Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag fick ut min snygga röda V40 D4 R-Design i maj i år, och fick den lackbehandlad i slutet av juni hos återförsäljaren. Har kört nästan 700 mil sedan dess. Många mil under sommaren, men nu under hösten blir det i stort sett bara under helgerna som jag kör något. Ännu inte på snö. Har i stort sett handtvättat bilen varje vecka, med några få undantag. Märkte idag att lacken har fått mängder med asfaltfläckar och grus som inte ens går bort med högtryck. Efter en grundlig handtvätt känns bilens lack som finkorningt sandpapper. Alla jag pratat med säger att efter en lackbehandling så rinner "skiten" av bilen, och är mycket lättare att hålla ren. Jag tycker alltmer jag känner mig lurad, för jag upplever den som svår att få ren. Jag antar att de som gjort jobbet visste att bilen var sprillans ny, och därmed så behandlade de bilen inte lika noga.

Har jag rätt eller är det jag som är petig, eller har jag haft för höga förväntningar på vad en lackbehandling ska åstadkomma? Vore tacksam och höra med er i forumet med erfarenheter i ämnet.
Användarvisningsbild
av Funk
Du har nog en aning för höga förväntningar...mild alkalisk avfettning i stort sett varje tvätt och vanlig avfettning då och då är ett måste även med en bra lackbehandling.

/Thomas
Jag har provat ett flertal genom åren, dels då jag själv rekondat bilar förr och haft kontakter på bla Autosmart och ett par rekondfirmor här i stan. 1k, 2k och kemiska processer hit och dit, och jag tycker personligen att lackförseglingar bara är ett sätt att lugga folk på pengar, men det är min uppfattning.

Jag går över min kärror själv ett par gånger per år med lite polish/mild rubbing och något slisk på slutet så man får den där äkligt blanka wet look, skit som salt och asfalt fastnar iaf i en lackförseglad bil, så avfettning är ett måste. Och hållbarheten som vissa lovar upp till 12mån fins inet på världskartan, då ska du ställa undan bilen i ett garage i 12mån.

Min nuvarande V70 blev inlämnad på lackförsegling innan jag köpte den hos någon lokal förmåga ( ÅF stod för kostnaden ) och visst, den var grisblank 2mån sedan var det inge mer med det.

Nu är det här som sagt bara min åsikt och det fins lika många hobbyrekondare som höjer div lackförseglingar till skyarna och tycker att skiten bara rinner av och att bilen blir lättvättad osv.

Jag har då aldrig upplevt det så, de första 2-3 tvättarna efter en vaxning/lackförsegling rinner i princip skiten av, sedan är det svampning osv som gäller
Likaså ställer jag mig frågande till de som lämnar garanti på en lackförsegling.....vad lämnar de garanti för? har provat att leta fram det i något finstilt men aldrig lyckats hitta det.
Jag gjorde ett nytt tappert försök idag med mycket avfettning, som kunnat få ligga på en längre stund om jag fått bestämma, men många ville tvätta idag. Blev lite renare än förra gången.

Som jag misstänkte så är jag nog helt enkelt "lurad" på denna dyra behandling, av era svar att döma. Finns således inga genvägar till renare bil, utan bara hårt arbete, dvs tvätta ofta på det gamla vanliga sättet.
Min uppfattning är att bilar med bra lackkvalitet, som Volvo, inte behöver lackskydd. Även rostskyddet är ju bra på Volvo. Köper man däremot t ex en Honda och ska ha den länge kan ju rostskydd vara befogat.
Beror lite på färg men jag kan inte riktigt se vitsen med/behovet av en lackbehandling för 5000,- + årlig efterbehandling när det ändå går att återställa en "misskött fyraåring" till bra skick med en ordentlig rekond.
PH
spaceuser skrev:Jag gjorde ett nytt tappert försök idag med mycket avfettning, som kunnat få ligga på en längre stund om jag fått bestämma, men många ville tvätta idag. Blev lite renare än förra gången.

Som jag misstänkte så är jag nog helt enkelt "lurad" på denna dyra behandling, av era svar att döma. Finns således inga genvägar till renare bil, utan bara hårt arbete, dvs tvätta ofta på det gamla vanliga sättet.
Nej du blev nog inte lurad, om du inte fått en riktigt kass lackbehandling...det finns olika varianter och medel som ger olika egenskaper. Gemensamt för dem är dock att bilen faktiskt blir lättare att hålla rent, men att skiten "bara rinner av" är helt enkelt inte sant...så du har nog fått en lite för positiv bild av vad behandlingen verkligen kan åstadkomma. Du kan nog vara ganska säker på att läget varit värre utan behandlingen..

Men som sagt ovan, kolla på bilvårdsforum.se om du vill ha lite mer tankar och tips.

/Thomas
skiten kan ju inte mer än fastna, och att petroleum avfettning inte skulle lösa salt/tjära/asfalt har jag aldrig varit med om i alla år. Prickbort i konsumentledet tar ju allt, själv kör jag med statoils Nyrmo 60 och det löser allt.
Du är inte lurad, jag har lackbehandlat alla mina bilar sen 2001.
Du får tänka så här, du kan utan bekymmer använda avfettning utan att behandlingen försvinner.
Det hade inte funkat så bra med vanligt vax, plus att du slipper jobbet med att vaxa bilen, det är ju värt mycket.

Hör med firman som gjorde lackbehandlingen på din bil, dom har säkert ett bra tips med avfettning som gör din bil som ny igen.
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]

Pipande styrväxel.

Det piper från styrväxeln hela tiden, […]

Konstigt elfel

Har du förstärkare till stereon.?? D&aum[…]