Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinhellström
Ja då vart man tvingad att gå till "proffs" för att få hjälp med bilen(Volvo XC 70 D5 2008), allt annat än limma rutor gör jag själv.
Och vipps så sitter man med problem, inte bara ett heller.
När jag hämtade ut bilen gick vänster torkare utanför bilen i ändläget, känns som om det inte är helt korrekt ?:-/ , detta justerade jag snabbt själv.
Vidare låg det en liten fin spetsig skruvmejsel kvar i framsätet, hade denna gått in i lädret hade jag blivit fullständigt tokig.
Och regnsensorn funkar inte längre och plastkåpan som siter bakom backspegeln har ramlat ner.
Känns som "proffs" som försäkringsbolaget hänvisar till för att få en vindruta utbytt.
Finns det någon trevlig volvokännare här som kan hjälpa mig med tips på regnsensorn, alla kablar ser ut att sitta i, och det är rätt ruta med öppningen för sensorn, jag har kontaktat glasmästaren som är mycket oförstående, så jag räknar inte med att få någon hjälp där.
Kan den behöva kodas när klantskallarna har haft den demonterad?
Alla kreativa förslag mottas tacksammast
av Deeds78
När jag bytte ruta på min BMW hos ett företag som försäkringsbolaget hänvisat mig till så fungerade inte regnsensorn tillfredsställande alls.
Jag åkte tillbaka men de lyckades inte fixa till det.
Det blev istället en tripp till BMW som sa då pedagogiskt att man måste tala om för bilen att den fått en ny ruta.
De kopplade in bilen i datorn och vips så fungerade den som den skulle. Nästa gång lämnar jag hos bilmärkets egen verkstad.

Detta gällde ju BMW men det kanske gäller volvo också?

Trist att det va slarvigt gjort. Kanske skulle påpeka detta för ditt försäkringsbolag?
Ytterligare förklaring av felet.
När jag slår på regnsensorn så slår torkarna en gång, som det skall, men det händer inget när det kommer vatten på rutan.
När jag justerar känsligheten uppåt(känsligare) så slår torkarna också en gång, precis som det skall, men det är det enda som händer, den "ser" inte att det regnar eller stänker på rutan.
Det känns som om bilen förstår att den sitter där, men den "ser" inget vatten.
Några tips?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja du, regnsensorn ska ju ligga mot rutan och mäta reflektionen i rutans yta av det ljus som sensorn skickar ut. Ljuset skickas från sensorn i en sned vinkel, varför det som träffar rutans insida kommer tillbaka närmare utsändningspunkten än det som reflekteras från utsidan (det senare har längre väg att gå). Därmed kan sensorn lätt se skillnad på det som reflekteras från insidan och det som kommer från utsidan. Om det finns vatten på rutans utsida ändras dess brytningsindex, och då reflekteras ljus som sensorn skickas ut på ett annat sätt.

Detta förklarar naturligtvis på intet sätt vad din bil lider av, men ibland är det lättare att hitta ett fel om man vet mer exakt hur det ska fungera när det väl fungerar. Har sensorn hamnat i rätt läge i förhållande till uttaget i rutan? Så den inte ser in i maskeringen just där den ska kolla om rutan är våt?
Användarvisningsbild
av bem
Bara nyfiken - är det samma typ av glasruta på Volvobilar med som utan regnsensor?
Jag menar så de inte (av misstag) monterar en ruta som ej är avsedd för regnsensor.
/Bo
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil som har regnsensor, laserscanner (City Safety) och kamera (adaptiv farthållare mm) har en hel flock med uttag i täckpanelen som annars sitter framför backspegeln. Antar att de också är olika, beroende på vilken utrustningskombination man har.
av oldtimersmc
Har samma problem som du mattish på en my10dvs regnsensorn är seg och endera så har jag fått fel ruta (skall finnas 8 varianter till v70II) eller så sitter sensorn fel
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]