Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Andis skrev: Jag tror mycket få personer skulle klaga på att bilen drar mindre än det står i pappren.
Däremot tvärt om vet vi ju redan att det klagas på. Men jag har aldrig hört någon som klagat på att få rabatt på varor. Gissar på samma resultat med lägre förbrukning än uppgivna siffror.
Vad är det för mening att uppge högre siffror än verkligheten :?: Det kommer vi aldrig få biltillverkarna att göra. Men vilka siffror vill vi ha. Skall det vara "blyfoten" eller "fisköraren". Vi skall givetvis inte ha EU-siffrorna för att de inte är framtagna med bilen i "naturlig" tappning. Men vilka siffror skall vi ha :?: Vi har ju läst här att till exempel en V70 2,5FT kan i verklig trafik uppvisa allt från 1,1 till 1,8 liter per mil på E85, och V50 D2 allt från 0,49 till 0,6 liter per mil, eller i något fall mer. Jag inbillar mig att min D2:a drar lika mycket i 120 km/tim, som i staden. Kanske mer. Däremot mellan hemmet och centralorten i 70 km/tim är den relativt snål. På de första 300 milen i min ägo ligger den på 0,49 i genomsnitt mätt på pumpen.
av Andis
SvenB skrev:
Andis skrev: Jag tror mycket få personer skulle klaga på att bilen drar mindre än det står i pappren.
Däremot tvärt om vet vi ju redan att det klagas på. Men jag har aldrig hört någon som klagat på att få rabatt på varor. Gissar på samma resultat med lägre förbrukning än uppgivna siffror.
Vad är det för mening att uppge högre siffror än verkligheten :?: Det kommer vi aldrig få biltillverkarna att göra. Men vilka siffror vill vi ha. Skall det vara "blyfoten" eller "fisköraren". Vi skall givetvis inte ha EU-siffrorna för att de inte är framtagna med bilen i "naturlig" tappning. Men vilka siffror skall vi ha :?: Vi har ju läst här att till exempel en V70 2,5FT kan i verklig trafik uppvisa allt från 1,1 till 1,8 liter per mil på E85, och V50 D2 allt från 0,49 till 0,6 liter per mil, eller i något fall mer. Jag inbillar mig att min D2:a drar lika mycket i 120 km/tim, som i staden. Kanske mer. Däremot mellan hemmet och centralorten i 70 km/tim är den relativt snål. På de första 300 milen i min ägo ligger den på 0,49 i genomsnitt mätt på pumpen.
Okej du är nöjd.

Jag vill veta faktisk förbrukning på följande bilar. Hoppas du har ett bra svar.

Vad kommer en xc70 T6 att dra ? Kommer den dra 1.1 som det står

Om jag idag kör en xc70 2,5t på ungefär litern till 1,1 i blandad körning.

Samt en V60 T6 är jag också intresserad av vad den drar?

Eller får jag räkna med 1,2-1,4 på en sån enligt eumix nya mätteknik ii sverige trafik. Givetviss kommer resurserna användas av och till. Som idag utan att det på erkar nämnvärt eller kommer det dra betydligt mer då?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Vem har sagt att jag är nöjd. Jag bara anser att en felaktig uppgift inte blir bättre än en annan lika felaktig uppgift åt andra hållet. :evil:
Användarvisningsbild
av joel80
Men det är ju inte det vi säger Sven. Jag menar att man ska lägga till de "vardagliga" förbrukarna i testerna. Alltså kräva att man har generator inkopplad, AC igång, inte modifierar skarvar eller annat på bilen som påverkar luftmotstånd. Bäst vore kanske att ha något inkopplat i bilen som drar en viss mängd ström för att motsvara t.ex radio och sånt.

Ändrar man också den körcykel som ska genomföras så att den bättre motsvarar normal körning. (T.ex är ju stillastående på testet väldigt lång tid i helheten, vilket ger start&stopp lite väl premierade fördelar.. även om jag gillar den fuktionen.)

Skulle man få igenom det skulle det fortfarande vara låga siffror, som inte var jättelätta att komma ner till, men fullt möjliga om man försökte med lätt gasfot.
Som det är nu måste man stänga av alla förbrukare och modda bilen, byta däck, fulladda batteriet innan och dra ur generatorn för att kunna komma ner till uppgivna siffror.

Jag tror du håller med.. du bara provocerar lite så att det tänks igenom ordentligt.. ;)
av Droopy
Ärligt talat, ni som har några år på nacken och förbrukat några bilar/märken, ni vet ju vad en eu-mix innebär och att den inte speglar verkligheten.

Själv så utgår jag ifrån vad en bil drar när jag kör den på mitt körsätt, jag tittar inte ens vad det står i papperen, mins då jag kollade på en V50 diesel för 3-4år sedan bara för skoj skulls hos Volvo, jag förklarade för säljaren att det var inet lönt med en diesel pga att jag kör för lite, det tar mig 10år att gå break even.

Han slet direkt fram en broshyr och visade mig vad den drar och knappade på miniräknaren...........han räknade som många kanske gör, men det kan man glömma, det är fantasisiffror för de flesta, sedan fins det såklart alltid en och annan som lyckas köra sina bilar på mer el mindre luft.

Har en granne som åker XC60 och den bilen har nog aldrig dragit över en halv lite milen i hans värld......
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. att man haft bilar tidigare gör snarare så att man förväntar sig bättre resultat än vad man nu får. Min förra Volvo (V50, MY06, 1,8f) drog vid snål körning nästan deklarerad förbrukning på E85.
Uppgiven förbrukning på den var om jag kommer ihåg rätt 10.3L / 7.4L E85 / BF95.

De gånger jag körde lite lugnare, (Jag låg för det mesta +20 på skyltarna då..) kom jag ner till 10,5l/100km på etanol, och bästa tanken på bensin var 7.9l/100km.

Alltså endast 2% över på etanolen och 7% över på bensin.

Nu när jag verkligen försökt snålköra, och har bättre hjälp att göra det med staplarna i färddatorn, har jag som bäst fått en förbrukning vid pump på 5.6l/100km. Det är nästan 25% över den officiella förbrukningen på 4,5l/100km. Och då körde jag snålare/saktare än vad jag gjorde när jag försökte snålköra med min V50.

Skulle vi ha ungefär samma diff som på V50'n med bensinen skull jag kunna köra V70'n på 4,8l/100km. Då skulle jag vara sjukt nöjd. :)
Jag läste på innan jag skaffade min V70 så jag är inte så chockad eller förvånad. I min kalkyl räknade jag på ca 0.6l/mil, vilket jag också är nere på utan allt för mycket snålkörning, och med dieselvärmaren på vintern och breda 245-däck på sommaren får jag vara nöjd med det.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Men det är ju inte det vi säger Sven.
Inte du men:
Andis skrev:
Jag tror mycket få personer skulle klaga på att bilen drar mindre än det står i pappren.
Men jag har ju skrivit att jag håller med om att "EU mixens" siffror är fel att använda. På min D2 tror jag det är omöjligt att komma ner i 0,43 i blandad körning som Volvo skriver i sin reklam, men inte helt omöjligt att komma ner till 0,47. Det berättade försäljaren när jag köpte min bil helt sanningsenligt. Men jag har märkt att den momentala förbrukningen ökar väldigt mycket med ökad hastighet. Det var därför jag, som du tycker provokativt, skrev och undrade vems körsätt som bilfabrikanten/importören skulle bygga sina förbrukningssiffror på. Jag VET att jag verkar "spetsig" ibland, men menar inget illa.

Sven (BE)
Användarvisningsbild
av joel80
Lite spetsig är bra ibland.. så saker blir ifrågasatta och utredda. :)

Körsättet i testerna får gärna vara så snålkörda det går. Inga tunga gasfötter där, men jag vill att förutsättningarna liknar "normala" körförhållanden.
De som har tung gasfot vet oftast att det drar mer bränsle, och de flesta (inte alla) fattar att bilen inte drar i närheten av EU-mix om man kör hårt.
Jag vill komma till det läget att man i de fall där man försöker snålköra kan komma ner i närheten av EU-mix. Det borde inte vara för långsökt, och med lite modifikationer av körcykeln skulle man kunna komma närmre det.
Användarvisningsbild
av SvenB
EU mix får gärna vara som den är. Men bilfakrikanterna/Importören skall inte få använda de siffrorna i sin maknadsföring. Vilseledande reklam, är inte det straffbart :?:
Användarvisningsbild
av bem
De borde specificera exakt under vilka förhållanden bilen förbrukar det som de annonserar med. Då skulle väl vi vanliga bilköpare/förare förstå på ett bättre sätt att vi nästan aldrig kommer nå de annonserade värdena. De flesta vet ju detta förstås men det känns ändå som att bli lurad om du köper en dyr bil som skall vara snål men sen inte är det, kanske drar 10-20% eller ännu mer bränsle i verkligheten vilket säkert inte är ovanligt.
När fabrikanterna lägger ner så mycket tid och pengar på att testa en bil varför har de inte en referensgrup med "vanliga" bilförare som får köra bilen att tag så har de sen "verkliga" siffror till sin statistik och kan ge mer verklighetsnära förbrukningssiffror?

/Bo
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]