NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikRahkola
Hej.
jag har en ventil som gått sönder i min Volvo v50 D2 -08. och Jag kan inte beställa då jag inte vet namnet på delen. Har ett felmeddelande som det står Motorstyrnings service erfodras.

När jag hittade felet som troligen orsakats av -39c och fukt så vet jag inte vad delen heter.
Den är mellan intercoolern och insugsröret och en vaccumslang som är kopplad till den här har ni en bild på den. det är den in ringade.

Bild
av Rizzt
Hej,

Jag undrar detta också. Min läcker som ett soll. Är dyngblött under och på den. Ser ut som olja. Vet ej fan var det kommer ifrån. Propp i vakumslangen?

Kanske är ditt fel också?

Men jag har inte fått någon varning för den.
Hej,

Är tydligen vanligt att den läcker. kommer olja från intercooler röret med tryck och trycker ut lite från en rör. lite konstruktionsfel antar jag.

Felet på min var att axel inne i den hade gått av och den släppte Intercooler luft när uppvärmd luft från motorn skulle in (släpper in varmluft när motorn är kall tydligen) Det den andra ventilen på bilden är till för.

Fick ett till problem på min direkt Ventilen var bytt. då gick tryckgivaren på partikelfiltret sönder. vet dock inte om den trasiga ventilen orsakade det.
Ja det kan vara.

Men felet med min ventil är att när den öppnas till intercooler luft så finns det ett läge då det är rakt öppet in till intercoolerröret och luften trycker ut olja. inte mycket. bara lite fukt.
om man kollar in i röret som är mitt i ventilen som är inringat. där ser du rakt in i röret. (OBS bara när ventilen är i mellan öppet och stänkt läge. :roll: Väldigt dålig på förklara :oops:
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]