Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
#82049
Om man får en bil betald av jobbet är den dyr eller billig?
Det är ju förmånsvärdet och eventuella löneavdrag som kostar då.

En tjänstebil är nästan alltid en dyr affär om man åker mycket privat och lite i tjänst, speciellt om man får löneavdrag som på mitt företag. Jag vill inte som en del här lägga 5000:- och lite till i månaden på bilen i "rena" pengar (efter skatt mm) på en basutrustad V70 D5. Sen gör man säkert det till viss del idag om man tar hänsyn till värdeminskning, servicekostnader osv. Det är säkert skönt att någon åker och byter hjul vinter och sommartid och att få en hyrbil om det är dags för service. Men men, smakar det så kostar det...
av lirsa
#82052
Jag räknade givetvis på det innan jag slog till, dummare än så är jag inte :). Jag kom fram till att kostnaden för nuvarande bil (har halva belånad ungefär), samt service, däck, förs och skatt ligger ungefär i paritet med vad jag får betala för en två och ett halvt år nyare bil som dessutom driftmässigt blir billigare (Diesel). Så det är win för mig. Billigare drift (kör 13 mil per dag) och slipper belasta privatekonomin i form av lån och dyl. Och ej att förglömma, en helt ny bil.

Sen håller jag INTE med om att D5 med en automatlåda är segare att köra en 2.5T manuell. Icke. Om man tvunget skall köra som en idiot vid varje rödljus ja, vid "vanligt"bruk (såsom säkra och snabba omkörningar, orka dra last osv) nej...

Men det skall fortfarande bli kul... two days and still counting :).
av Daddan
#82057
Det var ju detta jag menade, en tjänstebil behöver ju inte bli dyrare, för mig blir den det...

Kul som sagt med ny bil!
av lirsa
#82786
Så! Nu är min nya bil hämtad och klar!

Måste berätta lite vad soom hände i bilhallen i fredags...
Tar en ordentlig koll på bilen givetvis och ser till min stora förvåning tvättrepor på en helt ny bil! Säger genast till att detta godkänner jga inte. Säljaren hämtar verkaren som säger: det får du räkna med! När du tvättar den själv kommer du också att få det. Är detta sant, tänkte jag. Säger då till honom att jag plockar inte ut en bil för nästan 400k och accepterar tvättrepor (skulle jag iofs inte accepterat på en 100k-bil heller). De tar in den och polerar bort dom och slänger på lite fett. Säljaren sa til mig att inte bry mig, verkaren är sån... Borde definitivt inte få finnas ute bland kunder då, tänker man...

Annars en kanonbil! Drar lite mer än de D5-bilar jag provkört, men det skall man ju räkna med säger de som vet. Bilen är fantastiskt fin: Svart metallic, tonade rutor från b-stolpen och bakåt. Det som är lite synd är kåpan för det delbara draget. Skulle varit snyggare med det som jag hade på 05an (en liten plupp bara). Sen körde jag Arcas-fälgen med vinterhjul (Michelin X-ice north dubbade), riktigt snygga! Thorfälgen på sommardäcken.

Ni som har denna motor (D5 och automat) får gärna kommentera lite: Jag upplever ett riktigt tryck när du väl har kommit upp i fart, den här drar lätt ifrån 2.5T från 70 km/h och uppåt, men rätt seg från stillastående upp till 50-60 km/h. Eller är det bara att jag varken är van vid automat (min första) samt D5-motorn? Eller att jag är van vid 2.5T som ger punch på en gång?

Jag känner mig riktigt, riktigt nöjd och glad... Körde grymt försiktigt hem hehe, vill ju inte att ngt skall hända direkt. Skall även slänga in lite bilder på pärlan snart!
av Luthor
#82831
Grattis till den nya bilen, helt rätt av dig att stå på dig när du upptäcker tvättreporna... Önskar att jag själv kunde köpa mig en sprillans ny bil, men sambon (som är lite mer ekonomisk) sätter käppar i hjulet... ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#82873
Ingen ide att polera bilen nu. Helgalet att polera på lack som inte har satt sig eller genomhärdat ännu. Du hade inte sett tvättreporna i allt frätande saltslask, asfaltävja och grussprut som dyngar upp på bilen bilen hela tiden i alla fall.

Bättre att vänta frammåt april med poleringen då salt och dubbar tas bort. Då har din lack hunnit genomhärda och sätta sig också.

En kompis har bytt till ny D5 + automat och upplever samma tryck i mellanreistret som dig. Lådan är proggad mera för prestanda nu. Dock är det stor skillnad i förbrukning tycker han mot gamla D5 163an som växlade mycket tidigare.
av lirsa
#83005
Kanske ingen större idé att polera nu, men det handalde mer om princip. INte så kul att se på en helt fabriksny bil.

Tycker, trots att bilen är helt ny, att man kan hålla ner förbrukningen hyfsat. Körde lite igår och till jobbet idag (mestadels landsväg/motorväg) och har en snittförbrukning på 0.64 (färddator, har inte kunnat kolla "manuellt" än).

Skall beställa tid till DITEC-bandling idag. Lika bra att göra på en gång.

Men vilken fantastisk bil, längtar till att få gå upp och får köra till jobbet :).

INgen annan som har erfarenhet av det lite sega draget upp till 50 km/h? För att sedan komma som en kanonkula? Skulle en chiptrim råda bot på detta månne?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#83017
Att lackbehandla en lack som är färsk är helfel. Vänta minst ett år innan du du kör någon form av lackbehandling,

Ska du trimma, köp ingen dieselbox bara, de är riktigt skit. Gör i så fall en ommappning tex ala PPC.

Du glömde väl inte det allra viktigaste till din bil, det gjorde jag och tvingades eftermotera stänkskydden. Fan vilken skillnad nu slipper man få sidorna helt blästrade. Dessutom ser ju bilen fan 100 ggr renare och snyggare ut när man inte skottar upp skit längs sidorna. Borde vara straffbart att leverera bilen utan.
av lirsa
#83034
En ny bil behöver inte härdas i lacken. Både verkaren, säljaren (på Volvo) och killen som jag snackade med på DITEC rekommenderade att så snabbt som möjligt utföra en lackförsegling. Detta är nu bokat, onsdag nästa vecka!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#83062
lirsa skrev:En ny bil behöver inte härdas i lacken. Både verkaren, säljaren (på Volvo) och killen som jag snackade med på DITEC rekommenderade att så snabbt som möjligt utföra en lackförsegling. Detta är nu bokat, onsdag nästa vecka!
Farsan har jobbat med billackering hela sitt liv ocdh tycker det är helfel att konswervera en ny bil.

Här har du från Teknikens Värld 26/2005 från en annan tråd

"Volvos avrådan är generell och gäller alla produkter som används på nya bilar"

och

" Våra lackexperter anser att man ska låta bli lacken på en fabriksny bil under det första halvåret. Man ska inte ens vaxa lacken, och absolut inte lämna in den för lackkonservering. Bilarna ska inte efterbehandlas, säger Örjan Åslund, informationschef på Saab."

och

"Den som låter lackkonservera en ny bil förlorar fabrikens treåriga lackgaranti, säger Nils Simonsson, informationschef på BMW"

Men du gör ju som du vill.

Och jag är ju inte alls förvånad när du sägar att Dietec som jobba med konserverinmg säger att du måste komma så fort som möjligt, de är ju inte alls jäviga. :lol:
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]