Andis skrev:
/.../
Man skulle kunna integrera radar, värme kamera, gps positionerna för att varje fordon ska exakt kunna hålla reda på vart fordon runt sig är. Människor och djur som skulle kunna springa ut framför bilen kan synas på värmekamera långt i förväg och datorn kalkylerar farten och risk tagandet m.m. Anpassar farten efter det.
Lägga in i kalkylen hur nära kan dessa bilar tillåtas vara varann för att ingen skada ska kunna uppstå ifall ett däck exploderar eller liknade i olika farter.
Samt datorn är aldrig trött. Den är lika pigg hela tiden. Vill man eliminera problemet om datorn går sönder kan man ha 2 huvuddatorer som övervakar ihop och går en av datorerna ner kan den andra stanna bilen och tillkalla bärgning själv.
Jag tror inte det finns några som helst problem att bygga ett näst intill tok säkert sett att framföra dessa själv körande bilar.
Sen om det blir en tråkig tillvaro är en annan sak.
Se alla sci-fiktion filmer som tar upp ämnet. I dom filmerna speglar dom oftast en väldigt tråkigt tillvaro.
Med vänlig hälsning,
Andis
Jag tror att det blir svårt om bilen ska kunna ta svåra beslut själv. Det är ju en sak om bilen kan upptäcka djur längs vägen, men vad ska bilen säga om risken? Och hur ska den kunna ta beslut om vad som ska göras?
Människor som kör bilar är ju också olika riskvilliga. Vissa tycks ju inte se några risker och lär sig aldrig av några misstag och andra ser risker med precis allt. Upplevelsen av hur en självkörande bil bedömer risker lär ju också variera från person till person. Någon kommer kanske tycka att bilen bromsar för minsta lilla och någon annan kommer att tycka att det blir riktiga mardrömsfärder eftersom bilen tycks helt omdömeslös.
Man kan ju ta ett exempel med en älg som springer över vägen. Den kan bilen upptäcka och den kan upptäcka riktningen som älgen har. Hur ska den hantera riskerna? Älgen har korsat vägen. Är faran då över? Olika personer skulle ju agera olika i den situationen.
Reservsystem känns som en nödvändighet. Man vill ju inte få upp ett felmeddelande som säger: "Ett oväntat fel har inträffat. Starta om bilen!" när bilen självkör i hög fart på motorvägen och sedan upptäcka att den inte vill lämna över körningen till föraren. :-O)
Toksäkert tror jag dessvärre inte att det går att få.
Om man får en tråkig tillvaro eller ej tror jag beror på andra saker än självkörande bilar. Science-fiction är ju just fiktion och inte verklighet. Om du kan göra andra vettiga saker samtidigt som du kör bil så kan du använda tiden mer effektivt. Många personer tycks ju ha ett stort behov att hålla på med sociala medier samtidigt som de kör, och om bilen då är självkörande så får de ju då fria händer till detta.

-)