Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väl inte säkert. Det beror väl lite på var den är trasig i sådana fall.
MattiasD skrev:
Droopy skrev:Var iväg till en annan verkstad idag och kollade lite i "arbetsordrarna" på min kärra.

Byte av tändstift, byte av ventiltätning och spridare på 2ans cylinder, komp OK, men bilen lever rövare fortfarande........fortsättning följer
Så tragiskt - de jobbar i blindo. Men förstår det, det finns ju ingen felkod för trasig topplockspackning :???:

Min erfarenhet är att man alltid skyller på etanolen när man inte har en aning om vad felet är. "Tanka bensin - etanol är problemet - vår bil är det aldrig fel på". Tyvärr verkar många gå på den enkla.

Är det så enkelt att laga en bil ??? Bara att tanka bensin så är allt bra sedan
Jag får prova det på min diesel den " knackar" lite från motorn. Får hoppas det blir tyst om jag slänger i Bensin istället ;-//

Att kolla kablaget vid spridarna skall du inte ta som en självklarhet att dom kollat

Har själv gått på denna grejj fast då vart det en kabel som ej var skalad och kabelskon klämd utanpå isoleringen allt såg bra ut vid koll men när jag mätte så kom inget fram
Trodde då att kabeln var skadad någonstans och letade länge innan jag fann felet

//Goose
Först går det väl på de "vanliga" felen som ger felkoder. Sedan tar de och tittar på de "ovanliga" felen som inte ger felkoder. :roll:
gooose skrev: Har själv gått på denna grejj fast då vart det en kabel som ej var skalad och kabelskon klämd utanpå isoleringen allt såg bra ut vid koll men när jag mätte så kom inget fram
Trodde då att kabeln var skadad någonstans och letade länge innan jag fann felet
//Goose
Det ska sägas med en gång, jag är ingen mekaniker, men hur kunde det fungera från början? Eller var det något som aldrig fungerat?
Det har du rätt i. :D
perin skrev:
gooose skrev: Har själv gått på denna grejj fast då vart det en kabel som ej var skalad och kabelskon klämd utanpå isoleringen allt såg bra ut vid koll men när jag mätte så kom inget fram
//Goose
Det ska sägas med en gång, jag är ingen mekaniker, men hur kunde det fungera från början? Eller var det något som aldrig fungerat?
i mitt fall så vart det strålkastarspolningen som inte fungerade och kunden hade inte märkt något utan det var jag som anmärkte på att strålkastarspolningen inte fungerade när jag gjorde första servicen

Detta är ju inget alla tänker på att den fungerar i alla fall inte den "varmare" tiden av året

Om man tar TS fall så om man får en felkod på tex misständning så börjar man i många fall kolla Stift,tändspolar,komp, spridare
Då det oftast går att utläsa vilken cylinder som missar så är det ett effektivt sätt i felsökande syfte att flytta komponenter mellan cylindrarna och se om felet flyttar på sig och på detta sätt Enkelt nå fram till en orsak utan att använda nytt material som kostar pengar
Men det kan ju vara så att spridarna är flera som är halv bra pga tex dåligt kablage eller alla stift som är risiga pga för mycket bränsle pga dålig jod anslutning eller fel person till detta fel orsakerna kan vara många
Bättre att vänta tills helgerna är över och ev rätt personal finns tillgänglig

Så är det ibland hos oss
Även dom men spec kompetens skall få ha sin ledighet
I somras fick jag ett samtal första semesterveckan då en C70 med tyg cab fått bakrutan krossad Detta innebär byte av cabtyg
Då den person hos oss som utför dessa jobb var på semester och kom tillbaka 3 veckor senare fick jag dessvärre förklara situationen för kunden
att vi inte gör detta jobb under sommaren
Då vi som jobbar under sommarn inte gjort detta jobb tidigare och jag kunde garantera att hela jobbet inkl justering av cab kunde utföras utan ev komplikationer

Ingen ursäkt men det kanske kan förklara varför verkstan inte alltid löser vissa saker som man önskar

Jag ursäktar i alla fall för denna lilla urspårning från TS fråga

//Gooose
Droopy skrev:. Väl hemma såg jag hur det tokrök ur avgasröret och bilen stank mer el mindre någon blandning av bränd glykol/brända lameller.
Har man någon gång känt den vita disco-röken med den typiska bränd-glykol doften ur avgasröret som uppstår när man eldar kylarvätska i cylindrarna kan man omöjligt blanda samman med andra rökutvecklingar.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]