...

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:50.000 mil på lite drygt ett år? Det är väl typ 10.000 timmar på ett år och att snitta 50 km/h går väl an, men går bilen nonstop hela tiden? Det är ju ett intressant experiment med hållbarhet i så fall :D
Nu har jag inte orkat ta reda på exakta siffror.

Men vad jag hörde sist så låter dom den gå dygnet runt.

När artikeln skrevs aug 2012 har jag för mig att det var ungefär ett år den gått men kan ha varit något längre.

300.000 miles är 48270mil avrunda lite då jag inte orka slå det på miniräknaren innan utan bara räkna ut det lite slarvigt i snabb huvudräkning.

Kanske någon här orkar göra lite bättre efterforskningar för exakta siffror ;-)

Lite off topic men längst en människa sprungit på ett år.
http://www.worldrecordacademy.com/sport ... 01965.html
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, det var intressant läsning. Jag tycker att de stoppar huvudet i sanden lite när de på frågan om vem som bär ansvaret om bilen kör mot rött svarar: "Självkörande bilar kör inte mot rött." Jag antar att det betyder att det är föraren som kommer att bära ansvaret då... :???:

Om man kopplar ihop möjligheten med självkörande bilar med att det skulle bli förbjudet att köra på allmän väg känner jag mig spontant tveksam, men om samhällsvinsterna skulle bli avsevärt större och man skulle minska mycket mänskligt lidande genom att undvika många olyckor, så kanske? Visst har man fråntagits en frihet om man inte får köra själv, men friheten man har att kunna förflytta sig till olika ställen med bilen har man ju kvar.

Samtidigt kommer det ju att innebära att körning mest kommer att inriktas på nyttokörning, där man tydligt kan tala om för bilen vart man ska. Om man inte vet riktigt vart man ska, eller om man ändrar sig under turen kommer det nog bara att vara kännas jobbigt. Det kan nog finnas risk för att om man mest låter bilen köra då får dålig övning inför de tillfällen då man måste köra själv och då ökar olycksrisken?

Men kanske skulle självkörande bilar fungera på vägar som E18 och E4? Inga "Rallyharry"s och inga "bromsklossar", bara jämnt trafikflöde... Men tråkigt att gå miste om alla spännande omkörningar? :)
Svar till Allinug

I USA eller i alla fall på flera ställen. Så har dom i mitt tycke väldigt märkliga rödljus regler. Oftast sitter det en timmer man kan titta på vid övergångstället så man ser när det är på väg att bli rött.

För det är inte som här att det blir gult sen rött utan när den timmen går ner till noll då blir det rött direkt.

Men nu till det riktigt kluriga dom har inte den här timmen på alla rödljus vilket gör att det är omöjligt att inte köra mot rött lite då och då. Då man kanske flyter med trafiken och precis vid mål linjen då blir det rött. Sen inte ovanligt att det sitter en kamera som fotar dig bakifrån. När din bil är halvvägs över linjen.

Vill man helt gardera sig får man stanna vid den här typen av rödljus oavsett rött eller grönt vänta till nytt grönt ljus tänds så man är säker på att inte köra mot rött.

Skulle tro mest att dom som tar upp det här problemet vill köra själv eller så har myndigheterna räknat på hur mycket missade intäkter det blir utan dessa böter som kommer in :-)
När jag prata med en amerikan om det här dilemmat och alla foton som var tagna på oss lätt det ungefär så att det är något man får räkna med om man ska köra bil där ibland kommer det böter ibland inte. Dom är inte så dyra. Ja tydligen var det inte så hårt jag har mer inställningen att man blir av med körkortet när man kör mot rött men det lätt det inte på amerikanen jag tala med utan mer bara betala och se glad ut.
Svar till Allinug

Ja tyvärr eller bra får man tycka om själv men jag tror att det kan bli en stor vinst i personligt lidande om robotar tar över körningen.

Man skulle kunna integrera radar, värme kamera, gps positionerna för att varje fordon ska exakt kunna hålla reda på vart fordon runt sig är. Människor och djur som skulle kunna springa ut framför bilen kan synas på värmekamera långt i förväg och datorn kalkylerar farten och risk tagandet m.m. Anpassar farten efter det.

Lägga in i kalkylen hur nära kan dessa bilar tillåtas vara varann för att ingen skada ska kunna uppstå ifall ett däck exploderar eller liknade i olika farter.

Samt datorn är aldrig trött. Den är lika pigg hela tiden. Vill man eliminera problemet om datorn går sönder kan man ha 2 huvuddatorer som övervakar ihop och går en av datorerna ner kan den andra stanna bilen och tillkalla bärgning själv.

Jag tror inte det finns några som helst problem att bygga ett näst intill tok säkert sett att framföra dessa själv körande bilar.

Sen om det blir en tråkig tillvaro är en annan sak.
Se alla sci-fiktion filmer som tar upp ämnet. I dom filmerna speglar dom oftast en väldigt tråkigt tillvaro.

Med vänlig hälsning,
Andis
Det hela kan ju ses som någon form av "individualiserad kollektivtrafik" och blir på så sätt en onödighet... Det är ju då samhällsekonomiskt sannolikt bättre att bygga ut väg- och rälsburen trafik med egna fordonstyper där fler än några stycken åker i varje fordon. "Självkörande bilar" blir ju inte mer än högst marginellt mer energibesparande än förarkörda. För mig är scenariet en mardröm och det finns så många specialsituationer att ta hand om innan man kan komma till ett "slutläge". Polis, brandår, räddningstjänst, taxi, samaritkörningar (enskilda som transporterar skadade/sjuka/gravida etc) är ju aktiviteter som måste tas om hand. Sedan undrar jag fortfarande om det verkligen är ett utdöende släkte, de som gillar att köra bilen själva. Jag undrar en massa saker, men har förhoppningsvis hunnit till ålderdomshemmet innan det börjar bli verklighet med detta. För övervakningsstaten är det ju naturligtvis perfekt: alla som åker omkring i bil är under full kontroll hela tiden.
rid54 skrev:Det hela kan ju ses som någon form av "individualiserad kollektivtrafik" och blir på så sätt en onödighet... Det är ju då samhällsekonomiskt sannolikt bättre att bygga ut väg- och rälsburen trafik med egna fordonstyper där fler än några stycken åker i varje fordon. "Självkörande bilar" blir ju inte mer än högst marginellt mer energibesparande än förarkörda. För mig är scenariet en mardröm och det finns så många specialsituationer att ta hand om innan man kan komma till ett "slutläge". Polis, brandår, räddningstjänst, taxi, samaritkörningar (enskilda som transporterar skadade/sjuka/gravida etc) är ju aktiviteter som måste tas om hand. Sedan undrar jag fortfarande om det verkligen är ett utdöende släkte, de som gillar att köra bilen själva. Jag undrar en massa saker, men har förhoppningsvis hunnit till ålderdomshemmet innan det börjar bli verklighet med detta. För övervakningsstaten är det ju naturligtvis perfekt: alla som åker omkring i bil är under full kontroll hela tiden.
Precis dom här tråkigheterna är det jag ville få fram.

Jag skulle sakna jätte mycket att inte få köra själv.
Därav tror jag man ska akta sig för att se det här med självkörande bilar som positivt. Mer än att 0 visionen kommer nog att gå att uppnå men tråkigt blir det.

Har hört historierna från min pappa om vad han och hans kompisar tyckte om fart begränsningarna när dom infördes och det vart slut på fri fart samt hur dom strunta i det och ändå körde för fullt. Men det vart det slut på i alla fall.

Idag kan vi ju inte tänka oss att vi hade fri fart i Sverige på motorvägarna en gång i tiden. Går vi ännu längre tillbaka var det till och med fri fart i städer och överallt. Om mina uppgiftkällor inte är fel så infördes förbud mot hög fart och tutande i tätbebyggda områden 1937.

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag tror inte alls att nollvisionen kommer att uppfyllas pga denna hypotetiska framtidslösning. Det finns så många olika parametrar att hantera att det kommer att hända olyckor ändå, åtminstone om man förutsätter samma kapacitet (hastighet, fordon/min förbi viss punkt etc). Det finns inget som stöder teorin om teknikens "ofelbarhet" när den tvingas göra mänskliga uppgifter. Vill man ha ned antalet "döda i onödan" borde man kanske fokusera på självmördare, som väl är närmare 10 ggr fler än trafikdödade...
Andis skrev: /.../
Man skulle kunna integrera radar, värme kamera, gps positionerna för att varje fordon ska exakt kunna hålla reda på vart fordon runt sig är. Människor och djur som skulle kunna springa ut framför bilen kan synas på värmekamera långt i förväg och datorn kalkylerar farten och risk tagandet m.m. Anpassar farten efter det.

Lägga in i kalkylen hur nära kan dessa bilar tillåtas vara varann för att ingen skada ska kunna uppstå ifall ett däck exploderar eller liknade i olika farter.

Samt datorn är aldrig trött. Den är lika pigg hela tiden. Vill man eliminera problemet om datorn går sönder kan man ha 2 huvuddatorer som övervakar ihop och går en av datorerna ner kan den andra stanna bilen och tillkalla bärgning själv.

Jag tror inte det finns några som helst problem att bygga ett näst intill tok säkert sett att framföra dessa själv körande bilar.

Sen om det blir en tråkig tillvaro är en annan sak.
Se alla sci-fiktion filmer som tar upp ämnet. I dom filmerna speglar dom oftast en väldigt tråkigt tillvaro.

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag tror att det blir svårt om bilen ska kunna ta svåra beslut själv. Det är ju en sak om bilen kan upptäcka djur längs vägen, men vad ska bilen säga om risken? Och hur ska den kunna ta beslut om vad som ska göras?

Människor som kör bilar är ju också olika riskvilliga. Vissa tycks ju inte se några risker och lär sig aldrig av några misstag och andra ser risker med precis allt. Upplevelsen av hur en självkörande bil bedömer risker lär ju också variera från person till person. Någon kommer kanske tycka att bilen bromsar för minsta lilla och någon annan kommer att tycka att det blir riktiga mardrömsfärder eftersom bilen tycks helt omdömeslös.
Man kan ju ta ett exempel med en älg som springer över vägen. Den kan bilen upptäcka och den kan upptäcka riktningen som älgen har. Hur ska den hantera riskerna? Älgen har korsat vägen. Är faran då över? Olika personer skulle ju agera olika i den situationen.

Reservsystem känns som en nödvändighet. Man vill ju inte få upp ett felmeddelande som säger: "Ett oväntat fel har inträffat. Starta om bilen!" när bilen självkör i hög fart på motorvägen och sedan upptäcka att den inte vill lämna över körningen till föraren. :-O)

Toksäkert tror jag dessvärre inte att det går att få.

Om man får en tråkig tillvaro eller ej tror jag beror på andra saker än självkörande bilar. Science-fiction är ju just fiktion och inte verklighet. Om du kan göra andra vettiga saker samtidigt som du kör bil så kan du använda tiden mer effektivt. Många personer tycks ju ha ett stort behov att hålla på med sociala medier samtidigt som de kör, och om bilen då är självkörande så får de ju då fria händer till detta. :-)-)
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance