Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av killerwale
hej har problem med min 740 b230f med 2.4 systemet
följande fel : ibland går den bra precis som den skall
men ibland så är den seg svarar inte på gaspådrag samt känslan av att den vill feltända finns tjoffar ibland men efter ett tag så funkar den igen
dessutom krånglar tomgången allt från 0-1500varv men när bilen är som skall så är tomgången det oxå

det mesta i tänddelar är bytt tomgångmotorn bytt lamda bytt mm startgastest gjort kollat diverse kabelanslutningar

men som sagt även nya delar kan vara kassa
nu till frågorna ett kan det vara luftmassemätaren var någon som sa detta ?
kan det vara tomgångsmotor läste om nått klicktest men undrar kan det påverka motorns gång på högre varv samt göra bilen slö om den inte funkar ? alt. inte står i rätt läge
tomgången är ju inte största problemet utan att bilen blir totalt orkeslös den varvar upp till 5500 varv om man står still på friläge och varvar men försöker man köra iväg så händer inget känns som en gammal övertrimmad moppe som böööar hoppas ni förstår vad kjag försöker förklara
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felkoder?
av killerwale
bilen felkodar inte utan allt skall vara okej
glömde skriva det bara så inga felkoder tyvärr hade ju under lättat en del
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sitter kamremmen rätt? Är delarna som du bytt, original?
av killerwale
tja kamremmen sitter nog rätt har varit ute och kollat lite mer
tja delarna är funktionsdugliga dvs testade förövrigt orginal dvs en del begagnade testade orginaldelar och en del nytt dvs normala slitdetaljer
begagnat tagit från fungerande bil
men nu till det jag gjort :
kollat "vilo"spänningen på lmm och den är okej
platinatråden hel
även gjort "klick"testet på tomgångmotorn
även kopplat ur lmm och kört får ungefär samma tendens som när den går illa fast igentligen gick den bättre med urkopplad lmm en med den inkopplad och att bilen gick dåligt

men men funderar oxå på om det kan vara fukt idag var det torrt och kallt på vägarna jag körde bilen krånglade mycket mindre då men kan ju vara en tillfällighet oxå körde inte lika länge som jag brukar göra
av killerwale
har upptäckt att bilen har haft låg spänning 12.8 volt numer har den 14.20 volt får se om detta avhjälper felet
av killerwale
felet återkom med än gång suck

då har man pillat vidare lite varit ute och kört konstaterade att katten gick jävligt varm och bilen stannade mer eller mindre tomgång men inget mer ok alltså så tömde jag katten på dess innehåll men detta hjälpte inte mycket kunde dock se på kattens innehåll att den gått alledes för varm
nu till ett par frågor
1 om katten blir överhettad kan det då bero på att det kommer in förmycket bensin i den?
bilen luktar numer som en förgasarvolvo med choken utdragen

2 om jag kopplar ut luftmassemätaren går bilen då i sk link home mode ?
anledningen är att om bilen i princip dör och jävlas så kan jag dra ut luftmassemätarkabeln och då går bilen hjälpligt hem iofs mycket växlande då den går från 1000-3500 varv(inte villig att segdra det minsta på växlarna) ungefär och man får smyga mjukt på gasen bilarna runt om tror la jag har minst ett dussin ägg på gaspedalen men men då går den iallafall att ta sig hem med
men tror att den drar en hel del mer bensin i detta läge då den som sagt luktar en del

kollar det jag hinner med och meddela vad som blir gjort
av killerwale
jahapp var lamdasonden som gått iggggennn den tredje på ett år men men nu rullar den igen men som sagt jag fick ingen felkod den här gången

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]