- lör 11 jan 2014, 12:48
#823488
Jag går på bilens eget instrument. Jag har visserligen en TomTom Nordic GPS navigator app men jag har den inte på till vardags vid arbetspendling. Det blir nog hyfsat rätt med bilens egen vägmätare.
Blir det nån praktiskt märkbar skillnad i rullomkrets mellan mina däck 215/60/16 och Gustavs 205/60/16 när vi har samma fälgdiamater 16 tum?
Min profilhöjd blir 129 mm (205x0,60), Gustavs 123 mm (205x0,60) dvs 6 mm skillnad.
Omkretsen på en cirkel är Pi x diametern:
Mina: 3,14 x (406 + 129x2 = 664 mm) = 2085 mm omkrets
Gustavs: 3,14 x (406 + 123x2 = 652 mm) = 2047 mm omkrets
Skillnad: 2085 - 2047 = 38 mm = 0,038 meter.
Låt säga att bägge kör enligt vägmätaren 1 mil = 10000 meter, för varje meter rullar mitt däck då 0,038/2=0,019 meter längre, på 1 mil 190 meter (10000 x 0,019 m).
På 10 mil 1900 meter (1,9 km), på 100 mil 19000 meter (19 km), på 1000 mil 190000 meter (190 km, 19 mil).
Har jag tänkt rätt? Jämför http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp där man får ungefär samma värden enligt deras automatiska uträkning, där skillnaden i % mellan mina och Gustafs däcks rullomkrets då är 1,7%.
Har den lilla skillnaden i omkrets (38 mm) på däcken i vårt fall nån praktisk inverkan på bränsleförbrukningen i liter/100 km?
205 = däckets bredd i mm
60 = profilhöjden (däcksidan) är 60% av däckets bredd
16 = fälgdiameter 16 tum
/Bo
xerent skrev:När ni kollar körsträckorna är det via GPS eller trippmätare? Jag tänkte att eftersom hastighetsmätaren visar fel (och felet beror på hjulens rullomkrets), vore det intressant om trippmätaren hade motsvarande fel.Hej
Jag går på bilens eget instrument. Jag har visserligen en TomTom Nordic GPS navigator app men jag har den inte på till vardags vid arbetspendling. Det blir nog hyfsat rätt med bilens egen vägmätare.
Blir det nån praktiskt märkbar skillnad i rullomkrets mellan mina däck 215/60/16 och Gustavs 205/60/16 när vi har samma fälgdiamater 16 tum?
Min profilhöjd blir 129 mm (205x0,60), Gustavs 123 mm (205x0,60) dvs 6 mm skillnad.
Omkretsen på en cirkel är Pi x diametern:
Mina: 3,14 x (406 + 129x2 = 664 mm) = 2085 mm omkrets
Gustavs: 3,14 x (406 + 123x2 = 652 mm) = 2047 mm omkrets
Skillnad: 2085 - 2047 = 38 mm = 0,038 meter.
Låt säga att bägge kör enligt vägmätaren 1 mil = 10000 meter, för varje meter rullar mitt däck då 0,038/2=0,019 meter längre, på 1 mil 190 meter (10000 x 0,019 m).
På 10 mil 1900 meter (1,9 km), på 100 mil 19000 meter (19 km), på 1000 mil 190000 meter (190 km, 19 mil).
Har jag tänkt rätt? Jämför http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp där man får ungefär samma värden enligt deras automatiska uträkning, där skillnaden i % mellan mina och Gustafs däcks rullomkrets då är 1,7%.
Har den lilla skillnaden i omkrets (38 mm) på däcken i vårt fall nån praktisk inverkan på bränsleförbrukningen i liter/100 km?
205 = däckets bredd i mm
60 = profilhöjden (däcksidan) är 60% av däckets bredd
16 = fälgdiameter 16 tum
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.