Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frågan har ju varit uppe innan om vad som uppdateras och vad som ingår....

Nu har jag precis råkat ut för något som inte ingår som jag självklart tycker borde ha gjort det.

Jag fick för en tid sedan SRS varning i displayen men eftersom jag snart skulle lämna bilen på service avaktade jag detta tillfälle. Eftersom jag har en del kontakter förhörde jag mig lite innan om detta kunde vara allvarligt (dyrt) eller om det bara kunde vara en tillfällighet. Via en kontakt som sökte lite kom vi fram till att det troligen bara var en bugg i mjukvara som kunde utlösa varningen enl TJ25146. Enligt denna kunde det tydligen uppkomma när batteriet var dåligt tillsammans med ytterligare några konstiga omständigehter som jag inte kommer ihåg. Felet skulle enkel avhjälpas med ny programvara till CVM. Givetvis påtalade jag detta för teknikern när jag lämnade bilen och eftersom som jag samtidigt skulle göra service tog jag för givet att detta skulle ingå.....

Vad tror ni?
Givetvis ingick inte denna programvara i service 2,0 utan debiterades mig, en kostnad på totalt 1330:-
Jag överlever dessa pengar, men av princip blir jag så förbannad när man gör reklam för att uppdateringar ingår och sen när det är så uppenbart som detta fall, att man helt enkelt levererat en produkt som inte är helt färdig blir jag ändå drabbad.
Detta borde ju varit löst redan förra servicen, då hade jag varit lyckligt ovetande och nöjd.

jag kan förstå att allt inte ingår och att man kan sälja nya funktioner, men att man inte avhälper sina misstag är svårare att förstå.

Apple vet hur man gör, ja dom t.o.m. ger dig förbättringar utan kostnad.

Hur som helst har jag nu skrivit till Volvo och ifrågasatt detta, avaktar och ser vad man får för svar.
Posta gärna svaret, eller i allafall utgången av det hela.

Ingen nyhet för den insatte men visst är det förj-vligt..
Problemet här är väll att du inte låtit nån felsöka på din bil, så man kan ta reda på just du har för fel.
Du har gått på gissningar från nån som inte sett bilen och den beställt en mjukvara enligt en åtgärd.

Du har fått det du har beställt! Vad är problemet?

SRS problem som är allvarliga eller omfattar många bilar brukar Volvo kalla in bilat på gratis kampanjer, då jag tror inte detta var ett sånt fel.

De stora viktiga styrenheterna ingår i serviceuppdateringen. Om CVM ingår vet jag inte. Men garanterat SRS

Efter nedladdning nollas automatiskt felkoderna i bilen, så det kan vara så att ditt fel finns kvar (om det nu var ett fel från första början) bara det att melodierna nu raderades.

Mitt tips är att man gör en felsökning på bilen när man har ett fel, inte byter delar o laddar mjukvaror på gissningar.
CarMan skrev:Problemet här är väll att du inte låtit nån felsöka på din bil, så man kan ta reda på just du har för fel.
Du har gått på gissningar från nån som inte sett bilen och den beställt en mjukvara enligt en åtgärd.

Du har fått det du har beställt! Vad är problemet?

SRS problem som är allvarliga eller omfattar många bilar brukar Volvo kalla in bilat på gratis kampanjer, då jag tror inte detta var ett sånt fel.

De stora viktiga styrenheterna ingår i serviceuppdateringen. Om CVM ingår vet jag inte. Men garanterat SRS

Efter nedladdning nollas automatiskt felkoderna i bilen, så det kan vara så att ditt fel finns kvar (om det nu var ett fel från första början) bara det att melodierna nu raderades.

Mitt tips är att man gör en felsökning på bilen när man har ett fel, inte byter delar o laddar mjukvaror på gissningar.
Där har du väldigt fel!!!

Jag förhörde mig med mina kontakter som servar Volvo på annat håll innan jag lämnade bilen till verkstaden, men ingen rörde bilen överhuvudtaget innan.

Jag kunde bara ge en ledtråd till den teknikern att det skulle kunna bero på detta men sa givetvis att jag inte är säker, och bad givetvis honom inte lägga en massa jobb på felsöka SRS varningen om det var så att programvarorna ändå skulle uppdateras och därmed kunna lösa problemet. han bekräftade att jag hade rätt och att allt berott på det jag tipsat om, även han var väldigt förvånad att en sådan uppdatering inte ingår i service 2.0.

Som du skriver är ju SRS varning allvarligt..... det kanske då borde vara självklart att man uppdaterar detta.
Borde som sagt aldrig fått varningen om CVM hade uppdaterats redan förra servicen....
Felsökte han på bilen? Vad kostade felsöknkngen?

Eller läste ni bara jornalen och tyckte det stämde in på ditt problem?

Vilken mjukvara laddade ni först?
CarMan skrev:Felsökte han på bilen? Vad kostade felsöknkngen?

Eller läste ni bara jornalen och tyckte det stämde in på ditt problem?

Vilken mjukvara laddade ni först?
Dryga 1300:- varav 150:- för programvaran.

Jag har ingen aning vad han gjort och i vilken ordning. Men jag bad honom att först göra Service på bilen innan han gjorde något mer så det förutsätter jag att han gjorde.
Det är ju lite knepigt det där. Laddar man service mjukvaran, så bollar man ju bort alla felkoder och får svårt att felsöka.

Gör man felsöknkngen först så har man ju inte fylt styrenheterna med ny mjukvara och kan då ladda de enheter som ändå kommer att få ny mjukvara i servicen.

Man måste alltså tänka till för att göra rätt.
Jag köper att det är svårt att alltid göra rätt, men om det är så att man måste göra saker och ting i en viss ordning skall ju inte bli drabbad ekonomiskt i alla fall.
Sen är ju ändå grundfrågan obesvarad, ingår just denna uppdatering i Service 2.0? Frågan är dessutom när TJ25146 kom? Om detta skedde en längre tid tillbaka är det ju ganska så klart att just denna uppdatering av CVM inte ingick i Servicen, hade det gjorts förra servicen hade ju felet aldrig visats sig på min bil...

Hela grejen med det Volvo marknadsför med Service 2,0 torde ju vara det att man skall slippa sådana här problem, helt enkelt få en bättre produkt efter service.

Men känslan kvarstår att värdet av vad Volvo lovar genom detta är väldigt litet, har under årens lopp fått uppdateringar gjorda på mina bil när jag tjatat mig till dom, det enda jag vet som ändrats utan jag bett om det är signalen när du inte har bälte på dig.....
Vad som ingår i servicemjukvaran kan jag inte svara på.
Vad det är för tj vet jag inte heller i huvet.

Mina frågor var ett försök att avgöra om din extra kostnad berodde på handhavande fel av mekanikern, eller om det het enkelt inte ingick i servicen.

Ställ frågan till Volvo, inte till ÅF.

Jag har köpt en panel med nätficka fr&ar[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han[…]