Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
osla skrev: annars har jag bara med 7 m långa hemmagjorda startkablar, gjorda av grov jordkabel från svetsar
Det är nog något av det bästa jag gjort för bilen, fast mina är "bara" 3,5m. Använder dom dock sällan till min "pärla", men hjälpt många andra. Det går nästan aldrig att "hjälpa igång" en diesel motor med kablar från "macken". Tar man flera flera stycken kan det gå.

Jag "kör" med motor/kupé värmare från oktober till april både hemma och på jobbet. Funkar Kanon
Än har vi bara haft höst, men i natt kom vintern -8° i morse och snö i eftermiddag. Får se hur länge det varar, det är ju trots allt 1 1/2 vinter månad kvar. Mitt Japanska körsbärsträd har blommat i en vecka nu.... ?:-/

Hälsning från Halmstad
Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Perc skrev:
wissel skrev: Problemen minskade betydligt när jag fixade parkeringsvärmare. Kupéfläkten vädrar ju bilen, till skillnad från kupevärmaren som bara vispar runt den luft som redan finns inne i kupén.
Jag har sidorutorna fram nere 2cm (har original vindavisare) så fort det blir imma (har elektrisk motor/kupé värmare), men det gäller ju att "sparka av" snön innan den kommer in. Har inte varit problem denna vinter, än :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
osla skrev:kör på som vanligt bara. dock lite mer tomgångskörning på vintern, ofta upp mot 2-3 timmar på tomgång.
Menar du att du låter bilen stå och spy ut avgaser på tomgång i 2-3 timmar??
Det är varken bra för miljö eller motor! Och vore jag granne med dig skulle jag vara måttligt förtjust i ofoget att låta bilen stå igång i timmar.

Det här tyckte jag var intressant:

Myth: Diesel engines need to idle for 5 minutes or more in the morning,
especially on cold days.

Fact: This is one of the most commonly held myths in North America
concerning diesel engines. Most engine manufacturers recommend that
newer diesel engines run for no more than 3 minutes before driving.
Gelling of diesel fuel use to be a problem, but refiners have worked to
resolve this issue by creating winter blends that better withstand colder
temperatures.
Letting an engine idle actually does more damage to the engine than
starting and stopping. Running an engine at low speed (idling) causes twice
the wear on internal parts compared to driving at regular highway speeds,
which can increase maintenance costs and shorten the life of the engine.
Please check your owner's manual to find out specific warm-up guidelines for
your vehicle.

Myth: Idle reduction technologies are not cost effective

Fact: Idle reduction technologies that save fuel or use fuel more efficiently
can pay for themselves through fuel savings. The initial cost and fuel savings
dollars can be used to determine the payoff point on these fuel savings
technologies. From that point on, all fuel savings are pure profit. ecent financial reports demonstrate that retrofits can drastically reduce
idling fuel consumption in long-haul fleets and can pay for themselves in less
than two years.

http://www.nmenv.state.nm.us/aqb/GHG/do ... dFacts.pdf
Användarvisningsbild
av Vojje
jag brukar starta bilen när jag går och lägger mig. Då är den oftast lagom varm och go att köra med dagen efter :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev: Menar du att du låter bilen stå och spy ut avgaser på tomgång i 2-3 timmar??
Det är varken bra för miljö eller motor! Och vore jag granne med dig skulle jag vara måttligt förtjust i ofoget att låta bilen stå igång i timmar.
Hum, ehh, det var det här med sten och glashus... "Tomgångsavgaser", framförallt orenade sådana måste ju ha ökat lavinartat sedan Sveriges befolkning fick dieselhysteri och började köpa bilar som inte får upp värmen utan bränslevärmare som går i tid och otid.

Jag säger inte att något är rätt eller fel, jag konstaterar bara vad som antagligen släpper ut mest farliga partiklar.
Användarvisningsbild
av Funk
"Tomgångsavgaser", framförallt orenade sådana måste ju ha ökat lavinartat sedan Sveriges befolkning fick dieselhysteri och började köpa bilar som inte får upp värmen utan bränslevärmare som går i tid och otid.
Man skulle kunna tro det, men det finns flera anledningar till att det är miljömässigt bra med värmare.
1: Även om man bränner lite bränsle så är det totalt sett en väsentlig förbättring jämfört med att kallstarta motorn
2: Skadliga partiklar skapas framför allt vid förbränning under högt tryck, framförallt är dom som uppstår i förbrännningsmotorer med högt insprutningstryck så små att dom inte fastnar i flimmerhår.

I praktiken är förbränning med konstant förbränning/låga mycket enklare att få ren än en bilmotor som jobbar med så många olika parametrar

Detta är visserligen ingen opartisk källa, men ger i alla fall lite kött på benen: http://www.webasto.se/personbil/bilvarmare/miljo/

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte en diesel går så värst mycket snålare vid kallstart om den är förvärmd, varför skulle den det?

Allt Webasto skriver om där gäller ju Bensinmotorer, det är ju en helt annan femma, eller missar jag något?
av osla
ja, en gammel mb ska stå och knacka :lol: . men ja, jag brukar den låta stå på tomgång ofta, har även 2 nycklar i den så jag kan låsa den och låta den stå och gå. och kompisarna gör likadant. förstår inte varför folk nu för tiden blir så arga för sånt nu för tiden, kan ta som exempel min morfar som jobbade i skogen, han körde diesel mercor hela livet och när han var i skogen under dagen så stod dom och knackade på hela dagen, och när han slutade på kvällen så lämnade han skogstraktorn på tomgång under natten, var inge annat att göra när det är 40-. och det skiljer sig inget mot idag när det är 30/40-
av rid54
Har man en rimligt bra olja i motorn och ett laddat batteri så är det ju oftast inte några väsentliga problem ned till -20°C. Sedan måste man kanske ha nånting att hantera is/frost på vindrutan med. En liten gasbrännare att värma dörrlåsen med har jag upplevt som en bra hjälp... På moderna bilar använder man kanske inte så ofta nyckeln till dörrren, men batteriet till fjärren måste ju vara fräscht.

Sedan finns ju en del saker man inte gör/inte gör i fall där det råder eller väntas stark kyla. Man drar inte P-bromsen. Man kan vinkla ut torkararmarna. Man parkerar inte i en vattenpöl. Man kollar dörrlister (motsv) så de inte är i dålig form och kan suga upp fukt. Hur mycket man vill förbereda beror väl på var/hur man bor och hur viktiga ens bilresor är.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60