PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duettegr
#821946
Hej. Kan någon tipsa om vad jag ska kolla då en säkring som går till instrumentbelysning och baklampor, går sönder direkt jag drar ut ljusreläknappen. Säkringsdosan är sliten, ljusomkopplaren precis bytt hos verkstad sedan en kortslutning, dock begagnad.
Fram tills igår kväll så gick inte säkringen om jag drog ut reglaget efter att jag startat motorn. Sedan gick den efter en kort stunds körning och nu direkt när reglaget dras ut.

Jag har provat en 16amp i stället för 8amp men den gick på direkten.
av umekille
#821953
kolla så inte du har kortis i någon lamphållare
Har du H4 lampor som är starkare än original?
extraljus?
kolla så det inte är skada i någon kabel som går
till ljusbrytaren.
fungerar ljustutan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#821960
Duettegr skrev:Fram tills igår kväll så gick inte säkringen om jag drog ut reglaget efter att jag startat motorn. Sedan gick den efter en kort stunds körning och nu direkt när reglaget dras ut.
Det är 2 lägen i "dragströmbrytaren", först parkerings ljus sedan hel/halvljus. Går säkringen sönder redan i första läget, eller inte förrän i andra?
Duettegr skrev:ljusomkopplaren precis bytt hos verkstad sedan en kortslutning, dock begagnad.
Har du kvar omkopplaren på golvet? Det är ingen bra lösning, blir lätt fel på dom. Ett förslag är att använda det omkopplingsreläet som sitter på 140 (och 240 tror jag) och använda "ljustutan" som omkopplare. Fungerar kanon, har gjort så på flera både PV och Amazon.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#821978
Attans...Jag som redan hade börjat "skissa i huve't" hur jag skulle skriva om han ville ha en beskrivning. Vad ska jag nu göra i kväll? :roll: :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#822009
Rådlös skrev: Du skall aldrig sätta i större säkringar än det som är tänkt från början. Risken är stor att du eldar upp din bil.
Problemet med att säkringen går sönder (det är säkert fotomkopplaren) kvarstår kanske ändå. Så först måste nog det "redas ut". Börja med att skruva loss omkopplaren och lägg den ovanpå mattan för att utesluta kortslutning mot golvet. Den sitter bara med 2st stjärnskruvar och bör sitta ganska lätt om den nyligen varit bytt. Där ska ligga bakelit som skydd under skruvarna för kablarna så det inte blir "ofrivillig" jordning.

Mvh
Lennart
av LarsBd
#822079
Fotomkopplaren är osäkrad liksom ljusomkopplaren så de kan du glömma om det är kopplat enligt originalschemat, säkringen sitter efter ljusomkopplaren så du ska leta efter kortis i någon av parkeringsljusen. Kontrollera samtliga lamphållare för parkeringsljus samt eventuell släpvagnskontakt som ofta brukar bli full med salt och krypströmmar.
av Duettegr
#822287
LarsBd skrev:Fotomkopplaren är osäkrad liksom ljusomkopplaren så de kan du glömma om det är kopplat enligt originalschemat, säkringen sitter efter ljusomkopplaren så du ska leta efter kortis i någon av parkeringsljusen. Kontrollera samtliga lamphållare för parkeringsljus samt eventuell släpvagnskontakt som ofta brukar bli full med salt och krypströmmar.
Jag har inget drag på bilen ännu men jag ska absolut kolla lamporna och återkomma.
Användarvisningsbild
av lennarte
#822316
lennarte skrev:Det är 2 lägen i "dragströmbrytaren", först parkerings ljus sedan hel/halvljus. Går säkringen sönder redan i första läget, eller inte förrän i andra?
Ställer samma fråga igen... Och även, vad är där mer på den säkringen.

Mvh
Lennart

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]