Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
xerent skrev:När ni kollar körsträckorna är det via GPS eller trippmätare? Jag tänkte att eftersom hastighetsmätaren visar fel (och felet beror på hjulens rullomkrets), vore det intressant om trippmätaren hade motsvarande fel.
Hej
Jag går på bilens eget instrument. Jag har visserligen en TomTom Nordic GPS navigator app men jag har den inte på till vardags vid arbetspendling. Det blir nog hyfsat rätt med bilens egen vägmätare.

Blir det nån praktiskt märkbar skillnad i rullomkrets mellan mina däck 215/60/16 och Gustavs 205/60/16 när vi har samma fälgdiamater 16 tum?
Min profilhöjd blir 129 mm (205x0,60), Gustavs 123 mm (205x0,60) dvs 6 mm skillnad.
Omkretsen på en cirkel är Pi x diametern:
Mina: 3,14 x (406 + 129x2 = 664 mm) = 2085 mm omkrets
Gustavs: 3,14 x (406 + 123x2 = 652 mm) = 2047 mm omkrets
Skillnad: 2085 - 2047 = 38 mm = 0,038 meter.

Låt säga att bägge kör enligt vägmätaren 1 mil = 10000 meter, för varje meter rullar mitt däck då 0,038/2=0,019 meter längre, på 1 mil 190 meter (10000 x 0,019 m).
På 10 mil 1900 meter (1,9 km), på 100 mil 19000 meter (19 km), på 1000 mil 190000 meter (190 km, 19 mil).

Har jag tänkt rätt? Jämför http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp där man får ungefär samma värden enligt deras automatiska uträkning, där skillnaden i % mellan mina och Gustafs däcks rullomkrets då är 1,7%.
Har den lilla skillnaden i omkrets (38 mm) på däcken i vårt fall nån praktisk inverkan på bränsleförbrukningen i liter/100 km?

205 = däckets bredd i mm
60 = profilhöjden (däcksidan) är 60% av däckets bredd
16 = fälgdiameter 16 tum

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
simonhalmstad skrev:Ser ut som en kanonbra förbrukning verkligen bra för att vara 5-cylindrig och ha ett skönt motorljud. Den verkar dricka mindre än D2 Automat. :D
Skönt motorljud, nja.. Gillar man dieselknatter likt en traktor så visst...
Den verkar ungefär dricka som en D2 automat. Kom ihåg att bems körsätt är i princip optimalt för snåldieselar, utöver värmaranvändningen. Min redovisade förbrukning nedan på D2 automat är kortkörningar (max 2 mil) för det mest, med släpkörningar, husvagn och körning med värmaren.

Bem: Testa att köra utan att programmera värmaren. Du behöver ju inte köra en hel tank, men det kunde vara rätt intressant att se vad det gör. Registrerar du dina tankningar på någon websida? Testa det så får man fram rolig info, dessutom knappar man in, istället för trippmätaren, mätarställningen (total) så fixar den det själv. Mkt smidigt. Dessutom kan man ju få fram en banner som jag har nedan. Tryck på min så får du fram mer info.
Användarvisningsbild
av bem
mattish,
Jag använder mobil-appen Tankomat Pro för att regga alla tankningar.
Man kanske skulle använda nån online registrering också så andra enklare kan ta del av det hela.

/Bo
Jag resonomerar som så att ska man ha dieselmotor kan man lika gärna ha en brölig bullrig 5-cyl diesel en 4-cyl låter ju inte bättre, möjligvis tystare men dom låter ändå. Vill jag ha det tyst och en lugn gång då köper jag bensinare. :)

D4 vea låter inte som någon höjdare precis
och sen D2 ännu värre den låter som en gris! Men visst dom har låg förbrukning. Men jag tror mer på en snål effektiv 4-cyl bensinmotor. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
simonhalmstad skrev: D2 ännu värre den låter som en gris!
En stucken gris då :?: :-)-) Eller tycker du den grymtar :?:
Användarvisningsbild
av bem
Jag tycker väl inte en D3/D4 2.0 liters 5 cyl diesel knattrar så jättemycket men visst låter en motsvarande bensinare tystare på lägre varv och har en lenare gång. Jag kom ju från en 2.4 liters 5 cyl bensinare (V70N). Men när du kör i bekväm marschfart så hörs inte D3 dieseln nåt speciellt som man reagerar på, inte ens den 4 cyl 1,6 liters D2 som jag också provat lite. Men trenden är mot färre cylindrar på dieselsidan, som i VEA, som hos BMW t ex (de har t o m en 3 cyl 150 hk diesel de skall sätta i sin 500 serien framöver).
Vi får väl vänta på fler Volvo hybrider på bredare front framöver, elmotor - då borde det väl bli tyst och fint när man kör på elmotorn.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GustavE
bem skrev: Blir det nån praktiskt märkbar skillnad i rullomkrets mellan mina däck 215/60/16 och Gustavs 205/60/16 när vi har samma fälgdiamater 16 tum?
Min profilhöjd blir 129 mm (215x0,60), Gustavs 123 mm (205x0,60) dvs 6 mm skillnad.

på 100 mil 19000 meter (19 km)

Har jag tänkt rätt? Jämför http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp där man får ungefär samma värden enligt deras automatiska uträkning, där skillnaden i % mellan mina och Gustafs däcks rullomkrets då är 1,7%.
Har den lilla skillnaden i omkrets (38 mm) på däcken i vårt fall nån praktisk inverkan på bränsleförbrukningen i liter/100 km?
/Bo
Intressant!
Trodde först du skrivit fel, 1 istället för 0 på 215.
Då visar din trippmätare troligen för lite eftersom 205 är standarddimension. Däremot åker du mjukare än vad jag gör. Och har högre bil :D, något jag gärna skulle ha. Till skillnad mot de flesta på forumen så föredrar jag så hög och mjuk bil som möjligt (köpte inte XC70 av ekonomiska skäl).

Vid varje tankning (vid drygt 100 mil) visar din trippmätare alltså 2 mil mindre än min. Om jag haft dina hjul skulle jag få följande siffror, mina tidigare siffror inom parantes.

Tankning 1
Liter jag fick i: 63,22
Kört sen föregående tankning: 104,8 (106,8) mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 6,03 (5,92)
Lit/100km enl färddatorn: -
Diff % mellan färddator och verkligheten: - %

Tankning 2
Liter jag fick i: 62,62
Kört sen föregående tankning: 106,0 (108,0) mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 5,91 (5,80)
Lit/100km enl färddatorn: 4,9
Diff % mellan färddator och verkligheten: 20,6 (18,4) %

Har du aktiverat körjournal i VOC-appen Bo? Även fast man inte behöver redovisa sina mil till jobbet så är det roligt att ha statistiken för egen del. Då får man förbrukning för varje resa i appen. Sen nollar jag förbrukningsmätningen i Sensusskärmen vid varje tankning. Sen nollar jag aldrig förbrukningsmätningen i instrumentet vid hastighetsmätaren. Då har man alltså tre olika mätningar: varje resa, varje tankning, sedan bilen var ny.
D3-D4 2,0 5-cyl måste va en av dom tystaste äkta Volvo dieslarna bland 5-cyl. Även D5 har ju blivit mycket tystare sedan 185hk försvann.
SvenB skrev:
simonhalmstad skrev: D2 ännu värre den låter som en gris!
En stucken gris då :?: :-)-) Eller tycker du den grymtar :?:
Som en stucken gris vid kraftigt gaspådrag och en grymtande gris till vardags ;) skämt o sido. Körde en C30 D2 som verkstadshyrbil en gång och det va en bil jag gillade, snygg att titta på och jättebra bakåtsikt (stor bakruta) och riktigt rolig och köra är väl ingen annan Volvo som är allt det idag, mateialkvaliten var ju ingen höjdare i den, men hade nog varit mkt bättre om det va summum eller r-design, men iaf den gick ändå på rätt bra det kräver att man jobbar med växellådan och kör den på rätt varv osv och då var det körglädje i bilen t.om, men det känns inte som drivlinan och växellådan skulle hålla sålänge. Hela motorn lät vääödigt enormt ansträngd. Men lyckades få upp medelsförbrukningen till 0,85 vid stadskörning enligt färddatorn så mycket går det knappt att få upp s60in i så utvecklingen har gått rätt så fort fram med motorerna på senare år. :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
simonhalmstad skrev: Men lyckades få upp medelsförbrukningen till 0,85 vid stadskörning enligt färddatorn
DÅ, förstår jag att den "lät som en stucken gris" :D Min medelförbrukning ligger på 0,48 enligt färddatorn, och 0,49 i verkligheten på de 300 mil som det varit från första till senaste tankningen. Dags för tankning efter helgen, får se om det blir förändring av det verkliga värdet.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 28
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]