Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Har en liten detalj som stör mig emellanåt. När jag "mjukstartar" vid ett rödljus så dör motorn ett litet ögonblick. Det är inte så man uppfattar att den stannar helt, den bara tappar kraft. Instinktivt möter man med gasen och bilen skuttar iväg i en riktigt "kärringstart";). Har jag bråttom och står på lite så märks ingenting men man vill ju inte att varje stopp ska vara som ett rödljusrace.

Jag trodde det berodde helt och hållet på mig eftersom jag percis bytt bil och behöver "lära" mig köra den nya. Men hur jag än försöker med att hålla igen, slira mer, längre dragläge, kortare dragläge o.s.v. så är det bara att trampa på ordentligt som hjälper. Vid varje start blir det ett "skutt".

Finns det några kända symtom liknande detta? Jag har en 10000:milaservice i antågande. Givetvis kommer jag att nämna detta. Jag vill bara kolla om någon känner till "problemet". Någon mjukvara/hårdvara som kan påverka detta?

P.S. -02:a, 170 och manuell förstås...
Användarvisningsbild
av Gizz
Min bil har varit lite dum och gjort som du beskriver. Jag har haft problem med att ena fram oket strulat emellanåt. Smörjde upp det en gång och då försvann problemet sen återkom det för att slutligen resultera i att jag fick ordentligt varma bromsar.

Ett tips kan ju vara att känna vid bromsarna efter en längre färd för att se om dom är lite varma.

Kan ju vara så att de ligger emot lite.
Användarvisningsbild
av Driver64
I samband med att jag fick problem med gegga i spjällhuset så var min motor (V70N -03, 140 hk) lite svag eller tvekande vid start från stillastående. Genom att torka rent i spjällhuset runt gasspjället så blev motorn märkbart piggare vid start från stillastående.
av Drogen
Tackar för tipsen. Ska kolla detta.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]