Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSportBee
FSandstrom skrev:
Exakt min känsla också, fungerar riktigt bra förutom när man kör högtryckstvätten då backspeglarna kör jojo fram och tillbaka av alla upp/låsningar... Jag har dock inte vågat lägga in nyckeln i bilen, det känns minst sagt som att be om problem.
Kan du vara så vänlig och förtydliga vad du är rädd för genom att lämna nyckeln i bilen när du ska tvätta den? Jag gör det nämligen varje gång just för att undvika strulet med att bilen låses i tid och otid. Med nyckeln i bilen så ska den ju enligt programmeringen inte kunna låsa sig av misstag. Min visst så är jag den första att erkänna att jag inte litar på någon mjukvaruprogrammering gällande bilar.

Har en D6PIH precis som du Sandström och de senaste 2,5 veckorna har jag "bara" haft en 285 hk diesel, enbart eldrift har inte fungerat pga "tillfälliga begränsningar i Hybriddriften". I lördags självläkte bilen och idag var jag hos min personliga mekaniker som inte kunde hitta något egentligt fel, mer än några felkoder och att Volvo kände till att detta kan hända och jobbade på en uppdatering av mjukvaran... Fast 285 hk diesel är inte helt fel det heller... Det bara bullrar lite mycket när man väl vant sig vid eldriftens totala tystnad.
av Gunner
Personligen har jag svårt att tänka mig en bil utan detta, efter att ha haft det i tre år. Så bekvämt och skönt och har ej haft problem. På MY 14 har man ju till och med förfinat tekniken och bilen låser ju upp, innan man tar i handtaget. Då touchen reagerar på rörelsen av handen, på den som bär sändaren. Helt suveränt och med möjlighet att starta värmaren på 100 meters avstånd, för oplanerade körningar. Är det ju ett mycket attraktivt tillbehör, enligt mig.
//Mats
av Moody
Hade samma problem på min V70 MY12. Det var något kabelproblem i höger bakdörr som gjorde att båda högerdörrarna inte reagerade på keyless, vänsterdörrarna fungerade dock. Fick kablaget utbytt på garantin då det var inom fabriksgarantin (2 år).
Användarvisningsbild
av FSandstrom
andreas_lofgren skrev:Lägg den då 5 meter bort. Löser samma problem.
Tvättar nästan bara på tvätthall, finns inget bra ställe (man får ju ens plats att spola utan att bli blöt)
MrSportBee skrev:
FSandstrom skrev:
Exakt min känsla också, fungerar riktigt bra förutom när man kör högtryckstvätten då backspeglarna kör jojo fram och tillbaka av alla upp/låsningar... Jag har dock inte vågat lägga in nyckeln i bilen, det känns minst sagt som att be om problem.
Kan du vara så vänlig och förtydliga vad du är rädd för genom att lämna nyckeln i bilen när du ska tvätta den? Jag gör det nämligen varje gång just för att undvika strulet med att bilen låses i tid och otid. Med nyckeln i bilen så ska den ju enligt programmeringen inte kunna låsa sig av misstag. Min visst så är jag den första att erkänna att jag inte litar på någon mjukvaruprogrammering gällande bilar.
Precis, "ska ju" ... På Okq8 med låst bil utan nyckel, helst inte ...
MrSportBee skrev: Har en D6PIH precis som du Sandström och de senaste 2,5 veckorna har jag "bara" haft en 285 hk diesel, enbart eldrift har inte fungerat pga "tillfälliga begränsningar i Hybriddriften". I lördags självläkte bilen och idag var jag hos min personliga mekaniker som inte kunde hitta något egentligt fel, mer än några felkoder och att Volvo kände till att detta kan hända och jobbade på en uppdatering av mjukvaran... Fast 285 hk diesel är inte helt fel det heller... Det bara bullrar lite mycket när man väl vant sig vid eldriftens totala tystnad.
Lite OT men ... :-) Har sett det 4-5 gånger men den brukar säga till att pure är tillgängligt igen ganska snart. Dock var det så en gång under en hel resa (40 minuter), det var dagen efter senaste uppdateringen men den hade klagat på startbatteriet innan så vi får hoppas det kommer en uppdatering. Jag har dock små andra saker som är lätt irriterande, jag är ganska duktig på att fippla på knapparna (jag saknar läget "save" utan laddning när det är mindre än 20km kvar) och häromsistens lyckades jag få att den laddade hela tiden utan save intryckt (det gick inte heller att få bort på något sätt) och det var 25km kvar, det skall nog inte gå ??:-/. Men men: 1075 mil, 6 månader, 0.32 på pump för 6268kr (inklusive el), får anses vara ok. Har insett att man kan köra med kall kupe nu så det kommer nog gå ner till ca 0,28 innan 12 månader när sommar och vinterresor nu är avklarade.
av VolvoV60D3
Intressant att det är fler som är, i allafall lite less, som jag... :)
Låsning/upplåsning fungerar klockrent med fjärr på "nyckeln". Fick nyss förklaringen av min verkstad att om låsningen/upplåsningen enbart fungerar på hö. bakdörr (som det gör på min bil) så är det fel på antennen till keyless-systemet, och som således måste bytas (nu har jag för mig att jag inte köpt en bil med fel... men ändå...).

Att bilen låses och öppnas ideligen vid hand-tvätt (finns det folk som misshandlar sina bilar i snabbtvättar fortfarande?!) är även för mig ett kännt faktum. Att lösa problemet med att lägga "nyckeln" i bilen har jag inte gjort, mest för att det står att man inte skall göra så i instruktionsboken. Men att lägga den 5m bort är en variant som jag faktiskt inte provat. Fast lite riskabelt i en ofentlig anläggning kan tyckas.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoV60D3 skrev:(nu har jag för mig att jag inte köpt en bil med fel... men ändå...).
Intressant iaktagelse. Har Keyless aldrig fungerat på den bilen, eller har Keyless slutar fungera nyligen?
Användarvisningsbild
av SvenB
FSandstrom skrev:
andreas_lofgren skrev:Lägg den då 5 meter bort. Löser samma problem.
Tvättar nästan bara på tvätthall, finns inget bra ställe (man får ju ens plats att spola utan att bli blöt)
Be att få lägga nyckeln i kassan. :roll:
av Lövet
Sätt nyckeln i tändningshålet. Samma effekt och mer svårstulet. Bilen kommer inte låsa ut dig såvida den inte är trasig.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
andreas_lofgren skrev:Sätt nyckeln i tändningshålet. Samma effekt och mer svårstulet. Bilen kommer inte låsa ut dig såvida den inte är trasig.
Den känns helt klart säkrare! (och lättare än att ta med två nycklar och sätta en i tändningslåset och ha en i fickan)
av VolvoV60D3
SvenB skrev:
VolvoV60D3 skrev:(nu har jag för mig att jag inte köpt en bil med fel... men ändå...).
Intressant iaktagelse. Har Keyless aldrig fungerat på den bilen, eller har Keyless slutar fungera nyligen?
Den har nyligen lagt av (liten nyårsöveraskning) :shock:

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]