Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sïckan
Då var vi här igen i sökandet efter kunskap om vad som kan vara spöket i min bil!

Först trodde vi att det kunde vara ett tändningsrelaterat fel så bytte tändspolarna. Ingen skillnad..
Bytte bränsletrycksregulatorn. Ingen skillnad..
Kopplar man ur Lmm går den inte alls och denna är bytt sedan en vecka tillbaka bara.
Bilen dränker sig helt enkelt. Han går att starta men minsta lilla man gasar böööööar han till och går sen ner och hackar några gånger på 100-200 rpm innan han ger upp på grund av bränslemängden som inte går att förbränna.
Har inte haft möjlighet att trycktesta han vid insprutningen får väl tilläggas.

Vad tror ni det kan vara innan jag slänger ut ytterligare tusenlappar i jakt på vad som man bara gissar sig till att det kan vara för fel?
Kan det vara en vakuumläcka någonstans tro som kan ge såna här symptom?

Mvh Alexander
Användarvisningsbild
av Simon17
tror du ska försöka få möjlighet att kolla tryck då först ;) för som du beskriver de låter det som de likaväl skulle kunna va att han inte tyar pumpa fram bensinen..
av rid54
Hur har du fastställt att det är för mycket bränsle? Låter som det (bara av det du beskriver, alltså) lika väl kunde vara bränslebrist (lågt tryck, motorn dör vid belastning, men kan gå på tomgång).
av Sïckan
Lekte lite med kapen innan katten men likt förbannat vill han inte alls när man nuddar gasen. Stiften är svarta...
Finns det någonstans man kan inhandla en billig tryckmätare eller är det verkstad som gäller ?
Kan jag ha sån otur att styrenheten till insprutningen ger mysko signaler kanske?
av rudarmy
Följ o kolla slang från lmm ner till turbon sen vidare till intercoolern vidare till spjällhuset, misstänker att något har lossnat el har stor spricka..
av rid54
Att stiften är svarta säger nog inte så mycket i detta fall. Om den inte får chansen att "gå ordentligt", med lite last och bli ordentligt varm, så lär stiften bli svarta i vilken bil som helst. Vad jag egentligen vill säga är nog att det kan bli onödigt mycket jobb med felsökningen om man har en förutfattad mening (att motorn "dränks"). Symptomen kunde lika gärna vara att bränslefiltret är igensatt och det inte kommer tillräckligt med bränsle. Stiften hinner inte bli vita på ett antal starter med mager blandning. Sedan kan det ju vara att något i motorstyrningen tror att motorn alltid är genomkall och att för mycket bränsle sprutas in... -eller tvärtom, att kallstartfunktionen inte aktiveras, för att motorstyrningen tror att motorn är genomvarm. Mätning av bränsletryck med motorn igång, kontroll av ev felkoder...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som rudarmy säger är det smart att kolla efter luftläckage.
Att den får för mycket soppa är ju i jämförelse med mängden luft, och får den dåligt med luft är det lätt att tro att det är för mycket bränsle när så egentligen inte är fallet.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Precis samma symptom hade min v70awd förr och då var det turbon som skurit och vägrade snurra.
7000:- senare med ny turbo så gick den helt ok igen.
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]