Variosboy skrev:
...vi vet inte vad "någon" får för sin bil. Bara vad dom tror som ska få som sagt..
Sen har ju geografin en viss betydelse, Bor man i Göteborg åker man nog sällan till Umeå för att enbart köpa en bil, även om den är något finare...
en bra site som hjälper oss som köpare (och säljare) är bilpriser.se för de baserar sin värdering på faktiskt avslutatde affärer dvs det faktiska försäljningspriset. Underlaget kommer från KVD och bytbil.com så underlaget är ganska väl underbyggt.
Det är nog sant att man sällan drar iväg långa sträckor för att köpa en bil, men är man verkligen säker på att en bil är precis den man vill ha ang mil, utrustning, skick osv kan det vara värt en lång resa för att köpa en bil.
Vet ej hur det ser ut på vägarna nuförtiden uppe i norr om det saltas nåt på vägarna där som här längre söderöver men kan ju tänkas att de gått mindre på saltade vägar vilket aldrig är fel. Sen kanske norrlandsbilarna tenderar att ha gått lite längre (m h till avstånden mellan orterna osv) men det är bara en gissning men då bör priset avspegla detta.
Själv köpte jag nyss ny bil och våga mig i alla fall 30 mil bort från hemstaden för inköpet. Lokala Volvohandlaren hade igen passande bil i lager så då fick det bli från en annan Volvohandlare. Ganska vågad manöver för att vara mig men andra skull nog bara le åt det korta avståndet.
På nyare bilar som har nybilsgaranti, eller t ex Selectgaranti, Trygghetsgaranti osv kan man lämna in hos vilken annan auktoriserad Volvoåterförsäljare som helst i fall av garantiärende så där spelar det ingen roll var du köpt bilen.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.