Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jago
Volymen SKALL ökas med 20x vid förhållande 1/20, basta!!
Sen spelar det nog ingen roll om man blandar 2x eller 19x, det är ju inte läkemedel eller sprängämnen han ska blanda
Användarvisningsbild
av Nexus
d98josu skrev:Hur fasiken kan man få tre felaktiga svar på första dygnet? Är folk fortfarande bakis efter sina 1:2 groggar på nyår :D
vad anser du vara rätt då? Du måste ju backa upp med ett svar :roll:
Grogg blandar man 1:1 :-/O/
Användarvisningsbild
av Vojje
det kan också vara så att man ska blanda t.ex. till förhållandet 3:20.
Vad betyder det?
Jo, tre delar "medel" och 17 delar vatten. Precis enligt den princip jag redogjorde ovan i tråden :-)-)
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag hade blandat 1:20 som 1/20, dvs 1 del koncentrat till 19 delar vatten. (Tecknet : har tidigare använts som divisionstecken och då blir det ju att 1 av 20 enheter ska vara koncentrat och resten spädning.)
Om det istället hade stått 1+20, hade jag tagit 1 del koncentrat och 20 delar vatten.

Nexus 1:1-grogg blir helkoncentrat (vad det nu skulle vara som är 100-procentigt..).

Men det skulle ju underlätta betydligt om de även kunde ange att man ska blanda så att man får 5-procentig brukslösning.
av d98josu
Nexus skrev:
d98josu skrev:Hur fasiken kan man få tre felaktiga svar på första dygnet? Är folk fortfarande bakis efter sina 1:2 groggar på nyår :D
vad anser du vara rätt då? Du måste ju backa upp med ett svar :roll:
Grogg blandar man 1:1 :-/O/
Om man dricker 1:1 så slipper man blanda helt och hållet :D
av llesrof
Sådana här saker fick jag lära mig i grundskolan. 1:20, 1/20 är samma som en tjugondel, alltså en del på tjugo. Du har tjugo delar och plockar bort en del. Hur många delar har du kvar? Jo, nitton. Och jag hade en etta i ämnet matematik :wink:

Fixar man inte matematiken så kan man köpa ett paket koncentrerad juice och testa empiriskt. De brukar innehålla 2 dl koncentrat och skall spädas med fyra delar vatten. På förpackningen brukar det stå att koncentratet ger en liter färdig dryck. Då häller man 2 dl koncentrat i en tillbringare. Nu kommer det svåra. Hur mycket vatten måste man hälla på för att detta skall bli en liter juice, alltså 10 dl? Jo, 10 - 2 dl, alltså 8 dl. 2 delar koncentrat och 8 delar vatten är alltså ett blandningsförhållande på 2:10. Och för er som kan det där med minsta gemensamma nämnare vet att 2/10 är samma som 1/5. För säkerhets skull kan man blanda i en tillbringare som rymmer exakt en liter. Rinner det över så har man blandat fel och då får man försöka igen :D
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]