Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 400
Så.. Häromveckan fick min kära bil för sig att tomgång var ett överskattat fenomen.

Det som händer är att tomgången fungerar bra precis vid start och cirka en halvminut efteråt, därefter börjar den gå ojämnt och efter 2-3 minuter doppar den så lågt att den självdör (om den bara står). Om jag kör iväg med bilen så är tomgången död på runt 40 sekunder.

Kort och gott: tomgång när bilen är kall, inte när den är varm. Har inte hunnit börja byta delar och ha mig än då jag har massor i skolan och därikring, men någon kanske kan ge en pekpinne på var jag ska börja? Tror jag läst någonstans att det kan ändras om jag kopplar ur tempgivaren, stämmer det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har aldrig jobbat med Motronic, men det är beskrivet i min Haynes rep. handbok (Volvo 740/760 -82 till -92). Kostar under 300 på Biltema, svensk text, funkar bra. Den har bra beskrivningar om det mesta utom min 16V motor och dieselmotorn. Ska läsa lite ikväll om det om jag hinner. Där sitter (tror jag) en "kallstartventil" under (eller någonstans i) insugningsröret. Den ska spruta extra bränsle när du startar motorn. Den kanske hänger sig så motorn får för mycket bensin.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade lite i Haynes boken igår. Det ser lite annorlunda ut jämfört med LH2,2 och 2,4. Kanske mer likt K och L-Jetronic med en skiva som rör sig istället för mängd eller massa mätare. Tomgången har en ”egen förbifart” förbi gasspjället med en justering för tomgångsvarvet. Kolla gummislangarna där. Sedan finns det en tillsatsluftslid som ger med eller mindre ”extra luft” vid behov (t.ex kall motor) kolla slangar även där och kolla om tillsatsluftsliden fungerar, styrs av en temotidkontakt som sitter i (förmodligen) topplocket och ser till att sliden stänger när motorn blir varm. Ska kolla om jag kan skanna in en bild på det. Det borde finnas en sådan bild på forumet. Sök på ”motronic” så kannske du hittar något, kanske mer hjälp kommer också.

Mvh
Lennart
av 400
Hittade precis den här tråden efter att återigen fått tid att ta hand om bilen lite grann:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=55549

Det intressanta kontra B230F-bilderna är bild 1, punkt 2. Jag har inte en sån slang, aldrig haft i min ägo (2 år till i jul), utan där sitter det en skruv som pluggar hålet. Bra eller dåligt?
Ska ta tag i att plocka loss hela det där och rengöra iaf, efter tips från annat forum.
av 400
Har rivit i och ryckt, skruvat, plockat isär och plockat ihop....

Bilen håller tomgången om jag a) rycker ur kabeln till tempgivaren på blocket och b) samtidigt pluggar igen slangen från tomgångsmotorn. Inte annars. Bilen håller sig vid liv men om man gasar upp motorn så går bilen riktigt illa. Har bytt tempgivaren idag utan resultat.
"Tomgångsmotorn" kärvar inte det minsta och "slår" över i både öppet och stängt läge utan problem.

Några andra, nya förslag?
av 400
Det hjälper inte, tyvärr.
Det är som om motorn inte har ork att hålla igång tomgången, ungefär. Men det fungerar fint att köra den osv (så länge man manuellt håller igång tomgången alltså)
av 940turbomannen
slå på tändningen i läge 2 och lyssna efter ett surrande ljud från tomgångsmotorn, de betyder att den fungerar, eller så tar du av den och tar en liten skruvmejsel och rör på ventilen inne i motorn och så att den kan röra sig lätt, om inte spruta in lite wd40 eller liknande.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]