Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Plugga in en datorn och läsa felkoder verkar vara den enda felsökning som existerar på verkstäder nuförtiden. För mig låter det som du har något glapp någonstans och det kan naturligtvis vara svårt att hitta eftersom det händer så sporadiskt. Det kan ju vara ett kontaktstycke, relä eller styrdon någonstans. Det finns ju t ex ett antal avlastningsrelän som strömförsörjer vitala delar av bilen. Man bör ju börja med att byta dessa som är förhållandevis billiga och lätta att byta och sakta men säkert jobba sig fram till felkällan.

Vad beträffar växellådan så vet jag inte men en tröst är ju att den är i drift med fullt oljetryck när motorn stannar. Det är ju lite annorlunda om man tar en bil som stått still och börjar bogsera den, då har oljan hunnit rinna undan.
av mattish
Jag hade ringt Volvo Assistans när den stannat trots att den startar igen. På något sätt måste dom få in bilen i tillståndet som när den stannade.
Händer det när det är skumpig väg eller helt random? Leta upp den värsta grusvägen du kan hitta och provkör där.. Fakturera sedan verkstaden för felsökningen som dom inte vill utföra ;)
av cyberlelle
Det verkar vara helt random. Har kört på riktigt dåliga och skumpiga vägar utan att det hänt nånting. Det enda sambandet jag kunnat se är att det alltid hänt när motorn varit varm.
Användarvisningsbild
av bem
Jag läste i nåt annat inlägg här på jagrullar om en som hade en Powershift (tror det var en V70) som fått stopp på motorväg eller liknande.
Skall se om jag hittar det inlägget igen ikväll.

/Bo
av corzair
Jag tycker det låter som ett extremt trafikfarligt fel, händer det vid fel tillfälle så kan det gå riktigt snett, framförallt så försvinner ju din uppmärksamhet från vägen när du ska försöka starta om bilen!

Jag hade ställt bilen hos Volvo tills dom är säkra på att ha hittat felet och självklart krävt en lånebil tillsvidare.
av JHg
Jag vet att Volvo Lastvagnar kan sätta i en logger i sina lastbilar för att just få reda på liknande problem. Kanske PV har det också...
av mattish
corzair skrev:Jag tycker det låter som ett extremt trafikfarligt fel, händer det vid fel tillfälle så kan det gå riktigt snett, framförallt så försvinner ju din uppmärksamhet från vägen när du ska försöka starta om bilen!

Jag hade ställt bilen hos Volvo tills dom är säkra på att ha hittat felet och självklart krävt en lånebil tillsvidare.
Framförallt att belysningen slocknar :-O) :-O)
av cyberlelle
Lyfter den här tråden igen då jag fortfarande inte kommit till någon lösning.

Har haft endel incidenter där jag varit nära att orsaka olyckor och nu senast så körde jag av vägen när bilen stannade. Det som händer när bilen stannar är att om man rör bromsen så låser sig bromsarna helt och man tappar kontrollen.

Bilen loggar inga felkoder och den inspelningsutrustning (DICE) som finns i bilen får ingen data sparad när detta händer.

Nordiska Bil säger att så länge det inte loggas några felkoder så är det inte nåt fel på bilen och den kundrelationsansvarige där tycker att det är helt okej att jag kör bilen på allmän väg.

Vid avåkningen så kom dock polisen förbi strax efteråt och när jag förklarade situationen för dom så funderade dom på om det inte var allmänfarlig vårdslöshet att köra omkring med en sån bil på vägen, och det tycker ju jag också..

Hur som helst så sitter jag med en bil här som ingen vill ta ansvar för och ingen kan förklara vad felet beror på och än mindre fixa det. Jag har en fru som vägrar åka i bilen över huvudtaget för att hon inte litar på den (inte för att jag skulle tillåta henne och vårt nyfödda barn att åka i den i vilket fall som helst).

Vill gärna höra era tankar kring detta och framförallt: Är det nån som har haft nåt liknande fel och fått det åtgärdat?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Sporadiska fel är värst. Om man bara kom på hur man skulle provocera fram felet, så vore mycket givet.
Antagligen sparas inga loggar, för att enligt bilen så händer inget konstigt. Tändningen slås av i farten. Tändningen slås på i farten.
Jag skulle koncentrera mig på tändningen, i och med strålkastarnas uppförande. Glapp i nyckel eller imobilizer.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]