Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Du stavar som en gud, Adde! :P

Däremot är chassinumret de sex sista siffrorna i VIN, ett serienummer helt enkelt. Siffran innan (7:e bakifrån) är fabrikskod, 1 = Torslanda, 2 = Belgien. Båda* fabrikerna börjar från 0, så två bilar kan ha samma ch-nr, men olika fabrikskod. Därför får man hålla koll på FC1 och FC2 i katalogen. (Factory Code)

*) Finns fler, Kanada, Malaysia mm, men dom ser vi inte så mycket här...
av bmwslangen
Är det någon som vet om det finns korsreferenser på reservdelarnas artikelnummer i VADIS?

Dvs om jag har artikelnummer för höger fram bromsok för en 850, kan jag då söka i VADIS efter vilka andra modeller som detta bromsok också sitter på? Har letat både i VADIS och detta forum men kan inte hitta något, vet att BMW's ETK har denna funktion.
av *pettson*
bmwslangen skrev:Är det någon som vet om det finns korsreferenser på reservdelarnas artikelnummer i VADIS?

Dvs om jag har artikelnummer för höger fram bromsok för en 850, kan jag då söka i VADIS efter vilka andra modeller som detta bromsok också sitter på? Har letat både i VADIS och detta forum men kan inte hitta något, vet att BMW's ETK har denna funktion.
Inte mej veterligen
Men det går utmärkt att ta reda på ändå. Det krävs ett par minuter av din tid.
Notera vilken modell den sitter på inom volvo.
Gå till MECA s hemsida. Välj för verkstadsägare/webshop.
Knacka in bilen du fått fram inom volvofamiljen. Titta i listan över bromsok, välj ditt ok.
Tryck på knappen: Passar till.
Vips får du fram listan enkelt och smidigt.
av bmwslangen
:( Synd, den funktionaliten är mycket värdefull för oss "fritidsmekare". Av ren nyfikenhet, är det möjligtvis tillagt i VIDA?

Just det, Meca har den knappen! Tusen tack! Är inte där inne särskilt ofta då de verkar gått ifrån butikskonceptet helt och bara erbjuda verkstadsservice (exakt hur Mekonomen tänkt hur upplägget ska vara efter de köpte upp Meca vet jag inte riktigt). Detta verkar vara en allmän trend överlag.

Då kan man iallafall få en någorlunda uppfattning vilka modeller det sitter på. Men är ändåså inte samma sak som tex BMW's ETK. Det blir inte så detaljerat som man önskar - tex så står det att min 850 kombi och 850 T5 har samma ok, vilket är en sanning med modifikation (om jag minns rätt så är T5'ans ok svarta - annars är de identiska).

Brukar ibland använda Brembos katalog för att kunna korsreferera över flera bilmärken (brukar även vara inne på Bosch's onlinekatalog).

Fast det blir värre med inredningsdetaljer och andra Volvo-specifika detaljer, vissa saker kan man inte försvara rent ekonomiskt att köpa nytt på Volvo (exempel från BMW är om man vill köpa nya av de små plastlister som sitter runt fönsterrutorna brukar det ligga runt 5000-8000 SEK). Då är begagnatmarknaden ett måste att använda. Annat exempel är om man sitter med en något ovanlig modell (men som kanske delar många komponenter med andra modeller) - att söka begagnat på just sin modell är värdelöst då det inte ger någon träff - man måste söka bredare dvs på andra modeller.
av Andis
Förstår jag det rätt att ni har en reservdel som ni vill veta vilka bilar den passar till?

Om det är det ni tänker på så tänkte jag bara tipsa om en App till IOS.
Kanske finns till Android med?

Appen heter

"TecDoc"

Vilket,är en "part decoder"

Där kan ni se vart delen med ett artikel nr passar. Samt vad det är för del om ni har ett art nr och inte vet vad det är för del.

Med vänlig hälsning,
Andis
av bmwslangen
Ja, stämmer - precis vad om eftersöks.

Delar som är vanliga som eftermarknads brukar det finnas listor på (som tex Meca som *pettson* tipsade om) som visar vilka andra modeller detaljen även passar på (då det ligger i eftermarknadsproducentens intresse). Jag gissar på att appen har liknande uppgifter såsom Meca och andra reservdelsbutiker också använder sig av?

Däremot är det värre med mer Volvo-specifika detaljer - låt oss ta ett exempel som övre plastpanelen i bagageutrymmet på en Volvo 855. Vilka modeller och från vilken tillverkningsmånad kan man finna denna detalj (om man vill prova så har den reserdelsnummer 9421675). Jag gissar på att appen inte klarar av dessa detaljer (då det inte finns någon eftermarknads på dessa).

Vill man bara kolla upp ett reservdelsnummer som man inte vet någonting om och bara vill veta vad det är (och till vilket märke) så finns tex http://www.findpart.org som verkar importera sina uppgifter från de olika reservdelsprogrammen.

Lite bortskämd med BMW's reservdelsprogram där man enkelt gör en korsreferenssökning och får direkt upp en lista på alla modeller den kan tänkas vara monterad och går man sedan in på respektive modell kan man sedan se direkt om det är några speciella villkor kring det (som tex att bilen måste vara byggd före eller en viss månad eller om detaljen bara var monterad för viss tillvalsutrustning eller speciella försäljningsmarknader).

Ett exempel, jag vill veta vilka fler modeller som använder samma VANOS-solenoid (VANOS är BMW's system för variabel styrning av valve timing) som sitter i min 120i. Jag kopierar in reservdelsnummer och väljer endast Europa-marknaden och får upp en komplett lista
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on

Då kan jag se att om jag tex råkar stöta på en Rolls-Royce Drophead Convertible så kan jag ta solenoiden från den bilen och använda på min motor :-)

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]