Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Påminn mig, vad hade 740 för motor? Var inte det en motor som funnits tidigare i 240? Sedan kom väl ingen "ny" Volvomoter förrän i 850, femmorna som tillverkas än i dag.
Användarvisningsbild
av V9097
SvenB skrev:Påminn mig, vad hade 740 för motor? Var inte det en motor som funnits tidigare i 240? Sedan kom väl ingen "ny" Volvomoter förrän i 850, femmorna som tillverkas än i dag.
Jo det är helt rätt, men bara ett år senare utvecklades B23 vidare och blev B230 (i både 240 och 740), den så kallade lågfriktionsmotorn. Väldigt grovt kan man säga att Volvo "röda motorer" har sina rötter i B18 (kanske även B16?). Dock så utvecklades motorserien mycket genom åren, med tex insprutning, elektronisk tändning, katalysator, överliggande kamaxel, turboversioner etc etc.
740 hade även några motoralternativ som alrig fanns i 240, B230 Turbo och B234 (16 ventilaren). Även B204GT utomlands.

Och så min eviga käpphäst: 850-motorn var INTE först i den då nya motorserien! Motorn lanserades först som sexcylindrig i 960 året innan, då med 204hk. Femman och sexan delade det allra mesta utom den sjätte cylindern. Kolvar, stakar, ventiler, lagringar etc var identiska och både femman och sexan producerades på samma lina i Skövde.
Senare kom även fyrcylindraiga motorer i samma serie i S40/V40 till 1996 års modell. 2003 kom dieslarna ur samma motorfamilj.
Totalt har minst 50 olika versioner tillverkats i denna motorfamilj, och den kommer produceras ytterligare ett eller två år :-)-)
av Droopy
umekille skrev:Ett Genidrag var då nya 740 såg sitt ljus.
[youtube]LmMFaUPodQ4[/youtube]

mmmm, men den var värdelös på vintern alltså, jäkla vad jag svor ibland då det blev stopp i trafiken i uppförsbackarna i stan, då slirade man som en mupp när man skulle iväg igen.
Lambdasonden, som gjorde att avgasreningen kunde förbättras, var ett genidrag som Volvo gjorde redan på 70-talet.
(Och lambdasonden måste ju ha varit en enorm försäljningssucce för Volvo också på reservdelsmarknaden.)
vetten skrev: Jag vill inte framhäva 480-in som något av den bästa bil dom gjort utan den hade 850-in kanske aldrig blivit av eftersom det var just med 400-serien som Volvo tog sitt första steg mot framhjulsdriften.
Första serien av 480-modellen släpptes alldeles för tidigt och med en massa för Volvo obeprövad teknik så visst blev det fel där, men bilen uppdaterades hela tiden och blev lite av en provbänk för 850-serien och 400-serien blev ju som flera skriver här faktiskt riktigt ok bilar med tiden.
Jag själv har ägt och kört många tusen trevliga mil med både 440 och 480 inga större problem någonsin, inte fler än på dom andra Volvosarna som jag också haft.

480-in är defenitivt inte ett av Volvos största misstag utan en början på deras nya framgång med framhjulsdrift plus modern teknik som hängde med många år framåt.

Ett misstag som jag däremot tycker att Volvo gjort är att dom inte insåg fyrhjulsdriftens fördelar tidigare och då med tanke på hur bra det är i vårt klimat.
Lite bra att veta....
-Dom första 480ES bilarna hade ingen VOLVO dekal i fronten mer än märket i grillen under kofångaren. Volvo satte dit VOLVO dekalen efter klagomål från kunderna "ingen ser att det är en Volvo framifrån".
-Volvo har patent på bakrutetorkaren som startar när du lägger i backen om du har främre torkarna på/intervall, detta kom först på 480n.
Ratten har samma design som fälgarna(1987), tittar man på ringen för tutan kanske 480n skulle ha haft 5bultade fälgar...vem vet.
-Motorn är i sitt grundutförande en diesel pga detta brottades volvo med en del värmeproblem speciellt på turbobilarna.
-480 Turbon är egentligen "nedtrimmad" den skulle ladda 0,75bar och lämna 145hk, men pga värmeproblemen och dålig hållbarhet på växellådorna fick den nöja sig med 0.5bar och 120hk.
-480n kunde komma upp i 0,95g vid kurvtagning vilket var väldigt mycket för sin tid och Volvo :) ...inte pga Volvo dock men Lotus.
-I början på 90talet hade Volvo kommit över värmeproblemen och labbade med Renaults 16v motor även överladdad i 480n. Men låga försäljningssiffror gjorde att projektet lades ner.

Finns mer om jag får fundera ett tag till men klockan är lite eller mycket hur man nu vill se det.
Men en sak är säkert JAG SAKNAR MIN 480 Turbo!!!!!!!
Min dröm skulle vara den jag köpte 1993 en svartmetallic 88a helt i originalskick, dessutom den roligaste årsmodellen pga kamaxeln.
OCH en vit Turbo 95a med serienumret på handskfacket.
Användarvisningsbild
av perin
DannePe skrev:
Lite bra att veta....
-Volvo har patent på bakrutetorkaren som startar när du lägger i backen om du har främre torkarna på/intervall, detta kom först på 480n.
Vad menar du? Och menar du då att alla andra biltiverkare har någon form av licens för att utrusta sina bilar med det? Det hade jag inte en aning om, än mindre om att man kan ta patent på en sådan funktion.
Användarvisningsbild
av V9097
DannePe skrev:
vetten skrev: Jag vill inte framhäva 480-in som något av den bästa bil dom gjort utan den hade 850-in kanske aldrig blivit av eftersom det var just med 400-serien som Volvo tog sitt första steg mot framhjulsdriften.
Första serien av 480-modellen släpptes alldeles för tidigt och med en massa för Volvo obeprövad teknik så visst blev det fel där, men bilen uppdaterades hela tiden och blev lite av en provbänk för 850-serien och 400-serien blev ju som flera skriver här faktiskt riktigt ok bilar med tiden.
Jag själv har ägt och kört många tusen trevliga mil med både 440 och 480 inga större problem någonsin, inte fler än på dom andra Volvosarna som jag också haft.

480-in är defenitivt inte ett av Volvos största misstag utan en början på deras nya framgång med framhjulsdrift plus modern teknik som hängde med många år framåt.

Ett misstag som jag däremot tycker att Volvo gjort är att dom inte insåg fyrhjulsdriftens fördelar tidigare och då med tanke på hur bra det är i vårt klimat.
Lite bra att veta....
-Dom första 480ES bilarna hade ingen VOLVO dekal i fronten mer än märket i grillen under kofångaren. Volvo satte dit VOLVO dekalen efter klagomål från kunderna "ingen ser att det är en Volvo framifrån".
Ratten har samma design som fälgarna(1987), tittar man på ringen för tutan kanske 480n skulle ha haft 5bultade fälgar...vem vet.
-Motorn är i sitt grundutförande en diesel pga detta brottades volvo med en del värmeproblem speciellt på turbobilarna.
-480 Turbon är egentligen "nedtrimmad" den skulle ladda 0,75bar och lämna 145hk, men pga värmeproblemen och dålig hållbarhet på växellådorna fick den nöja sig med 0.5bar och 120hk.
-480n kunde komma upp i 0,95g vid kurvtagning vilket var väldigt mycket för sin tid och Volvo :) ...inte pga Volvo dock men Lotus.
-I början på 90talet hade Volvo kommit över värmeproblemen och labbade med Renaults 16v motor även överladdad i 480n. Men låga försäljningssiffror gjorde att projektet lades ner.

Finns mer om jag får fundera ett tag till men klockan är lite eller mycket hur man nu vill se det.
Men en sak är säkert JAG SAKNAR MIN 480 Turbo!!!!!!!
Min dröm skulle vara den jag köpte 1993 en svartmetallic 88a helt i originalskick, dessutom den roligaste årsmodellen pga kamaxeln.
OCH en vit Turbo 95a med serienumret på handskfacket.
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper, mycket intressant!

Angående patentet på torkaren, så råder inga tvivel att man kan patentera en sån lösning. Däremot har väl patentet gått ut vid det här laget, de brukar gälla i 10 eller 15 år.
perin skrev:
DannePe skrev:
Lite bra att veta....
Vad menar du? Och menar du då att alla andra biltiverkare har någon form av licens för att utrusta sina bilar med det? Det hade jag inte en aning om, än mindre om att man kan ta patent på en sådan funktion.
Tja...man kan ju i princip söka patent på allt, ordet MUCK sökte en officer patent på i början av 90talet.
Sen brukar det oftast vara licens-utbyten mellan tillverkare, får jag använda x så får ni använda y.
Användarvisningsbild
av perin
DannePe skrev:
perin skrev:
DannePe skrev:
Lite bra att veta....
Tja...man kan ju i princip söka patent på allt, ordet MUCK sökte en officer patent på i början av 90talet.
Sen brukar det oftast vara licens-utbyten mellan tillverkare, får jag använda x så får ni använda y.
Men här handlade det inte om att söka patent.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]