NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindzan
Hej!

Nu är jag lite lat, har surfat runt på forumet men tänkte att jag frågar direkt om min bil.

Den startar helt enkelt inte utan bara drar runt. Den började för en vecka sen med att vara trögstartad, och när den väl gick igång var tomgången hackig, luktade konstigt och svarade dåligt på gaspedalen. Då hade den stått 3 dagar. Och nu som sagt, startar den inte alls. (bilen har rullat 32000mil så den är ju välkörd...) EGR, startmotor eller nått annat? Vad är mest troligt?

Fråga 2, additivet. Hur är det med påfyllningen? Vissa skriver att man ska göra det, vissa att det inte behövs?

Fråga 3, aset drar 7,0 i snitt/100km, är inte det lite väl mycket? Då har jag kört blandad körning (och jag snålkör verkligen...)

Tacksam om någon kan ge lite klarhet i det här!
Har den gått 32000 mil så bör du nog rengöra EGR. Hade själv problem med EGR och bilen var mycket svårstartad då.

Hög förbrukning kan peka på igensatt partikelfilter och livstiden räknas i bra fall upp till 16-18000 mil , så du bör nog sikta in dig på byte av DPF (borde vara bytt en gång redan), eller helt enkelt köra en fuling och borra hål rakt igenom filtret. Additiv bör du också fylla på, finns bra sats hos Volvo.

Kul att läsa om 2.0D motorer som gått många mil, det var ju nån besserwisser som spydde galla över dessa motorer och att de inte skulle palla mer än 20-25000 mil.
av lindzan
Hur rengör man erg:n?

Har funderat på byta DPF:n, hörde det var ganska dyrt?
Är det svårt & göra själv?

Hehe, såg en på blocket som rullat över 40000 så jag tänkte min skulle få leva ett tag till ;)
Kolla in denna tråd om EGR och lär dig att använda sökfunktionen :D http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... gr#p374515

Har för mig Timebandit har skrivit en hel del om DPF byte så sök på det så hittar du bra info. Sök på partikelfilter eller dpf

Jag har hört att det inte skall vara svårt att får dessa motorer att gå upp emot 50-75000 mil bara man sköter om oljebyten och kör lugnt.

Additiv kan du se här
av Tim
Kolla oljenivån i motorn så att den inte är för hög! Med en sådan förbrukning så har du problem med regenereringen utav partikelfiltret, och då späs olja ut med diesel vilket kan orsaka att motorn skenar och skär! Kolla oljan!
av lindzan
Kan ju meddela att bilen åkte in på verkstad och spjällhuset byttes samt bränslefilter.
Gick som en klocka och startade snällt... tills det hade gått 1,5 mån och den inte starta! tjoho, nu står den på verkstad igen!
Vad tror ni? Lurad av bilfirman eller vad kan ha hänt?

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]