- sön 09 mar 2014, 19:28
#844117
Volvoamazon har rätt i att RMS betyder Root Mean Square och det han skriver gällande växelspänning, men då någonting styrs med PWM så är det en ren likspänning som slås till och från enligt ett visst mönster. Om vi tar bakljus/bromsljus på en modern bil som exempel så lyser bromsljusen med 21W effekt när man trycker på bromspedalen eftersom det då läggs ut en konstant 12V-spänning över glödtråden. När man sedan släpper upp bromspedalen lyser samma glödtråd med 5W effekt, och detta genom att man lägger en 12V-spänning över glödtråden 1/4 del av tiden medan den har 0V 3/4 av tiden. Detta görs med så hög frekvens att det ser ut som den lyser konstant men svagare. Mäter man då spänningen till lampan med en multimeter visar den 12V vid bromsning, men endast ca 3V vid normalt lysande bakljus pga RMS och fyrkantvåg.
Nu kan jag med säkerhet inte säga att den steglösa fläkten i en V70 styrs med PWM-signal, men eftersom bilen i övrigt har ett antal styrboxar som kommunicerar med varandra, förmodligen över ett bus-system, så ter det sig mycket möjligt samtidigt som det ska vara en mycket stor och kraftig skjutresistor i fläktpanelen som reglaget skulle vara direkt kopplat till. En fläkt med fasta steg har däremot 2-3 fläktmotstånd som reglerar fläkthastigheten. Det sker genom att spänningen faller över motstånden innan spänningen når fläkten. Ju fler fläktmotstånd som spänningen går igenom, desto lägre blir spänningen när den kommer fram till fläkten och desto långsammare går den. Men så är alltså INTE fallet med en steglös fläkt.