Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av omgia
Har mätt och dragit ur aäkringar på min 940 -91 och kommit fram till att den drar tjuvström på säkring 1,2 och 5.
Om jag har mätt rätt, vilket jag inte kan garantera då el inte är mitt bästa område, så handlar det om ca 35 ampere.
Någon som kan ha en aning om vad det kan vara? Säkring 5 är kanske inte så svårt ayy fixa, radio, bagagebelysning och
mycket annat som kan spöka, men de andra tycker jag är lite värre.
av rid54
35 Ampère!?! :shock: Det blir ju 400 W och drar ur ett batteri på max 2 timmar... Kan det vara 35 mA? Då klarar batteriet 2000 timmar vilket är mer än 2 månader... Vilken typ av problem upplever du? Vad går de andra säkringarna till?
av rd350
Du måste mena milliampere, 35 ampere är mycket och säkringarna skulle sticka direkt. Centrallås går på 2an, hyffsat valigt att det ligger och drar, prova att ta bort reläet. Bränslepumpen går på 1an men den lär du höra om den går. Konstiga extratillbehör brukar vara en vanlig felkälla...
av omgia
Tack för svaren. Tur det finns folk som kan. Centrallås låter troligt då det inte fungerar på ena bakdörren. Antagligen den som ligger och drar. I övrigt går bilen ganska bra när den går, kan pumpen ligga på hela tiden ändå? Om om det skulle visa sig att dem gör det, vad gör man då? Byter relä?
av NilsO
Men 35 mA är inte direkt uppseendeväckande och borde inte medföra något problem om inte batteriet är dåligt. Däremot vore 35 A katastrof. Du måste nog lura ut lite mer om din multimeter.

Mäter man med digital multimeter visar den säkert något i stil med 35 mA ibland (det varierar med klockans tickande). I genomsnitt drar en 940 runt 10–20 mA viloström (radio installerad, ev larm avstängt).

På säkring 1 är det normalt att den drar lite ("minnet" i bränsle- och tändsystemen, etc).
På säkring 2 ska den inte dra något.
På säkring 5 går ju klockan, och finns radio drar den lite här också.
av rd350
I fall pumpen går hela tiden bör det vara pumpreläet som "klibbat". Normal godtagbar "tjuvström" är ca 10mA. Ett enkelt test är att lyfta batterikabeln, sätt en provlampa i mellan kabel och batteri, då får lampan inte lysa. Viktigt är att använda en provlampa med glödlampa ej diodlampa. Har man ingen sådan går det lika bra med en vanlig glödlampa på 5 watt.
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]