Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låt oss hoppas att de hittar nåt riktigt (fabrikations)fel på nån del som därmed måste bytas i så fall.
perin skrev:
joel80 skrev: .......så att den "bränner ur" ordentligt ibland.
Vaddå "bränner ur"?
Står det även i instruktionsboken angående det? När man åker till jobbet så är det väl ganska vanligt att man kommer iväg ganska lika tid varje morgon. Men när man ska hem från jobbet eller efter tex träning (eller annat) så kan det ju skilja en stund. Jag sätter många ggr då ca 15 min efter det jag tror att jag ska åka för att vara på säkra sidan och kommer jag iväg innan den har slagit ifrån så brukar jag stänga av den manuellt. Men det kanske man ska sluta med?
Jag har bensinvärmare om det har någon betydelse.

Jag är kanske ute på hal is nu.. men om jag kommer ihåg rätt så finns det en risk för att speciellt dieselvärmare sotar igen om den får gå för kort tid och inte hinner bli varm nog varje gång. Det behöver inte betyda att man måste köra den hela 50 minuter, den blir ju varm en bra stund innan den gått klart.

Man man ska nog akta sig för att köra den allt för korta tider.. diesel sotar ju betydligt med än t.ex bensin när förbränningen görs då det inte är varmt nog.

Har läst här på forumet om vissa som fått problem med det när dom haft autovärmaren igång och kör mycket korta sträckor. Då autostartar ju värmaren under körning och hinner kanske inte bli varm innan man stannar och stänger av bilen.

Letade om jag hittade någon av de trådar det diskuterats i och hittade den här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=24630
Då bilen gått så kort så kan det vara en luftficka som gjort att överhettningstermostaten löst ut
Men oavsett vilket så måste bilen in för utläsning/nollställning av felkoder eller åtg om något annat föreligger som orsak

//Gooose
Ringer ÅF imorrn. Återkommer sen med besked såklart när felet är avhjälpt.
Den har definitivt ikke sotet igjen, ikke etter så kort tid og så få mil. Heller troligt med en monteringsfeil el.dyl. Gissar også på overtempskydd, muligens pga luftficka i kylsystemet.
Ok, gissningarna går mot luftficka/överhettningsskydd. Vi får se, skall troligtvis in med bilen på måndag. Fram till dess så få jag stå ut med kall bil. :(
Har nu fått tillbaka bilen - det var visst själva tempgivaren till överhettningsskyddet som hade gett upp.
Nu är ny på plats och eget test blir i em när jag hoppas på varm bil igen när jag ska hem

Sen så kan jag passa på att informera att jag körde sträckan Skobes, Nyköping - Globen, Stockholm nu på morgonen.
Nollade färddatorn vid avfärd och så här blev det enligt densamme:
Sträcka: 100,3 km
Tid: 62 min
Snittfart: 99 km/h
Snittförbrukning: 0.55 lit/mil

PS
Hade en XC60 D4 AWD Aut MY13 som lånebil. Mkt trevligt må jag säga...men eftersom jag betalar själv så känns valet jag gjorde bra. 0.91 vid pump hade den dragit under mina två dagar.
För mig så var det ett HW-problem då man bytte "en tempgivare" och nu fungerar det igen.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]