Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:
bandis skrev:Tanken har inte slagit dig att om ALLA biltillverkare gör på detta sätt att det kan finnas en vettig anledning bakom?

Tekniskt är det inte alls svårt att göra en mätare som visar den exakta hastigheten så den logiska slutsatsen bör vara att det finns någonting vi i denna tråd inte känner till, vilket gör att ALLA biltillverkare lägger in den marginalen på sina mätare.
Det låter lovande att det är tekniskt enkelt.
Jag är dock inte säker på att joel80 köper den teorin.
Men mr pettson kan säkert bekräfta eller dementera,
det han inte kan om bilar är inte värt att veta!

Har du rätt är det ett bevis på hur bra det är att vi har
den här tråden, ty då kan vi alla lära oss något nytt.
Det finns ju torrbollar som helst vill stänga ner den.
bandis skrev:Det du gör i denna tråd påminner lite om den gubben som kör på fel sida av motorvägen och tycker att alla han möter kör fel ;-)
Alla som körde på fel sida motorvägen innan det blev högertrafik
körde på fel sida - tills plötsligt en dag blev det rätt sida!
Nu skulle ingen kunna tänka sig att köra vänstertrafik,
det vore hål i huvudet.

Den dagen hastighetsmätarna visar rätt hastighet,
då kommer det att bli tyst som muren från joel80, från PFA,
och från alla andra. Ingen kommer att kräva återgång till det gamla
systemet där mätarna visar fel hastighet. Tänk på det.

Ja inte fler än de som fortfarande hävdar att jorden är platt i alla fall.
Du, jag skiter ganska mycket i om hastighetsmätaren visar något för mycket och om felmarginalen är procentuell eller inte, men diskussionen var intressant. Jag hade däremot en fundering om huruvida steg om +/- 1 km/h eller något annat är lämpligt ur mitt perspektiv. Sedan hade jag en åsikt om ditt beteende här på forumet. Den åsikten kvarstår. Jag hoppas att någon moderator tycker samma. Du är kanske moderator?

/Torrbollen
Suck.. att du måste fortsätta att angripa och tro saker. Säg vad du tycker men lägg ner att skriva vad andra kommer att tycka eller säga!!
Jävligt otrevlig agumentationsteknik du har.

Jag håller inte riktigt med bandit om att tekniken finns.. Inte så att det kan genomföras på ett ekonomiskt sätt eller utan att föra in kraftiga restriktioner på vilka däck/fälgar man får använda till varje bil. Men är det någon som har mer kunskap om det här så tar jag såklart till mig.
Att känna av rullomkrets på ett däck kan inte vara det enklaste, och GPS-repeater i tunnlar? Funkar ens det.. det är ju inte som en radiosignal bara, utan själva idén för att kunna positionera är ju att man har direktkontakt mot satellit (minst 3st) som då positionerar beroende på avstånd. Om det nu skulle vara möjligt så är det ändå orimligt att tro att man kan kräva av alla länder i Europa eller världen att de ska installera sånna i sina tunnlar.

Den dagen tekniken är utvecklat och hastighetsmätarna visar exakt hastighet kommer jag tycka att det är bra. Då kan man när det är implementerat och spridd, så småningom ändra praxis för när en mätare ska anses visa fel. GE SOM SAGT FAAN I ATT DRA IN VAD JAG ELLER ANDRA KOMMER ATT SÄGA ELLER TYCKA! Jag lägger inget prestige i att mätarna inte visar exakt. Förklarar bara hur tillverkarna och staten och alla utom du ser på vad som är fel och inte. Och i alla andras ögon anses det inte att en hastighetsmätare visar fel upp till 10% för mycket.

Jag fajtas inte för att få behålla gamla mätare.. varför får du för dig det? Är det det här din diskussion handlar om så har du än en gång missuppfattat.

Bandit:
Jag skulle också vilja ha möjlighet att själv ställa intervallen på farthållaren, det vore det bästa och säkert ingen krånglig lösning.. men det är klart, nån måste ju programmera mjukvaran.
joel80 skrev:Förklarar bara hur tillverkarna och staten och alla utom du ser på vad som är fel och inte. Och i alla andras ögon anses det inte att en hastighetsmätare visar fel upp till 10% för mycket.
Mnjae... det du förklarar är bara vad som står i lagboken.
Det betyder inte att alla ögon utom jag tycker att det är rätt.
Det är två olika saker.

Om det hade stått att 20 % för mycket är godkänt i lagboken,
hade du då ansett att 20 % för mycket inte är ett fel?
30 %? 50 %? Var går gränsen...? 100 %? Jag bara undrar.
Okay, nu krävs det radikal skillnad i ton i den här tråden. Skärpning, hur kan en enkel diskussion om en farthållare mynna ut i det här?

(Obs, retorisk fråga, jag vill inte ha några svar)
@joel80

Ang. alternativa sätt att mäta hastighet:

Jag håller med dig att hastighetsmätning m.h.a. GPS ligger en bit fram i tiden.

Dock finns det t.ex. sätt att mäta hastighet m.h.a. laser som fungerar på alla sorters underlag och är helt oberoende av hjulens rotation. Går att använda även på en släde med medar :-)
Dessa kan göras med hysterisk noggrannhet.

Tekniken finns och används i lite olika sammanhang, dock verkar det inte ha funnits något behov av att introducera den i moderna bilar.
bandis skrev:@joel80

Ang. alternativa sätt att mäta hastighet:

Jag håller med dig att hastighetsmätning m.h.a. GPS ligger en bit fram i tiden.

Dock finns det t.ex. sätt att mäta hastighet m.h.a. laser som fungerar på alla sorters underlag och är helt oberoende av hjulens rotation. Går att använda även på en släde med medar :-)
Dessa kan göras med hysterisk noggrannhet.

Tekniken finns och används i lite olika sammanhang, dock verkar det inte ha funnits något behov av att introducera den i moderna bilar.
Det är bara att titta på en datormus, funkar utmärkt på de flesta underlag om den använder laser, eller så kan bilen då och då kalibrera den vanliga hjulbaserade hastighetsmätaren med hjälp av bilens framåtriktade sensorer om dessa finns. De kanske blir obligatoriska om några år på alla nya bilar?
bem skrev:Har en 2014 V70 D3 (utan adaptiv farthållare).

Kort tryck på + eller - knappen ger 5 km/h intervall
Lite längre tryckning på + eller - knappen ger 1 km/h intervall
Än längre tryckning kan du öka/minska gasen och släppa vid önskad fart.

/Bo
Exakt så här fungerar det även på Citroen C5 III, sannolikt på rätt många andra bilar också
corzair skrev:För att slippa problemen med tunneln så är väl lättaste att gpsen kalibrerar hastighetsmätaren varje gång du startar bilen eller en gång om dagen eller liknande.
Hmmm... Det var faktiskt en riktigt bra idé! Undrar om någon biltillverkare redan har testat det?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!