NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalles
kan inte tänka mig att en C30 D3 -12 (3600) mil har samma problem men jag bytte kittet på(sambons) s40n -09 och då vart det tyst. Då hade de gått ca:9000 mil. Ett tips, ta bort drivremmen och provstarta är det tyst då kanske du har problem med löprullar,generator ac mm. Prova isofall att snurra på dom har du missljud i någon utav dessa så kanske problemet är där.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu är remmarna bytta. Svårt att få fram oljudet nu när det torrt och kallt ute.
Användarvisningsbild
av Perra83
Spolade lite vatten på C30:n idag. Sen vid uppstart så skrek det om dom nya remmarna *suck*
Användarvisningsbild
av Zanders
Perra83 skrev:Spolade lite vatten på C30:n idag. Sen vid uppstart så skrek det om dom nya remmarna *suck*
Är det typ 5 sekunder? Min låter också ibland efter tvätt och när den har stått i regnet men har fått för mig att det är kupefläkten. Min tystnar när jag vrider av fläkten helt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Zanders skrev:
Perra83 skrev:Spolade lite vatten på C30:n idag. Sen vid uppstart så skrek det om dom nya remmarna *suck*
Är det typ 5 sekunder? Min låter också ibland efter tvätt och när den har stått i regnet men har fått för mig att det är kupefläkten. Min tystnar när jag vrider av fläkten helt.
När bilen var ny så varade oljudet i kanske fem sekunder men nu är det längre. Det hörs otroligt mycket utifrån så kupéfläkten är det inte.
Användarvisningsbild
av Perra83
Idag fick C30n även två nya spännare. Imorgon ska en gummilist monteras på insidan av motorhuven som ska förhindra att vatten kommer ner till remmar och spännarna.
Detta borde va lösningen som får tyst på remgnisslet.
Användarvisningsbild
av Zanders
Perra83 skrev:Idag fick C30n även två nya spännare. Imorgon ska en gummilist monteras på insidan av motorhuven som ska förhindra att vatten kommer ner till remmar och spännarna.
Detta borde va lösningen som får tyst på remgnisslet.
Fick du stå för det själv? Min låter som sagt oftast när den har stått i regnet eller blivit tvätta men så fort jag stänger av kupefläkten så blir det tyst. Skriv gärna om det blir tyst.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja nu är det tyst men det har inte regnat något.

Två remmar och två spännare är bytta. Nu sitter det även gummitätningar mellan huven och skärmarna på båda sidorna. Så i fortsättningen bör det inte komma in många droppar vatten.
Allt bytt på garantin.

Om det blir tyst när du stänger av fläkten så är det säkert så att det AC kompressorn gör att remmarna gnisslar.
Kolla med Volvo om dom kan erbjuda något vid nästa service eller tidigare.
Användarvisningsbild
av Perra83
En rättelse. Tätningslisten som Volvo monterade sitter inte på huven utan på skärmarna. Det är en helt vanlig gummilist typ fönster/dörrlist som man skulle kunna montera helt själv. Volvo har kanske något speciellt lim.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]