Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonem
#821551
Hej,

Min fläkt har lagt av helt. Har nu tagit ut den. När jag mäter volt till fläkten så är det drygt 6V. Ska det vara 12?

Jon
av sko66
#821617
Hej Jon.
Förmodligen har du väl steglös hastighetsreglering till fläkten, och då reglera den med en sk PWM-signal. Det innebär att spänningen är 12V en stund och sedan 0V en stund. Beroende på hur lång stund 12V är till går fläkten snabbare eller långsammare. På samma sätt styr man även tex bakljus som också fungerar som bromsljus trots att det finns bara en glödtråd i lampan eller om man har LED-ljus där.
När du då mäter spänningen med en multimeter får du ett medelvärde (RMS) visat i displayen. Av den orsaken kan det visa 6V, men egentligen är det då 12V halva tiden och 0V halva tiden. Enklaste sättet att se det är med ett osciloskop.
Slutar detta att fungera brukar det visa 0V hela tiden, så antagligen är det fläkten i sig som gett upp.
av volvoamazon5
#842556
Fläkten är för att börja med en ren likströms motor. PWM (Pulse Width Modulation) andvänds normalt på resistiva belastningar.
En likströmsmotor regleras vanligtvis. genom att helt enkelt variera den inmatade spänningens nivå.
Så är det i det här fallet.
Mäter du med ditt instrument så ser du att spänningen sjunker nästan linjär med skjutpotentiometern.
Den blir aldrig 0 volt för att i det här fallet behöver motorn en vis spänning (ca. 5V) för att överhuvetaget kunna rotera och övervinna motståndet som fläktbladen ger.
RMS betyder "Root Mean Square" och innebär att instrument visar en växelspännings topvärde delad med roten ur 2 = 1.414.
Det är allså inte nåt medelvärde, såvida du menar ett kvadratisk medelvärde, utom uppmätt värde ggr 1.414 = topvärdet av en växelspänning.
På likspänning blir det rätt med en gång.
Kort o gott motorn är kass.
99% av alla kupemotorfelen är i själva motorn där själva kolektorn på rotorn är totalt nersliten.
Så det är bare o köp en ny motor (glöm skroten då den förmodligen också rasar snart).
av sko66
#844117
Volvoamazon har rätt i att RMS betyder Root Mean Square och det han skriver gällande växelspänning, men då någonting styrs med PWM så är det en ren likspänning som slås till och från enligt ett visst mönster. Om vi tar bakljus/bromsljus på en modern bil som exempel så lyser bromsljusen med 21W effekt när man trycker på bromspedalen eftersom det då läggs ut en konstant 12V-spänning över glödtråden. När man sedan släpper upp bromspedalen lyser samma glödtråd med 5W effekt, och detta genom att man lägger en 12V-spänning över glödtråden 1/4 del av tiden medan den har 0V 3/4 av tiden. Detta görs med så hög frekvens att det ser ut som den lyser konstant men svagare. Mäter man då spänningen till lampan med en multimeter visar den 12V vid bromsning, men endast ca 3V vid normalt lysande bakljus pga RMS och fyrkantvåg.
Nu kan jag med säkerhet inte säga att den steglösa fläkten i en V70 styrs med PWM-signal, men eftersom bilen i övrigt har ett antal styrboxar som kommunicerar med varandra, förmodligen över ett bus-system, så ter det sig mycket möjligt samtidigt som det ska vara en mycket stor och kraftig skjutresistor i fläktpanelen som reglaget skulle vara direkt kopplat till. En fläkt med fasta steg har däremot 2-3 fläktmotstånd som reglerar fläkthastigheten. Det sker genom att spänningen faller över motstånden innan spänningen når fläkten. Ju fler fläktmotstånd som spänningen går igenom, desto lägre blir spänningen när den kommer fram till fläkten och desto långsammare går den. Men så är alltså INTE fallet med en steglös fläkt.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]