Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
undrar om nån vet hur man skruvar åt en backspegel (yttre) på en s60. har fällt in dem ett antal ggr och den ena sitter lite löst nu. (skallrar när man stänger dörren). Skulle vilja dra åt skruven eller nåt så man slipper det ljudet. Går det?
Användarvisningsbild
av black
Ta bort kåpan för sidobackspegeln genom att dra kåpan rakt utåt (den kåpan som sitter ovanpå dörrpanelen inne i bilen) sedan är det bara att dra åt skruven....
du behöver spärrhandtag och hylsa (tror att det va 13mm)
Användarvisningsbild
av deska
black skrev:Ta bort kåpan för sidobackspegeln genom att dra kåpan rakt utåt (den kåpan som sitter ovanpå dörrpanelen inne i bilen) sedan är det bara att dra åt skruven....
du behöver spärrhandtag och hylsa (tror att det va 13mm)
ok tack, men jag funderar på om det är den skruven jag menar, för den sitter inte löst där den fäster mot bilen utan om du tänker där själva spegelkåpan sitter fast i det svarta fästet (som sitter fast i bilen) dvs där den fälls in. Det är där den sitter lite löst dvs i själva fästet där den fälls. Sitter det nån skruv där oxå?
Användarvisningsbild
av black
nej, det sitter ingen skruv där.....finns bara en fjäder....den går inte att dra åt...
Användarvisningsbild
av deska
black skrev:nej, det sitter ingen skruv där.....finns bara en fjäder....den går inte att dra åt...

illa :( men hur gör man då? måste väl gå å mojsa till :???: kan man byta fjädereländet då?
Användarvisningsbild
av black
ta bort den yttre kåpan som sitter på själva spegeln så kan du se själv hur det ser ut där.... annars så får du byta spegeln

vet inte vad en ny kostar (någonstans mellan 900-1300kr????) kåpan kan du bara flytta över

eller ...om du ändå ska byta så kan du byta till El,infällbara istället.....ca2200kr + 338 för mjukvaran
Användarvisningsbild
av deska
black skrev:ta bort den yttre kåpan som sitter på själva spegeln så kan du se själv hur det ser ut där.... annars så får du byta spegeln

vet inte vad en ny kostar (någonstans mellan 900-1300kr????) kåpan kan du bara flytta över

eller ...om du ändå ska byta så kan du byta till El,infällbara istället.....ca2200kr + 338 för mjukvaran
ok, hur tar man bort den då?
Men är det 2200 + mjukvara för bägge??
Användarvisningsbild
av black
lättast är det om du viker backspegeln bakåt, mot sidorutan...
kåpan tar du bort genom att försiktigt bända upp den i innerkanten. och sedan böjer du ovankanten utåt och drar kåpan rakt uppåt...
jag brukar använda mindre skruvmejsel...

till min s80 kostasde el.fällbara backspeglar 2225:- (bägge) mjukvaran kostade 338:- och programering av mjukvaran kostade ca 150:-

(ca 2700:-)
det borde vara samma priser för din s60
Användarvisningsbild
av deska
black skrev:lättast är det om du viker backspegeln bakåt, mot sidorutan...
kåpan tar du bort genom att försiktigt bända upp den i innerkanten. och sedan böjer du ovankanten utåt och drar kåpan rakt uppåt...
jag brukar använda mindre skruvmejsel...

till min s80 kostasde el.fällbara backspeglar 2225:- (bägge) mjukvaran kostade 338:- och programering av mjukvaran kostade ca 150:-

(ca 2700:-)
det borde vara samma priser för din s60
Ok, tack för hjälpen :)

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]