Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det får du ta och berätta för dom som skruvar med bilen, jag´talade om symtomen för dem och röken och lukten osv, sedan är det väl upp till dom att riva av toppen om de misstänker packningen el spricka i toppen. Man förmodar ju att de vet vad en brusten packning innebär och hur man går tillväga för att kontrollera om den är hel.
Jag kan inte berätta det för din verkstad då jag inte sett röken från din bil eller kännt lukten heller. Det är ju du som har gjort det och kan berätta.

Det jag sade var att jag själv har sett och mekat med ett antal motorer med spricka i toppen eller läckande toppackningen så att glykol kommit in i cylindrarna
röken och lukten är så speciell att man fattar på någon sekund vad som är felet. Det finns inga som helst likheter med tex olja från kolvringarna eller dålig motorgång pga fel på spridarna.

Det bli en slags Disko-rök som luktar lite sötaktigt och klibbigt, inte alls som den tunga röken om det finns olja i cylindern, eller den kvävande röken om spridarna är kass.

Men det var ju bara du som var med när det hände och kan säga hur det var med din bil.
I sinom tid får vi väl förhoppningsvis höra vad man kom fram till. Rent allmänt tror jag ju ändå att om kompet är OK, så är topp-packningen OK (nästan säkert). Att packningen skulle gå sönder någon annan stans än från ett förbränningsrum (med HÖGT tryck) verkar ju rätt osannolikt (dvs att den skulle gå sönder bara mellan kylkanal och oljekanal). Och då skulle man hitta olja i vattnet och/eller tvärtom, men motorn borde ändå gå fint (tills den skär). Kan kylvätska komma in i cylindrarna någon annan väg? Möjligen om insugsröret har vattenvärmning eller liknande; har den det på denna biltyp? Som sagt, förhoppningsvis kommer facit... :D
En tryckgivare var det som hade kastat in handduken + en spridare hade havererat, jag undrade vad som orsakat spridarhaveriet och fick till svar att det berodde på en dårlig ventiltätning..............jaja kärran är lagad iaf och emissionsgarantin tog det.

Man glömmer lätt bort emissionsgarantin, det är väl 5år men är det någon som vet körsträckan?
Droopy skrev: Man glömmer lätt bort emissionsgarantin, det är väl 5år men är det någon som vet körsträckan?
Emissionsgaranti? Aldrig hört talats om. Vad är det och vad innefattar den?

Edit: Läste på lite. Om jag förstår saken rätt så har biltillverkarna en garanti på 5år/8000mil på det som har med avgasreningen att göra.
Droopy skrev:En tryckgivare var det som hade kastat in handduken + en spridare hade havererat, jag undrade vad som orsakat spridarhaveriet och fick till svar att det berodde på en dårlig ventiltätning..............jaja kärran är lagad iaf och emissionsgarantin tog det.
Dålig ventiltätning? Hur hänger det ihop? Det är ju direktinsprutning på T4F.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]