumet om vissa som fått problem med det när dom haft autovärmaren igång och kör mycket korta sträckor. Då autostartar ju värmaren under körning och hinner kanske inte bli varm innan man stannar och stänger av bilen.
Letade om jag hittade någon av de trådar det diskuterats i och hittade den här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=24630